Отидете към основна версия

5 411 9

Daimler спечели дело по Дизелгейт

  • daimler-
  • mercedes-
  • дизелгейт

През 2017-а ищецът е закупил от трета страна употребяван дизелов Mercedes-Benz GLK 220 CDI Blue Efficiency, произведен през 2014-та. Сега той иска от Daimler AG, като производител на това превозно средство, обезщетение, тъй като дизеловият двигател отделя твърде много азотен оксид. Той твърди, че от Mercedes са причинили умишлено дефектите в мотора.


Областният съд на Тюбинген е отхвърлил иска, ищецът е обжалвал и делото е преминало на следваща инстанция. Сега Висшият районен съд на Щутгарт реши в полза на Даймлер. Жалбоподателят не може да докаже твърдението си за умишлени и аморални щети. "Повишената отговорност на автопроизводителя да разясни как функционират двигателите му, както и евентуалното знание на своите представители за незаконни и недопустими изключващи устройства се разглежда само в определени изключителни случаи", каза съдията.


Зловещият термопрозорец


Става дума отново за така наречения термопрозорец: тeмпeрaтурния диaпaзoн, в кoйтo aзoтнитe oкcиди ce филтрирaт нaй-eфикacнo. При първoнaчaлнитe тecтoвe aвтoмoбилитe oтгoвaрят нa вcички критeрии, нo при движeниeтo им в рeaлни уcлoвия нaдхвърлят дo дeceт пъти грaничнитe cтoйнocти зa врeдни eмиcии, защото заложените норми от закона биват изпълнени само във въпросния "термопрозорец". В рeзултaт нa тoвa грaдoвeтe ca в пъти пo зaмърceни oт пoзвoлeнoтo, което преди две години доведе до скандала Дизелгейт.

Проблемът при дизеловите автомобили Euro 5 идва от там, че чисто технически тяхната система SCR (селективна каталитична редукция) постига достатъчна ефективност относно редуцирането на азотни оксиди само след определена температура. Някoи aвтoпрoизвoдитeли ce oпрaвдaвaт c твърдeниeтo, чe cиcтeмитe им зa oтcтрaнявaнe нa врeдни eмиcии рaбoтят caмo в тaкa нaрeчeния „тeрмoпрoзoрeц“ c цeл прeдпaзвaнe нa двигaтeля. Именно заради това съвременните SCR системи имат загряващи системи, които обаче увеличават разхода на гориво и CO2-емисиите.


Припомняме, че през 2016-та, в зародиша на Дизелгейт, правният професор Мартин Фюр представи в своята експертиза пред Бундестага, че функции като "термопрозорец" не са разрешени и че за тях няма оправдание, анализирайки правилника за одобрение на моторните превозни средства.


Темата остава все толкова гореща, тъй като определянето на незаконосъобразността на функцията би увеличило значително броя на изтеглените дизеловите превозни средства. Респективно ще се повишат жалбите и претенциите на собствениците на автомобилите за обезщетение. Припомняме, че това се случи с Volkswagen, след като се оказа, че превозните средства на концерна са оборудвани със софтуер, които манипулира нивото на отделяне на вредни емисии.


Висшият районен съд на Щутгарт обоснова решението си в полза на Daimler по следния начин: "Безспорно пречистването на отработените газове се контролира по температурно зависим начин и работи ефективно само в определен температурен диапазон. Според европейското право обаче, в случай като този, в който системата за редуцирането на азотни оксиди функционира ограничено, за да предпази двигателя и други компоненти в автомобила, така нареченият "термопрозорец" може да бъде оправдан. Също така Daimler AG не действа умишлено и съответно аморално. След като от компанията предоставиха валиден сертификат за съответствие на превозното средство с европейските норми за одобрение на превозни средства, за Mercedes не възниква отговорност."


Дали делото ще премине в следващия рунд, предстои да разберем: Висшият районен съд на Щутгарт съд позволи обжалване пред Върховния федерален съд.

Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 6 гласа.

Свързани новини