Отидете към основна версия

53 832 20

Автомобилът на старо: Ford Connect

  • ford connect-
  • баничарка-
  • renault kangoo-
  • citroen berlingo-
  • peugeot partner

Откак баничарките се отделиха в самостоятелен клас автомобили през втората половина на 90-те, популярността им сякаш не спира да расте. Преди появата на Peugeot Partner/Citroen Berlingo и Renault Kangoo те бяха просто товарни версии на компактни модели. След шумния успех на френските модели производителите осъзнаха, че се е отворил цял нов сегмент, към който интерес вече проявяват не само занаятчии и дребни търговци, а и обикновени потребители.

Така само за няколко години почти всяка голяма компания бе принудена да разработи собствена баничарка, а в дневния ред на журитата, раздаващи престижни награди, изведнъж се появи категорията "Ван на годината". През 2003 г. безапелационен победител в нея стана изцяло новият Ford Connect. Той спечели титлата International Van of the Year 2003 с 20 от 20 гласа, прегазвайки конкуренцията.

Макар от тогава да са изминали 7 години, моделът все още се произвежда и по всичко личи, че няма да се пенсионира скоро. Продава се в две версии с чисто утилитарно и товаро-пътническо предназначение с имената Transit и Tourneo.

Единствената съществена разлика между тях е броят на местата и наличието на задни прозорци вместо ламарини. Разбира се, "бачкаторът" и "многофункционалният" му вариант се целят в доста различна клиентела, което определя и немалко нюанси в оборудването. Като цяло обаче Connect си остава работен кон, който изпълнява и цивилни функции

по силата на пазарната мода и търсенето. Сглобява се в заводите на Ford в Коджаели, Турция, и Крайова, Румъния, а в гените му може да се открие наследство от първото поколение на Focus, на чиято платформа С170 е изграден.

Connect е една от най-масовите баничарки в България, но се среща относително рядко в обявите за продажба, като цените варират в изключително широки граници. По силата на логиката това бе трябвало да означава, че собствениците на модела са доволни от него и го продават или при крайна амортизация, или по финансова принуда.

Ако се съди по статистиките за дефектите на Tourneo/Transit, подобна ситуация е съвсем закономерна.
Подобно на повечето баничарки от ново поколение, Connect глези пътниците си с непознато допреди 10-ина години ниво на комфорта и ергономията. В това отношение товаро-пътническият Ford превъзхожда почти всичките си конкуренти. Просторът в кабината е в такова изобилие, че капацитетът на вентилационната система често не достига в по-студени дни. Моделът се произвежда с две версии на

каросерията
с различно междуосие. Първата е дълга 4 278 и висока 1 814 мм, а полезният товарен обем достига 2.8 м3. Близо кубик повече поема варантът с дължина 4 250 мм, който освен това е и по-висок с около 7 см. Купето разполага с доста прилична антикорозионна подготовка, но подобни автомобили нерядко попадат в леки произшествия и не е зле да се оглеждат за ръжда вследствие механични наранявания.

Салонът
на Connect не се опитва да крие изначалното предназначение, за което е проектирана колата. Широките предни врати улесняват достъпа дори с дебели работни дрехи, а материалите са грубовати и удароустойчиви. Сглобката си я бива - особено предвид утилитарния характер на возилото, а ергономията не се различава почти по нищо от тази на лек автомобил. Воланът е малък и се регулира, също както и седалките. Скоростният лост също е на обичайното място, а предавките се превключва като в Mondeo. Разочарова единствено дебелината на предните колонки, която влошава видимостта, и липсата на чистачки за задното стъкло при някои по-бедно оборудвани версии - отвесната кърма на Tourneo/Transit се зацапва много лесно наличието на такава "екстра" е абсолютно наложително. По-капризните купувачи няма да харесат също явни икономии като липса на пепелник или фабричния касетофон с евтини говорители в базовите модификации, но не бива да се забравя, че Connect все пак е предназначен повече за работа, отколкото за удоволствие. Ford-ът компенсира бачкаторските си недостатъци с изключителна гъвкавост на интериора (задната седалка се сгъва и демонтира разделно в съотношение 60:40), може да се намери с различки конфигурации на вратите, а салонът е осеян с всякакви джобове, ниши и полици за дребни вещи. Дори базовите версии са екипирани с две въздушни възглавници, като опция на някои по-скъпи екземпляри са монтирани и странични надуваеми завеси, а немалко баничарки разполагат с климатик и двусекционни странични огледала с електрическа регулировка, които са изключително удобни при маневриране.

Двете модификации на Connect се оборудват с общо три

двигателя
Бензиновият Duratec с обем 1.8 литра и мощност 115 к.с. и въртящ момент от 160 Нм практически не се среща на вторичния пазар, в което няма нищо необяснимо. Автомобили с такова предназначение се купуват най-вече с дизелови мотори, които предлагат много по-адекватни тягови характеристики и икономия на гориво. Най-продаваните модификации на Tourneo/Transit са екипирани с 1.8-литров TDCi с мощност 90 или 110 к.с. (220 и 250 Нм съответно), който е разработен съвместно с PSA. Значително по-рядко може да се попадне на "малкия" Duratoq TDDi със същия работен обем, но с мощност 75 коня, който се предлага само на някои пазари. Всички дизели има система за впръскване на горивото Common rail, която не понася особено добре експерименти с качеството на нафтата. Главоболия от финансово естество може да докарат и горивните помпи с високо налягане, при които се наблюдава увеличаване на броя на дефектите в коли на възраст четири-пет години. Препоръчително е преди покупка баничарката да мине на преглед при специалист, който да диагностицира състоянието на впръскващата система и степента на амортизация.
Приликите с

ходовата част
на Focus оказват само положително влияние върху Connect. Оценката важи както за ходовите характеристики, така и за надеждността на окачването. По-впечатляващото в случая с товаропътническия Ford обаче си остава пътното поведение, което по никакъв повод не загатва за наличието на ресори в задния мост. Баничарката може да се похвали с направо забележителна за такъв автомобил управляемост и стабилност.

В крайна сметка въпросът с покупката на Connect опира не до думата "дали", а до "как". Моделът притежава отлични експлоатационни качества и надеждност, но предлагането на вторичния пазар е прекалено оскъдно.

СПРАВКА ЗА МОДЕЛА

Ford Tourneo/Transit Connect

ИСТОРИЯ

Януари 2003 Започват продажбите на Ford Connect. Товаро-пътническият автомобил се продава в две модификации - Tourneo и Transit - с остъклена или метална кабина. Предлагат се бензинов двигател с обем 1.8 литра (115 к.с.) и турбодизели със същата кубатура (75, 80 и 110 коня.

 

 

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател (без оборудване)
3 850 EUR
Скоростна кутия (механична) 1 760 EUR
Динамо 260 EUR
Стартер 340 EUR
Водна помпа 165 EUR
Ауспух (комплект) 290 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 200 EUR
Накладки (предни дискови) 100 EUR
Фар (комплект)

160 EUR

Преден калник 320 EUR

Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел   Ford Tourneo Connect 1.8 TDCi /90 к. с./, произведен 2003 г.

 

Поставете оценка:
Оценка 3 от 2 гласа.

Свързани новини