Отидете към основна версия

42 822 164

Lancia Lybra

  • lancia-
  • lancia lybra-
  • alfa romeo 156

Името Lancia заслужава място не само сред най-старите и престижни марки в историята, а и във всеки учебник по маркетинг. Компанията с лекота влиза в ролята на пример за загубеното доверие на купувачите, което не може да бъде спечелено обратно дори с изключително сполучливи нови продукти. Години наред италианците подкопаваха имиджа си с красиви, но откровено некачествени коли. Слабата надеждност и бързото обезценяване родиха потребителски стереотипи, които пратиха марката сред аутсайдерите и в крайна сметка доведоха до оттеглянето є от повечето чуждестранни пазари. По ирония на съдбата точно когато стигна дъното в края на 90-те, Lancia пусна модел, който обърна наопаки наслагваните с десетилетия негативни представи за масовите апенински автомобили. За съжаление бе прекалено късно и от достойнствата на новата Lybra се възползваха само малкото останали фанатични поклонници на марката или някои съвсем необременени от предубеждения купувачи. Отгоре на всичко автомобилът не се продаваше официално почти никъде извън Италия заради невъзможността на компанията да поддържа рентабилни представителства в други страни и за радикалната промяна в продуктовите стандарти на марката просто нямаше как да се разбере.

Въпреки "информационното затъмнение" Lybra се радва на завидна популярност в страни като България, където ценовият фактор има водещо значение при покупка на употребяван автомобил. За разлика от предшествениците си обаче, моделът трупа точки не само защото е евтин, а и с изненадващо високо си качество. Макар самите италианци да я спрягат за наследник на Dedra, "очилатата" Lancia няма почти никакви допирни точки с компактните хечбекове, чиято платформа компанията използваше по традиция за седаните от клас D. В технологичен план Lybra може да се смята за вариант на другата апенинска бомба от края на 90-те Alfa Romeo 156, но замислена и конструирана с акцент върху лукса, удобството и престижа, а не спорта. За разлика от "братовчедка" си от Ливорно, Lancia-та трудно може да мине за красавица. Необичайният дизайн е дело на стилистите на компанията, а не на някое от известните ателиета, и съвсем не се харесва на всеки. За сметка на това сглобката на

каросерията
се отличава с непознати за апенинското автомобилостроене стандарти. В пряко сравнение с широко акламираната Alfa Romeo 156 качеството на изработка на Lybra печели дори повече хвалби. Разбира се, съществуват и негативни аналогии - например по адрес на издръжливостта на гумените уплътнения на вратите. Lancia-та обаче трупа активи в графата "практичност". Най-малкото не е нужно да се внимава толкова за растоянието до съседните коли при паркиране, защото за разлика от 156-ицата вратите са защитени от лайстни.

Онова, по което Lybra изостава от германската конкуренция, си остава

интериорът
Макар да е на светлинни години от предишните модели на компанията, от качеството на сглобката и вниманието към детайла има какво да се желае - просто купувачите вече са прекомерно разглезени. "Очилатата" Lancia обаче наваксва с материали и оборудване, каквото практически не се среща в този сегмент, камо ли пък в тази ценова категория. Огромна част от употребяваните екземпляри разполагат с двузонов климатроник със сензор за замърсяване, цветен дисплей на централната конзола, сателитна навигация, трип-компютър, интерфейс за свързване на мобилен телефон и хай-енд стереосистема Bose с мощност 200 вата. Изключително приятно впечатление оставят тъканите в салона. За жалост алкантарата, с която са тапицирани повечето коли от модела, се зацапва лесно и се нуждае от по-специално отношение.

Недомислените детайли са сведени до минимум в сравнение със миналото, но все пак не липсват. Потенциалният собственик на Lybra трябва да свикне с мисълта, че ще му се наложи смяна на копчетата на електрическите стъкла (вероятно неведнъж за шофьорската врата), а с изгорелите крушки на фаровете трябва да се внимава заради чупливите вътрешни капаци на светлините. Добрата новина е, че като брой на неизправностите в електрическото оборудване Lancia-та се представя не по-лошо от германската конкуренция от същите години на производство. Сред малкото доказано слаби места са умивателите на фаровете (където ги има), които почти задължително дефектират рано или късно.

