Отидете към основна версия

14 461 3

Alfa Romeo 147

  • alfa romeo-
  • alfa romeo 147

На сцената на масовото автомобилостроене надали има марка, която да се свързва с емоцията повече, отколкото Alfa Romeo. Всеки модел от Ломбардия се очаква с нетърпение и доволно потриване на ръце, защото самата му поява почти гарантирано означава пренаписване на каноните на промишления дизайн и промяна в разбиранията за удоволствие от шофирането. В Alfa добре разбират колко важна е ролята на сърцето при избора на техен автомобил. Затова се стараят всячески да отговорят на очакванията и да избягат от обикновеното. Сториха го и през 2000 г., когато пред публика за първи път бе показан наследника на красивия, но не особено успешен дует 145/146. Напълно в унисон с традициите бе и представянето на Alfa Romeo 147 в европейския конкурс за автомобил на 2001-ва. Компактният хечбек с манекенски форми грабна наградата още преди да е стъпил на пазара, а съвпадението на победата с 90-годишния юбилей на марката само направи успеха още по-сладък. Италианците имаха нужда от него не само заради задължаващата колекция от подобни трофеи, която притежават, а и за повдигане на духа. Понакърненият през 80-те и началото на 90-те имидж на производителя не успя да върне целия си блясък въпреки очевидния напредък в качеството на продукцията. 147-ицата трябваше да върне някогашната слава на марката - задача, с която 145/146 не успя да се справи особено резултатно. За завръщането към добрите стари времена свидетелстваха и ретро-нотките, които се долавяха във външността на дебютанта. Очевидното вдъхновение от дизайна на Alfasud (1971 г.) бе и реверанс към най запалените алфисти, които останаха верни на марката дори в най-тежките периоди.

Пет години след старта на продажбите Alfa Romeo 147 започна да се появява и на вторичния пазар за радост на многобройните фенове на "Спортното сърце". Още по-добра е новината, че макар все още да не може да мери сили по надеждност с германските и японските си конкуренти, красивият хечбек няма нищо общо като качество на изработката с някогашните "алфи", възпяти в толкова много шофьорски шеги. С приятните вести обаче вървят и лошите - за тежкото миналото на Alfa Romeo също трябва да се забрави, защото цените на употребяваните екземпляри не се връзват с имиджа на марката. Както и при 156, за качество трябва да се плаща.

Аналогията с по-големия модел в гамата на Alfa важи в пълна степен и по отношение на експлоатационните характеристики на 147. Драстичното повишение на качеството в сравнение с миналото личи още по сглобката на

каросерията

и лаковото покритие. Корозията престана да бъде точка от дневния ред още в началото на 90-те, така че видими следи от ръжда свидетелстват за удар и претупана тенекеджийска работа. Единственото място, което показва слабост по този параграф, е ауспухната система на колите, произведени преди ноември 2001-ва. Гърнетата на такива екземпляри обаче са подменени отдавна.

Любопитна особеност се забелязва в качеството на изработка в

салона

Подобно на руските коли от едно време, нивото му може да варира силно от партида до партида. В някои 147-ици не може да се чуе дори леко поскръцване, докато други показват явни признаци на износване и некачествена сглобка. Проблемът се обостря в студено време, за каквото използваните материали определено не са предвидени. Тогава в купето на някои екземпляри започва концерт от тракане и скърцане, който връща кошмарни спомени за 80-те.За конструктивно недомислие се сочи и слабата ефективност на чистачките. Те не само не си вършат работата по обширното ветроупорно стъкло както трябва, а и я съпровождат с възможно най-много неприятни стържещи звуци.

Иначе 147-ицата разполага с учудващо просторно за габаритите купе. Пространство не липсва нито на предните, нито на задната седалка. Разбира се, разстоянията са ограничени и подчинени на стандартите на Голфовия клас. Това се усеща особено остро по обема на багажника. Неудобството на скромните му 280 литра (срещу 320-330 при повечето алтернативи) се компенсира със сгъването на делимата облегелка на задната седалка.

При Alfa Romeo 147 обаче такива недостатъци са програмирани в генетичния код. Както при всички останали модели на марката, акцентът пада не толкова върху функционалността, колкото върху спортните усещания и адреналина на пътя. Точно заради тях е нужно малко време, докато се свикне с нетипичното оформление на арматурното табло. Пак те са водещ мотив и при избора на
двигател

С чевръста работа със скоростния лост дори и базовият агрегат с обем 1.6 литра гарантира повишаване на пулса. Съчетани със сухото тегло от под 1 200 кг, неговите 105 к.с. осигуряват предостатъчно резерв от мощност във всякакви пътни условия и пъргавина, на която могат да завидят модели с доста повече претенции. Във версията си със 120 коня пък положението започва да става напечено. Истинското забавление зад волана на 147 обаче идва с двулитровата ламя с мощност 150 к.с. Въоръжен с големия бензинов агрегат, компактният хечбек се превръща в истински магистрален боец. По-скоро в класа на суперавтомобилите би следвало да се причисли топверсията GTA. Познатият от 156-ицата V-образен шестцилиндров мотор с ходов обем 3.2 литра и табун от 250 к.с. не е нито по силите, нито по джоба на обикновения автомобилист.

Със 147 Alfa Romeo постави началото на нова конструкторска философия в развойната си дейност. За първи път в историята на марката се отделя толкова внимание на дизеловите технологии. 147-ицата се оборудва само с един такъв двигател. 1.9-литровият агрегат със система Common Rail обаче се предлага с цели шест нива на степента на форсиране. Това води до любопитния факт, че на пазара има екземпляри с едно и също моделно обозначение - 1.9 JTD, но с различна мощност от 100, 110, 115, 120, 140 и дори 150 к.с. Общото между тях обаче не е само табелката на задния капак. Обединява ги превъзходната динамика и ниския разход на гориво, които осигуряват новите технологии в областта на дизеловото двигателостроене.

Всъщност икономичността може да се смята за обща характеристика на цялата моторна гама на 147. Именно заради това от удоволствието не бива да се пести - двулитровият бензинов двигател остава твърд фаворит при избора на модификация, макар че и с останалите агрегати е трудно да се сбърка. Освен традиционните алфа-проблеми като огромен разход на масло и течовете му от различни уплътнения и гарнитури, сериозни технически недостатъци не са известни. Омаслен корпус е и основната критика към

скоростните кутии

Главното условие за безпроблемност обаче е да се бяга надалеч от версиите Selespeed. Превключването на предавките от волана създава приятни емоции и е удобно, но механизмът не е никак надежден. Повредите му са сред най-честия повод за оплаквания от собственици.Същото, уви, може да се каже за качеството на електрониката. Най-много оплаквания от 147 са свързани с надеждността на бордовия компютър, който контролира огромен брой функции от оперирането с електрическите стъкла до централното заключване. Нерядко заради корозирали конектори отказват и чистачките.

Приятна изненада носи здравината на

ходовата част

Това обаче може да се каже само за предния мост. Отзад положението е коренно различно и обслужване се налага много по-често от обичайното. Alfa 147 се слави с изключително издръжливите си спирачки и прекомерната им износеност говори за шофьорските маниери на предишния собственик. В комплект с изтънелите дискове и накладки обикновено върви и амортизиран съединител.

Alfa Romeo 147 е поредното доказателство за напредъка на италианския производител и съвършено различните стандарти за качество, които се опитва да си наложи. Красивият хечбек обаче продължава да не е кола за всеки, което обяснява слабата му разпространеност. Този автомобил е проектиран не толкова за преместване от точка А до точка Б в града, колкото като инжекция с адреналин. Точно затова се избира със сърцето.

Справка за модела
Alfa Romeo 147 (937)
История
Януари 2001 Започват продажбите на Alfa 147, наследник на 145/146. За задвижване се предлагат два бензинови двигателя с обем 1.6 и 2,0 литра и мощност 105/120 и 150 к.с., както и 1.9-литров турбодизел с Common Rail със 110 коня.
Май 2001 На пазара е пусната версията с пет врати.
Април 2001 Мощността на дизеловия агрегат нараства до 115 к.с.
Януари 2003 Дебютира топмодификацията GTA с 3.2-литров V6 с мощност 250 к.с. от по-голямата Alfa 156.
Декември 2004 Моделът е модернизиран. Силно е променена предницата.

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване)
5 600 EUR
Скоростна кутия (механична)
2 100 EUR
Динамо
440 EUR
Стартер
350 EUR
Водна помпа
250 EUR
Ауспух (комплект)
170 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
250 EUR
Накладки (предни дискови)
120 EUR
Фар (комплект)
215 EUR
Преден калник
380 EUR
Цените са за оригинални резервни части
/без ДДС/ за модел Alfa Romeo 147 2.0 TS
/150 к. с./, произведен през 2001 г.

 

Alfa Romeo 147 (937)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Alfa Romeo 147 (937)
Работен обем
1 598-3 179 куб. см
Мощност

100-250 к. с.

Максимална скорост
180-246 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
12.0-6.3 сек.
FIAT Stilo (Tipo 192)
Работен обем
1 242-2 446 куб. см
Мощност

80-170 к. с.

Максимална скорост
170-215 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
13.8-8.5 сек.
Honda Civic (EP1/EP2/EP3...)
Работен обем
1 396-1 998 куб. см
Мощност

90-200 к. с.

Максимална скорост
167-235 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
14.2-6.8 сек.
Volkswagen Golf (1J1)
Работен обем
1 390-3 189 куб. см
Мощност

68-240 к. с.

Максимална скорост
160-247 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
17.0-6.6 сек.


Димитър ДИМИТРОВ
AvtoMitak@avto.bg

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини