През октомври 2002-ра специализираната преса съобщи, че Toyota изтегля в сервизите си близо половин милион автомобила. Собствениците на Yaris и Yaris Verso бяха приканени да посетят техническите центрове на компанията заради проблем със спирачната система. Новината може би щеше да мине незабелязано, ако не касаеше производител с реномето на Toyota. Японската марка отдавна се смята за синоним на качество и надеждност. 400 000 екземпляра от симпатичния Yaris обаче явно имаха сериозен недостатък, който налагаше мащабната акция. Неизправността засягаше коли, произведени между октомври 2000 и март 2002 г.
Новината за техническите главоболия на японската компания сигурно са предизвикали доволно потриване на ръце сред конкуренцията, но радостта надали е траяла дълго. От официалното съобщение за изтеглянето на модела обратно в сервизите става ясно, че дефектът се проявява при температура -20 градуса. Забелязват го първо във Финландия, където Yaris Verso се използва масово от пощенските служби. Снегът и ледът се наслоявали върху задните барабанни спирачки и повреждали спирачните тръбопроводи. Моделът има двоен спирачен контур и индикатор за ниско равнище на спирачната течност, та до неприятни инциденти нямало как да се стигне. Както се подобава на производител от такъв мащаб обаче, Toyota пое всички разходи по модернизацията на системата. Разпратени бяха лично адресирани писма до всеки от купувачите, които получиха по 10 литра бензин, основно вътрешно и външно почистване на колата и подарък в знак на извинение - съвсем по японски.
Проблемът със спирачната система настрои по-критично техническите служби и публиката към Yaris. Специалисти и собственици се втренчиха в наследника на Starlet, търсейки други кусури. Колкото и дебела да беше лупата на пишман детективите обаче, дефекти просто липсваха. Yaris си остава истинска Toyota и съответно един от най-качествените модели в субкомпактния клас, независимо от мястото, където се произвежда. Стандартите на производителя явно се прилагат еднакво строго както в Япония, така и във Великобритания и Франция, където се сглобява чаровният дребосък.
За разлика от предшествениците си, Yaris спечели симпатиите на купувачите както с репутация на името Toyota, така и със засуканата си външност. Рядко в историята на фирмата се е случвало неин модел да се хареса тутакси на всички. Яйцевидната
каросерия
на запъртъка не само изглежда добре, а и практически няма недостатъци по отношение на сглобка и антикорозионна защита. Може би за първи път в субкомпактния клас има автомобил, който да освобождава кандидат-купувача от дилемата да избира кола или с ума, или със сърцето.
Още с дебюта си през пролетта на 1999-а Yaris предизвика шумни спорове с оформлението на
салона
Парещият въпрос, разбира се, бе доколко удачно нововъведение е "центрирането" на показателните уреди. Революционният светещ дисплей в центъра на арматурното табло извежда информацията на проекционен принцип, като я фокусира така, че водачът да не се разконцентрира. Впоследствие системата се оказа изключително сполучлива и е цяло чудо защо още не се прилага масово. Покрай олелията около дисплея сякаш остана на заден план изключителното качество на сглобката, симпатичните дизайнерския решения и прецизно обмислената ергономия на интериора. В този клас рядко може да се попадне на друг модел с толкова добре запазен салон, в който материалите изглеждат като нови, а за паразитни шумове от ламперията, пластмасовите елементи или арматурата е смешно да се говори. Неслучайно дори германската преса признава, че бестселъри като Volkswagen Polo и Renault Clio има какво да "научат" от японския си съперник.
Девет месеца след премиерата на Yaris по негов адрес можеше да се чуе само една критика. Моделът се предлагаше с един-единствен
двигател
Почитателите на марката автоматично си спомниха за предшественика Starlet, чието последно поколение се продаваше само с 1.3-литров мотор в продължение на четири години. Базовият агрегат на Yaris бе изцяло нова разработка и разполагаше с повече от приличните за еднолитров двигател 68 к.с. За успех в толкова конкурентна среда като субкомпактния клас обаче трябваше по-богат избор. В Toyota явно са били наясно с това, защото Yaris бързо се сдоби първо с 1.3-литров мотор от “каката” Corolla (86 к.с.), а след това и с 1 500-кубикова ламя със 106 коня за любителите на свирещи гуми. От пролетта на 2002-ра се предлага и 1.4-литров дизел от най-ново поколение, който бе харесан и от BMW за новото Mini.
Практиката показва, че двигателят от по-голямата Corolla пасва най-добре на японското мини. Базовото моторче разполага с впечатляващи технологични параметри и висока номинална мощност, но недостигът на кубатура се усеща. Изборът му е подходящ само в случай, че Yaris-ът ще се ползва единствено в града. Иначе "силните усещания" са гарантирани - особено по време на изпреварване. По-големият 1.3-литров агрегат харчи малко повече, но осигурява необходимата мощност и рядко се използва на границата на възможностите си, което пък означава по-ниска амортизация. Въпреки предизвикващия усмивка работен обем, дизеловият D-4D също е подходящ избор, но и цените на употребяваните екземпляри са доста високи.
Пет години са достатъчен срок за меродавни заключения относно качествата на силовите агрегати. Досега проблеми по този параграф не са установени. Ако се съди по традициите на Toyota в двигателостроенето, няма и да бъдат. Собствениците на автомобили от тази марка добре разбират за какво става дума. Достатъчни са съвсем минимални грижи и спазване на сервизните срокове, за да отпаднат всякакви опасности за здравето на моторите за поне 400 000 км.
Yaris показва завидна издръжливост и с
ходовата си част
За разлика от повечето си съперници, япончето върви по три-четири години без никакви ремонти по окачването. Дори екземпляри от първите серии все още карат с оригинални втулки и накрайници, като няма никакви изгледи скоро да се налага замяна.
На фона на абсолютната техническа безпроблемност на модела става ясно защо се вдигна толкова шум покрай потенциалната неизправност на задните спирачки, пък била тя и при температура под -20 градуса. Вероятно тя е станала причина педантите от германските служби да забележат и друг недостатък на
спирачната система
- ръчната спирачка често "ловяла" само на едното от задните колела.
Също толкова сериозен проблем откриват и в
електрическата инсталация
Toyota очевидно има главоболия с доставчика на крушки, заключават германците. Лампите във фаровете на Yaris често изгаряли и се налагала смяна...Димитър Димитров