Макар да срещна топъл прием на европейския пазар, първото издание на Renault Laguna не успя да се намеси сериозно в разпределението на тортата в средния клас. Моделът зае шесто място по популярност на Стария континент в категорията си, изоставайки чувствително от германската конкуренция. Попречиха му както нетипичната двуобемна каросерия хечбек, която французите ценят високо, но консервативните купувачи избягват, така и някои проблеми с качеството от началото на производството. С годините Renault усъвършенства Laguna, но и поостаря. Ето защо още края на 90-те години на миналия век в Режията започна работа по проект за наследник, станал известен под името Х74. Французите бяха поставили съвсем ясни цели пред него. Бъдещият модел трябваше да атакува призовата тройка в средния клас, за което бяха призвани да му помогнат редица иновационни технологии и осезаем скок в качеството.
Разработена само за 42 седмици от новооснования развоен център на Режията край Париж, Laguna II атакува пазара през пролетта на 2001 г. и моментално предизвика сензация с авангардните си техничеки и дизайнерски решения. Вярно, в челната тройка в средния клас не настъпиха размествания, но пък ценителите на френската инженерна школа се сдобиха с нов обект на възхищение. Пет години по-късно моделът вече привлича и интереса на купувачите на употребявани автомобили. Заслуга за това имат не само типчно френската елгантност, практичност и комфорт на Laguna II. Статистиките сочат, че в сравнение с предшественика качеството на изработката е претърпяло чувствително подобрение, а и в Renault се постараха доста да излекуват неминуемите детски болести за максимално кратък срок. В резултат на това засуканият хечбек се появява в негативните класации значително по-рядко, отколкото предполагат стереотипите.
Каноните в средния клас почти задължават производителите да се въздържат от
каросерии
различни от седан. Макар и други компании да предлагат хечбекове (напр. Opel и Ford), Renault остава единствената марка, която не се изкушава от класическото триобемно купе вече две десетилетия. Последният седан на Режията от този клас бе R21 от 1986 г. и от тогава насам петата врата присъства задължително. Това решение отблъсква някои по-консервативни купувачи, но дори и те признават предимствата на хечбека. В случая с Laguna II те се набиват на очи повече отвсякога. Моделът е по-голям и просторен от предшественика си, притежава значително повече устойчивост против усукване и печели шампионските пет звезди в краш-тестовете на EuroNCAP. Каросерията не само е проектирана грамотно, а и е сглобена с особено внимание към детйла. Laguna никога не е била заплашена от корозия и втората генерация не прави изключение. Единственото място, където ръждата взема своето, е основният заглушител на ауспухната система. Смяната му се налага средно на всеки 3 години. Ако се изключи тази по-скоро обща черта на автомобилите, използвани в града, купето има само един по-неприятен недостатък. Разходите по ремонта могат да излязат доста солено дори при лек удар. За това обаче трябва да му мислят застрахователите.
Дебютът на Laguna II преди пет години веднага припомни за прототипа Initiale от 1995-а. Причина за това станаха неизброимите технологични нововъведения, внедрени в
оборудването
на модела. Френският хечбек стана първият автомобил от този клас, снабден със система за контрол на налягането в гумите. В серийната екипировка влизат също така стабилизираща ESP, ASR против буксуване и EBV за оптимално разпределение на спирачното усилие по осите, работеща в комбинация с ABS-а. Laguna II е снабдена и със спирачен асистент, който довежда колата до пълен покой в екстрени ситуации, ако водачът е отпуснал педала в паниката. Възможно най-авангардното решение на френските инженери обаче безспорно си остава отключването на вратите и стартирането на двигателя с помощта на специална карта, на която е записан уникален код. Тя съдържа също така данни за настройките за позицията на седалките, огледалото, любимите радиостанции и дори температурните режими на работата на климатичната инсталация и вентилационната система. С такова изобилие не могат да се похвалят лимузини с далеч по-големи претенции, което до голяма степен компенсира не съвсем безпроблемното функциониране на някои от системите в колите от първите месеци на производството. Освен навреме взетите мерки от страна на Renault по въпроса, приятно впечатление правят също така прецизността на сглобката, подборът на материалите и отличната обезшуменост на купето. Цената на отстранаването на доста дребни дефекти обаче отново хвърля известна сянка върху репутацията на модела. Ето защо наличието на надлежно попълнена сервизна книжка се явява задължително условия при покупката на Laguna II. Тя би гарантирала, че дефекти от ранните години на производството са отстранени в рамките на безплатните акции на производителя.Особени отклонения от жанра при подбора от
двигатели
за Laguna II няма. Гамата открива 1.6-литров мотор със 107 к.с., който - противно на очакванията - не изпитва кой знае какви трудности със сравнително тежката каросерия. Логично обаче 1.8- и 2.0-литровите му "колеги" със 116/120 и 135/140 к.с. хармонизират повече на автомобил от този клас. По-сложна като устройство, но и далеч по-темпераментнa, разбира се, е турбоверсията на по-големия агрегат със 163 к.с., а трилитровият V6 спокойно може да мери сили с германските седани от средния клас. Интересното е, че всички версии достигат максималния си въртящ момент при един и същ оборотен режим - 3 750 об./мин.
Макар да демонстрират нагледно напредъка на френските инженери в областта на двигателостроенето с надеждността и динамичните си характеристики обаче, бензиновите мотори все пак отстъпват като практичност пред превъзходните дизели с обем 1.9 и 2.2 литра и мощност от 100 до 150 к.с. Те продължават традициите на френската школа по най-добрия възможен начин и ако се изключат някои дфекти на турбокомпресорите от първите две години на производството, практически не показват недостатъци.
Статистиките мълчат и по въпроса за сериозни повреди по останалите възли и агрегати на Laguna II. Моделът радва собственика си с изключително комфортна возия, която по типично френски маниер е съчетана с удивително стабилно пътно поведение.
Окачването
обаче има една малко неприятна особеност. В работните характеристики на двата амортисьора отпред се появява разлика след около 70 000 км. В случай, че тя достигне 10%, а това обикновено е така, замяната става наложителна. Тягостното е, че без да са "изпуснали", амортисьорите изискват капиталовложение. Размерът му не е никак малък главно заради висококвалифицирания сервиз и цената на труда.
Пак тези фактори трупат негативи в баланса на Laguna II, когато стане дума за смяна на съединителя. От една страна стойността на частите не е никак ниска, а от друга - по сервизни спецификации на самия производител процедурата отнема осем часа. Допълнетелно ядове създава фактът, че амбриажът понякога не издържа и 50 000 км, което налага обострено внимание за състоянието му преди покупка. За сметка на това обаче, силовото предаване на Laguna II може да се похвали с изключителна надеждност. Купувачът няма причини да таи каквито и да било резерви дори по адрес на адаптивните четиристепенни автоматични трансмисии. Оплаквания от скоростните кутии просто липсват, което не можеше да се каже за старото поколение на модела.Френските инженери положиха немалко усилия за усъвършенстването на сложната електроника, с която се оборудва Laguna II. Затова повреди по множеството авангардни системи на модела възникват доста рядко. Тестването на всяка от тях преди покупка обаче си остава задължително правило, за да се избегнат времеемки и скъпи ремонти.
Във вариант с дизелов двигател елегантният френски хечбек се обезценява не повече от германските алтернативи в средния клас. Това илюстрира достатъчно ярко качествата и достойнствата на Laguna II. Неприятни емоции в този автомобил предизвикват само високите цени на сервизирането и резервните части. При оглед си струва да се обърне внимание най-вече на колите, произведени след 2003 г. Те са по-скъпи, но и не "боледуват"...
Справка за модела
|
|
Renault Laguna (G)
|
|
История
|
|
Март 2001 | Започват продажбите на второто поколение Renault Laguna. Предвидени са четири нива на оборудване и три бензинови двигатели с обем 1.6, 1.8 и 3.0 литра (107, 120 и 207 к.с. съответно). Дизелът с Common Rail и обем 1.9 литра се предлага в два варианта с мощност 107 и 120 к.с. |
Септември 2001 | Стартират продажбите на модификацията 2.0 IDE със 140 к.с. |
Декември 2001 | Моторната гама се обогатява с 2.2-литров турбодизел с мощност 150 к.с. и шестстепенна скоростна кутия. |
Септември 2002 | На пазара излиза нова базова версия на 1.9-литровия dCi с мощност 100 к.с. и четиристепенна трансмисия. |
Януари 2003 | Моделът претърпява фейслифт. 2.2-литровият dCi започва да се предлага с петстепенна скоростна кутия. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател (без оборудване)
|
6 500 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
4 150 EUR
|
Динамо
|
450 EUR
|
Стартер
|
480 EUR
|
Водна помпа
|
345 EUR
|
Ауспух (комплект)
|
290 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
215 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
115 EUR
|
Фар (комплект)
|
250 EUR
|
Преден калник
|
390 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Renault Laguna 1.9 dCi /120 к. с./, произведен 2001 г. |
Renault Laguna (G)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Renault Laguna (G)
|
|
Работен обем
|
1 598-2 946 куб. см
|
Мощност
|
91-207 к. с. |
Максимална скорост
|
150-235 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.2-8.1 сек.
|
Peugeot 406 (8)
|
|
Работен обем
|
1 580-2 946 куб. см
|
Мощност
|
88-207 к. с. |
Максимална скорост
|
175-240 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
15.3-8.1 сек.
|
Ford Mondeo (B5Y/B4Y/BWY)
|
|
Работен обем
|
1 798-2 967 куб. см
|
Мощност
|
90-223 к. с. |
Максимална скорост
|
177-243 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
13.7-7.4 сек.
|
Citroёn C5 (D6FZ/DRFN...)
|
|
Работен обем
|
1 749-2 946 куб. см
|
Мощност
|
90-207 к. с. |
Максимална скорост
|
175-240 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
15.8-8.2 сек.
|
Димитър ДИМИТРОВ
AvtoMitak@avto.bg