През 2005 г. през ситото на Technischer Uberwachungsverein (TUV) преминават точно 7 651 602 автомобила от 185 модела. Според германската класация на лидерското място по надеждност и здравина сред употребяваните коли на възраст до 11 години убедително се нарежда Toyota RAV4. Този резултат дава достатачно разбираемо обяснение защо през 2000 г. публиката посрещна така възторжено второто поколение на симпатичната японска джипка. Моделът бързо се превърна в бестселър. Не му попречиха нито високите цени, нито острата конкуренция, възникнала вследствие навлизането на модата на паркетните всъдеходи.
В сравнение с предшественика си втората генерация на RAV4 откровено настъпва във водите на лукса. Автомобилът изглежда доста по-мъжкарски, а от дизайна лъха повече солидност и сериозност. Моделът се произвеждаше постарому с каросерия с три или пет врати, но от гамата изчезна кабриолетът. Отчитайки изискванията на купувачите и техните нужди, Toyota пусна на пазара версии с предно предаване. Независимо от това дали става дума за къса (АСА20L) или дълга база (ACA21L) обаче, качеството на изработката си остава на познатото японско равнище. Купето разполага с изключителна устойчивост на усукване, а сглобката няма забележки. Каросерията на RAV4 има само един отчетлив недостатък, който при това може да се отнесе към конструктивните. Резервната гума в симпатичния "кожух" отзад се подава над бронята и се крепи на вратата. Енергията от евентуален удар или съприкосновение при маневриране се поема от колелото, а оттам неминуемо настъпват поражения по задния капак. Дори при лека авария последствията са катастрофални, защото освен по вратата се налага ремонт на покривния панел, задните калници и пода, т.е. едва ли не половината кола. Този потенциален проблем засяга особено остро вариантите с три врати. Във всички случаи обаче зад волана на RAV4 на огледалата за обратно виждане трябва да се обръща много сериозно внимание. По същата причина следва да се подхожда много предпазливо към употребявани екземпляри, при които личи ремонт в задната част на каросерията. Ако е бил възстановяван само за да се продаде, работата надали е била особено качествена. Последствията от нея ще се появят още след първата зима, а отстраняването им би струвало немислима сума пари.
Също както предшественика си, втората генерация RAV4 дебютира на пазара с двулитров бензинов
двигател
Този път обаче мощността му бе нарастнала на 150 к.с., а в гамата бе включен и 1.8-литров базов мотор със 125 к.с. Общото качество, което ги обединява, е надеждността. Стига да са били обслужвани в съответствие с елементарните изисквания (смяна на масло, филтри и свещи), трудно ще създадат проблеми. Цикличността по замяната на консумативи задължава охладителната течност да се обновява на 40 000 км, а маслото трябва да бъде със спецификация, не по-ниска от SJ с вискозитет 5W-30. Последната цифра е от ключова важност, защото пасва най-добре на изискванията на газоразпределителния механизъм на бензиновите мотори. Те са оборудвани със система за изменение на фазите VVT-i и няма хидрокомпенсатори в задвижването на клапаните. Само използването на подходящото масло и своевременната му смяна гарантира, че няма да се наложи регулирането им преди 100 000 км. Механизмът се задвижва от верига, чийто ресурс надхвърля 200 000 км.
Единственият по-сериозен недостатък на бензиновите двигатели е трудният старт при много студено време. Вина за него обаче носи не само миниатюрният фабричен акумулатор с едва 45 Ah, а и състоянието на свещите и дюзите на инжекциона, за което трябва да се грижи собственикът. Има още една характерна причина за посещение на сервиз - системата за рециркулация на бензиновите пари. Ако при работещ двигател се отвори капачката на резервоара, компютърът отчита това като изтичане на бензинови пари и на арматурното табло светва лампичката "Check engine". В инструкциите за експлоатация обаче има забрана за отваряне на капачката, стига да има кой да ги чете.
Интересна за българските условия е дизеловата модификация на RAV4. Двигателят от ново поколение D4-D показва завидна икономичност при отлични динамични характеристики. Освен че са доста скъпи обаче, тези версии на японската джипка са доста придирчиви към качеството на горивото. Освен това се намират сравнително рядко на вторичния пазар, което налага подозрително отношение към причините за продажбата.
Второто поколение RAV4 се комплектова с механични и автоматични
трансмисии
Задвижването на задните колела в модификациите с двойно предаване се осъществява посредством вискомуфа. Това дава достатъчно ясна представа за офроуд-възможностите на японския автомобил. Скоростните кутии са изключително надеждни и при нормална експлоатация изискват единствено смяна на маслото на всеки 80 000 км.
Могат да се открият доста сходства в конструкцията на
окачването
на RAV4 и Celica. Много от решенията, възлите и агрегатите са проверени с времето и гарантират безпроблемност и дълъг живот. Ходовата част може да се похвали с повече от прилична здравина. Най-рано се предават стабилизаторите на напречната устойчивост, но това става чак към 80 000 км. Амортисьорите обикновено издържат поне 100 000 км и единственото, което може да им види сметката преждевременно е наистина жесток удар в дълбока дупка. Троши се клапановият възел на амортисьора и макар да няма външни следи от повреда, работоспособноста му губи напълно. Аналогична продължителност на живота имат и различните гумено-метални втулки. Прегледът на ходовата част трябва да се извърши от специалист, запознат с особеностите на Toyota. Проблемът е там, че втулките са много по-меки от аналозите на европейските автомобили и неопитен механик може да реши, че им е дошло времето.
Електрооборудването
на RAV4 е традиционно надеждно и показва неизправности изключително рядко. Ако се съди по други модели на Toyota, ресурсът на инсталацията не се изчерпва дори след десетилетия, а потенциалните собственици на петгодишна японка няма изобщо от какво да се притесняват. Единственият по-спорен момент е малкият акумулатор, за който стана дума по-горе. Състоянието му трябва да се следи, а в големи студове автомобилът не бива да се оставя с недозаредена батерия, защото в противен случай главоболията на следващата сутрин са гарантирани.Заради красивата си външност второто поколение на Toyota RAV4 така и не успя да се отърве от имиджа на дамски автомобил. Макар да демонстрира значително повече тестостерон от предшественика си, японската джипка е много далече от излъчването на истински всъдеход. От друга страна, RAV4 не се и опитва да бъде такъв. От гледна точна на функционалността и техническите характеристики моделът е почти идеално решение за българските пътни условия. Удобен е за употреба в градски условия заради неголемите габарити и високата позиция на водача, а високият клиренс позволява известни своеволия по изораните улици. Двойното предаване пък е изцяло от полза и се явява допълнителен коз, макар и да не е предназначено за покоряване на блата и планински върхове. Оттам насетне всичко опира до това дали кандидат-купувачът робува на стереотипите и дали има достатъчно средства да си позволи такъв автомобил, защото в случая с компактния всъдеход на Toyota "гроздето често е кисело". Марката има сериозно реноме на производител на едни от най-качествените коли в света и това се отразява на цените на употребяваните екземпляри. Моделът е един от най-скъпите в класа си и за това си има обяснение. По същество RAV4 II представлява по-скоро еволюция и рафиниран вариант на първото поколение, което си заслужи репутацията, отразена в класацията на TUV в началото на текста. За мераклиите все пак има поне една добра новина, свързана с парите. Лансирането на третото поколение в началото на тази година със сигурност ще се отрази на цените на вторичния пазар или поне ще обогати избора от предложения на него.
Справка за модела
|
|
Toyota RAV4 (XA2)
|
|
История
|
|
Август 2000 | Стартират продажбите на коренно обновената Toyota RAV4 с фабричен индекс ХА2. За задвижване се предлагат 1.8-и 2.0-литрови бензинови двигател с мощност 125 к.с. и 150 к.с. |
Септември 2001 | Започва оборудването на модела с двулитров дизел от ново поколение D4-D с мощност 116 коня. |
Февруари 2006 | На пазара дебютира новото поколение RAV4. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател (без оборудване)
|
5 916 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
2 776 EUR
|
Динамо
|
256 EUR
|
Стартер
|
204 EUR
|
Водна помпа
|
126 EUR
|
Ауспух (комплект)
|
455 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
150 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
44 EUR
|
Фар (комплект)
|
139 EUR
|
Преден калник
|
172 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Toyota RAV4 /150 к. с./, произведен 2000 г. |
ЦЕНИ НА СТАРО НА Toyota RAV4 (XA2)
|
Модел
|
Врати
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
2004
|
2003
|
2002
|
2001
|
2000
|
Toyota RAV4 4x2 C
|
3
|
92/125
|
18 465
|
-
|
10 950
|
9 750
|
8 650
|
7 850
|
Toyota RAV4 4x2
|
3
|
92/125
|
20 100
|
-
|
11 950
|
10 650
|
9 450
|
8 600
|
Toyota RAV4 4x2
|
3
|
92/125
|
21 000
|
13 650
|
12 600
|
-
|
-
|
-
|
Toyota RAV4 4x2 blue
|
3
|
92/125
|
21 600
|
-
|
13 000
|
-
|
-
|
-
|
Toyota RAV4 4x2 C
|
5
|
92/125
|
19 820
|
-
|
11 800
|
10 550
|
9 350
|
8 500
|
Toyota RAV4 4x2
|
5
|
92/125
|
21 455
|
-
|
12 750
|
11 400
|
10 100
|
9 200
|
Toyota RAV4 4x2
|
5
|
92/125
|
22 600
|
14 750
|
13 600
|
-
|
-
|
-
|
Toyota RAV4 4x2 blue
|
5
|
92/125
|
22 950
|
-
|
13 850
|
-
|
-
|
-
|
Toyota RAV4 4x4
|
3
|
110/150
|
22 135
|
-
|
13 550
|
12 150
|
11 050
|
9 950
|
Toyota RAV4 4x4 Special
|
3
|
110/150
|
23 695
|
-
|
14 500
|
13 000
|
11 800
|
10 650
|
Toyota RAV4 4x4 Limited
|
3
|
110/150
|
26 250
|
-
|
16 050
|
14 450
|
13 100
|
11 800
|
Toyota RAV4 4x4
|
3
|
110/150
|
23 500
|
15 700
|
14 400
|
-
|
-
|
-
|
Toyota RAV4 4x4 Sol
|
3
|
110/150
|
25 500
|
17 000
|
15 600
|
-
|
-
|
-
|
Toyota RAV4 4x4 Executive
|
3
|
110/150
|
28 000
|
18 600
|
17 100
|
-
|
-
|
-
|
Toyota RAV4 4x4
|
5
|
110/150
|
23 490
|
-
|
14 400
|
12 900
|
11 700
|
10 550
|
Toyota RAV4 4x4 Special
|
5
|
110/150
|
25 435
|
-
|
15 650
|
14 100
|
12 800
|
11 550
|
Toyota RAV4 4x4 Limited
|
5
|
110/150
|
27 990
|
-
|
17 250
|
15 550
|
14 100
|
12 750
|
Toyota RAV4 4x4
|
5
|
110/150
|
25 100
|
16 850
|
15 500
|
-
|
-
|
-
|
Toyota RAV4 4x4 Sol
|
5
|
110/105
|
27 100
|
18 150
|
16 700
|
-
|
-
|
-
|
Toyota RAV4 4x4 Executive
|
5
|
110/150
|
29 600
|
19 750
|
18 150
|
-
|
-
|
-
|
Toyota RAV4 D-4D 4x4
|
3
|
85/116
|
23 435
|
-
|
14 550
|
13 400
|
12 450
|
-
|
Toyota RAV4 D-4D 4x4 Special
|
3
|
85/116
|
24 995
|
-
|
15 500
|
14 250
|
13 250
|
-
|
Toyota RAV4 D-4D 4x4 Limited
|
3
|
85/116
|
27 550
|
-
|
17 100
|
15 650
|
14 600
|
-
|
Toyota RAV4 D-4D 4x4
|
3
|
85/116
|
24 800
|
16 150
|
15 450
|
-
|
-
|
-
|
Toyota RAV4 D-4D 4x4 Sol
|
3
|
85/116
|
26 800
|
17 400
|
16 650
|
-
|
-
|
-
|
Toyota RAV4 D-4D 4x4 Executive
|
3
|
85/116
|
29 300
|
18 950
|
18 150
|
-
|
-
|
-
|
Toyota RAV4 D-4D 4x4
|
5
|
85/116
|
24 790
|
-
|
15 750
|
14 550
|
13 500
|
-
|
Toyota RAV4 D-4D 4x4 Special
|
5
|
85/116
|
26 735
|
-
|
16 950
|
15 650
|
14 500
|
-
|
Toyota RAV4 D-4D 4x4 Limited
|
5
|
85/116
|
29 290
|
-
|
18 550
|
17 150
|
15 900
|
-
|
Toyota RAV4 D-4D 4x4
|
5
|
85/116
|
26 400
|
17 300
|
16 600
|
-
|
-
|
-
|
Toyota RAV4 D-4D 4x4 Sol
|
5
|
85/116
|
28 400
|
18 500
|
17 800
|
-
|
-
|
-
|
Toyota RAV4 D-4D 4x4 Executive
|
5
|
85/116
|
30 900
|
20 100
|
19 300
|
-
|
-
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
Toyota RAV4 (XA2)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Toyota RAV4 (XA2)
|
|
Работен обем
|
1 794-1 998 куб. см
|
Мощност
|
116-150 к. с. |
Максимална скорост
|
170-185 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
12.2-10.6 сек.
|
Suzuki Grand Vitara (FT/GT/HT)
|
|
Работен обем
|
1 590-3 737 куб. см
|
Мощност
|
87-173 к. с. |
Максимална скорост
|
142-175 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
19.8-10.5 сек.
|
Honda CR-V (RD8)
|
|
Работен обем
|
1 998-2 354 куб. см
|
Мощност
|
150-162 к. с. |
Максимална скорост
|
167-180 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
11.9-10.1 сек.
|
Land Rover Freelander (LN)
|
|
Работен обем
|
1 796-2 497 куб. см
|
Мощност
|
98-177 к. с. |
Максимална скорост
|
155-182 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
15.3-11.1 сек.
|
Димитър ДИМИТРОВ
AvtoMitak@avto.bg