Отидете към основна версия

83 605 140

Дизелът си отива. Какво предстои?

  • дизел-
  • авто-
  • германия

Какво трябва да знаете за евентуалната забрана за движение на дизеловите автомобили

Снимка : БТА / АП

Фини прахови частици, азотен двуокис... В големите градове на Европа господства замърсеният въздух, който вреди на хората. Поради това на дневен ред в обществото все по-често звучи въпросът за забрана за движение на дизеловите превозни средства, съобщава немското издание „Фокус“.

Дизелът е главният причинител на вредния за здравето газ азотен двуокис (NO2), който според някои проучвания е отговорен за смъртта на близо 70 000 души в Европейския съюз от 2003 г. насам. През изминалата година поставената от Европейския съюз граница от 40 микрограма на кубичен метър е превишила стойността си с около 60%. В градове като Мюнхен и Щутгарт тя е достигнала рекордните 84 и 87 микрограма. Поради факта, че 67% от емисиите на азотен двуокис са причинени от дизелови превозни средства, се обсъжда спирането им от движение като алтернатива за намаляване на вредния газ.

Как би изглеждала забраната за движение на дизеловите автомобили?

В момента няма ясни и единни правила относно евентуалното спиране от движение на дизеловите превозни средства. В Мюнхен и Щутгарт планират забраната да обхваща автомобили, които не отговарят на стандарта за емисии на изгорели газове Euro 6. Това се равнява на 80% от дизеловите МПС-та в двата града.

Задълбочаващият се скандал с манипулиращия софтуер при водещите немски автоконцерни поставя под въпрос и дизеловите автомобили със стандарт за емисии на изгорели газове Euro 6, които в крайна сметка не са много по-екологични от последната генерация превозни средства с норма Euro 5.

Колко строга би била забраната все още е неясно. Щутгарт обяви, че от 2018 г. ще освободи улиците си от дизелови МПС-та. Това все пак не може да се случи без изключения за специални автомобили, таксита и т.н.

В Хамбург вече са една стъпка напред: дизеловите автомобили със стандарт за емисии на изгорели газове по-нисък от Euro 6 нямат право да се движат по двете главни улици в града. Нарушилите забраната биват санкционирани с глоба в размер на 75 евро.

Какво могат да направят притежалите на дизелови превозни средства?

Собствениците на дизелови коли с норми Euro 4 и Euro 5 не трябва веднага да се отърват от тях. Автопроизводителите искат да проверят дали старите норми могат да се модифицират и преобразуват в Euro 6. Това се осъществява чрез кратък престой на превозното средство в сервиз, където - ако е възможно - получава планирания „син пакет“.

Ще бъде ли забраната за движение на дизеловите автомобили въведена навсякъде?

Въведените и планираните до сега забрани в големите градове са силно оспорвани. От една страна има много неясноти относно стойностите на замърсяване. От скандала с манипулиращия софтуер стана ясно, че много дизелови коли произвеждат повече вредни емисии, отколкото би трябвало. Това включва и возила със стандарт за емисии на изгорели газове Euro 6. От друга страна автотранспортът е само един елемент от замърсяването на въздуха: Вятърът често донася в града вредни газове, произведени например от индустрията.

Политици, автопроизводители и еколози дискутират разнообразни решения. Дългосрочно дизеловите превозни средства биха могли да бъдат по-малко атрактивни чрез увеличаването на данъците върху тях. Иновативна концепция като електрическата мобилност също е възможност за по-чисти градове. Не на последно място се обсъждат и подобряването на градския транспорт и колоезденето.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

  • Никой в Германия не иска 300 хил. дизела

    В момента автодилърите в Германия имат на разположение около 300 000 дизелови автомобили Euro 5, които не могат да продадат. Това показват изчисления ...
    28.08.2017
    62 167
    78