Покупката на нов автомобил, произведен в края на жизнения цикъл на даден модел, често се смята за неоправдана. До появата на следващото поколение не остава много време, а на вторичния пазар фейслифтнатата версия не може да се конкурира с наследника си. От гледна точка на практичността обаче втората фаза от производството, както някои от производителите наричат модернизацията на продуктите си, категорично има предимства. При нея по дефиниция са отстранени недостатъците, установени при първата серия, технологиите са разработени по-добре, а конструкцията е облагородена. Историята помни случаи, в които модернизираните версии на някои модели са се оказвали несравнимо по-удачни от автомобила в началото на производството.
През 2005 г. Renault подложи на фейслифт една от най-продаваните си коли. Laguna претърпя доста промени, влезе във вътрешнофирмения речник с пояснението Phase 2 и пое към пазара с амбициите да поправи грешките на първата серия от 2000 г. Доколко успя в начинанието трябва всеки да прецени сам.Модернизираната версия на Laguna може да се познае лесно по изменения дизайн на
каросерията
Различни са предната оптика, радиаторната решетка и задницата. Моделът никога не е имал проблеми с корозията, а освен това стана първият автомобил в историята, спечелил 5 звезди в тестовете на EuroNCAP, така че подобрения в тези насоки няма смисъл да се очакват. Другояче стои въпросът с дизайна, при който се забелязва известно отстъпление. Разбира се, всичко зависи от персоналните вкусове.
Един от параметрите, по които Phase 2 на Laguna категорично превъзхожда първата версия, е качеството на използваните материали и сглобката в
интериора
Скърцащите твърди пластмаси отстъпват място на доста по-приятни за окото и ухото. Не се чуват паразитни шумове и от предните седалки, характерни за автомобилите отпреди модернизацията. Наред с напредъка обаче някои недостатъци си остават. Сред тях са отказите на дистанционното отваряне на капака на резервоара, дефектиралите брави, окислените контакти по електрооборудването в рамките на вратите и повредените фабрични CD-плейъри. Никакво подобрение няма и във видимостта назад, която вирнатата кърма на автомобила затруднява. Едно от най-одумваните нововъведения в модела - електронната карта, която замества ключа за колата - продължава да не се отличава с особена дълготрайност. Пластмасовото є покритие се драска лесно, а понякога копчетата и контактните групи на батериите се чупят. След модернизацията от 2005 г. Laguna списъкът с екстрите се обогати с електрическа ръчна спирачка. Механизмът се активира с лостче в долната част торпедото и е само част от глезотиите, с които моделът изкушава. Повечето екземпляри на вторичния пазар са богато оборудвани. Шумоизолацията също е подобрена.
За разлика от други производители, които използват модернизацията на моделите си, за да ги обзаведат с нови
двигатели
Renault подходи по-рационално. Гамата от мотори за Phase 2 е същата, но спецификациите им са подобрени. Кой знае защо обаче от това няма особена полза за надеждността. След 2005 г. мощността на базовия бензинов двигател с обем 1.6 литра нараства на 116 к.с., но механизмът му за изменение на фазите на газоразпределението понякога излиза от строя след едва 40 000 км. Неизправността се познава лесно по появилия се шум, който доста наподобява на дизел. Не са редки случаите и на дефектирали бобини Sagem. Отчетени са също така откази на запалването заради окислен контакт на датчика на коляновия вал. За сметка на това дизеловите агрегати определено печелят от модернизацията. Според статистиките повреди ги засягат много по-рядко, отколкото в колите от първата фаза на производството.
Автоматичните
скоростни кутии
никога не са били сред козовете на Renault Laguna. В тях се повреждат модулиращи клапани, хидравлични блокове, трансформатори и общо взето всичко, което може да се строши. Положението не се променя особено след модернизацията от 2005-а и изборът на подобна модификация на вторичния пазар не се препоръчва.За съжаление подобрената версия на френския автомобил не постига кой знае какво развитие и в увеличаването ресурса на
ходовата част
След модернизацията животът на амортисьорите нараства чувствително до 50-60 000 км, но въпреки това специалистите препоръчват да се използва неоригинална продукция на утвърдени производители, вместо части от каталога на Renault. Останалите възли по окачването служат също толкова кратко, колкото и преди фейслифта. За утешение може да служи обстоятелството, че комфортът е на ниво, а возията - изключително приятна.
Както всяка друга модернизирана версия на добре продаван автомобил, Laguna Phase 2 има повече шансове на вторичния пазар от предшественика си. Като цяло обаче елегантната французойка не може да се нарече прагматичен избор, особено в сравнение с лидерите в класа. Подобренията са налице и в съчетание с изначалните качества на модела определено трупат точки. Те обаче се дават не за образцова надеждност, а по-скоро за комфорт, високо ниво на безопасност и по-качествено оборудване. За някои купувачи това е достатъчно оправдание за по-високите цени и скъпата поддръжка. За останалите пазарът предлага не така екстравагантни, но по-малко карпизни автомобили от същия клас.
Димитър Димитров