Както може да се предположи за по-улегнал и луксозен автомобил, Lybra разчита на мускули от FIAT, а не на брутална сила от Alfa Romeo. Базовият 1.6-литров

мотор
със 103 к.с. е познат от Bravo и въпреки темперамента си изпитва известни трудности с доста по-голямата Lancia. По-добре с теглото и габаритите на лимузината се справя 1.8-литровият VVT със 131 коня, но за такъв автомобил истински подхожда само двулитровият петак. При това познавачи на модела препоръчват леко дефорсирана му версия със 150 вместо 154 к.с. Намалението на мощността се компенсира с доста по-удачна крива на въртящия момент, по-тиха работа и като цяло по-комфортни характеристики.

Специално внимание заслужава и другият петак в гамата. 2.4-литровият турбодизел с мощност 134, 140 или 150 к.с. дърпа като обуземял и харчи съвсемни скромни количества гориво. Единственият му потенциален недостатък е натоварването, на което 300-те и кусур Нм подлагат силовото предаване. В този смисъл напълно достатъчни са и трите варианта на по-малкия нафтов мотор с обем 1.9 литра и мощност 105, 110 и 115 коня.

Всички мотори се отличават с достатъчен ресурс и при полагането на елементарни грижи дефектират много рядко. Достатъчно е да не се вярва на сервизните предписания за смяна на ангренажния ремък на 120 000 км. Практиката показва, че операцията трябва да се извършва двойно по-често, за да се избегнат тежки повреди. При дизелите пък е добре да се избягва горивната електроника на Lucas, чиито ремонти излизат изключително скъпо.

Ходовата част
на Lybra повтаря напълно Alfa Romeo 156, но само на предния мост. Задното окачване има изцяло различна конфигурация с т.нар. управляеми надлъжни носачи (Guided Longitudinal Arm, GLA). Те позволяват на Lancia-та пасивно дозавиване със задните колела и гарантират коренно различно ниво на комфорта. Освен това компонентите на окачването са разположени под нивото на багажника, пружини липсват и така не се отнема полезен обем. Недостатъкът на подобна схема се състои в теглото на масивните надлъжни носачи. Италианците са го превъзмогнали с използването на алуминий. Макар и сложно устроен, механизмът демонстрира достатъчен ресурс и собствениците на Lybra практически не се оплакват от скъпи ремонти. Малко изненадващо критики се чуват по-скоро по адрес на возията, която минава направо за твърда по италианските стандарти.

Достоверни статистики за дефектите на "очилатата" Lancia липсват заради слабата разпространеност на модела извън Италия, но ако се съди по досието на сходната като техника Alfa Romeo 156, типични проблеми с 5-степенните

трансмисии
липсват. По-предпазливите купувачи обаче избягват 4-диапазонния автомат с адаптивно електронно управление и възможност за ръчно превключване на предавките. Потенциалните разходи за ремонт на този възел просто не се връзват с цената на автомобила.

През 80-те и 90-те Lancia направи всичко възможно да разруши имиджа си и доверието в продукцията на марката съвсем закономерно клони към точката на завръмване. В случая с Lybra обаче би било редно скептицизмът да отстъпи място на обективността. Моделът го заслужава.

СПРАВКА ЗА МОДЕЛА

Lancia Lybra (Tipo 839)

ИСТОРИЯ 

Юли 1999 Започват продажбите на Lancia Lybra. Наследникът на Dedra се предлага с каросерия седан и комби. Гамата от двигатели се състои от 1.6-, 1.8 и 2.0-литрови бензинови мотори с мощност 103, 131 и 154 к.с. Дизелите са с обем 1.9 и 2.4 литра (105 и 134 к.с.)

Октомври 2000

Мощността на най-големия бензинов агрегат е намалена на 150 к.с. за оптимизиране на кривата на въртящия момент. 1.9-литровият дизел вече развива 110 коня, а 2.4-литровият - 140.

Май 2001

Ново увеличение в мощността на малкия дизел, този път на 115 к.с.
Април 2002    Големият дизел е форсиран до 150 коня.

 

 

 

 

 

 

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател (без оборудване)
3 700 EUR
Скоростна кутия (автоматична) 1 350 EUR
Динамо 190 EUR
Стартер 240 EUR
Водна помпа 55 EUR
Ауспух (без катализатор) 560 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 360 EUR
Накладки (предни дискови) 60 EUR
Фар (комплект)

240 EUR

Преден калник 110 EUR

Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Lancia Lybra 2.0 /150 к. с./, произведен през 1999 г

 

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини