Техническите служби винаги са били сурови с френските автомобили. Статистиките за надеждност традиционно ги подреждат назад в класациите. Не особено благосклонен към галската продукция е и шофьорският фолклор, който обикновено я сродява с италианската по признака качество. Въпреки това има съвсем немалка група купувачи, които просто имат слабост към френската школа. Показателен за тези пристрастия е не само делът на Renault и PSA в продажбите на нови автомобили, а и популярността на марките на вторичния пазар. Ако изборът на страна-производител е предрешен въпреки наличието на доказано по-надеждни модели, кой заслужава повече внимание в най-оспорвания сегмент - Megane или 307?
Двете наперени франсета са сред най-популярните представители на Голфовия клас, продават се на цени под средната за него и са на приблизително еднаква възраст не само в календарно, а и в технологично отношение. Хващат окото със засукан дизайн, който все още не изглежда остарял. Разполагат с надеждна антикорозионна подготовка на каросериите. Дребни изключения са само някои партиди от ранните серии на Megane, по чиито задни калници понякога възниква повърхностна корозия. Далеч по-притеснителнит са проблемите с осветителната система на Renault-о. Освен че смяната на най-обикновена крушка на фаровете отнема часове, магарии заради окислени клеми правят мигачите, а проникналата влага лесно уврежда заводския ксенон. Всъщност електрическите и електронните помощници на Megane се смятат за една от най-слабите страни на модела. Сензорът за дъжд, например, може да лиши водача от видимост в най-проливния порой, а да отказва да изключи чистачките в 40-градусов пек. Ако пък работи, неприятни изненади готвят или двигателчето, или задвижващият механизъм на чистачките. С особена надеждност не може да се похвали нито един електрически мотор на борда - като се започне с тези на стъклата и централното заключване и се стигне до стартера. Особено неприятни изненади сервира една от най-шумно рекламираните иновации в компактното Renault - картата, която отключва, заключва и стартира двигателя.
Проблеми сервира и инсталацията на 307. Отказите на електрическите стъкла са най-дребният повод за раздразнение. Попадането на вода при бушоните може да създаде маса главоболия. Самата инсталация е изключително податлива на външни влияния заради изработката си. Влагата вади от строя модула на централното заключване на багажника, а бордовият компютър често засипва с грешни съобщения. Слабо място и при двата модела е блокът на превключвателите зад волана, в който се протрива захранващият кабел на еърбега.
Салоните на двата автомобила са издържани в типичния френски стил, който поставя елегантността и авангардните решения на водещо място. Нито Renault-о, нито Peugeot-о изпъкват с образцова видимост - особено назад. При Megane обзорът се ограничана също и от лявата стойка на предното стъкло, а миниатюрната чистачка покрива символична част от задното. Самото то е силно податливо на издраскване и струва безбожно скъпо.
В интериора на 307 господства елегантността, подчертана от плавните линии и внимателно пресметнатата ергономия, докато Megane залага на необичайни решения като козирката на показателните уреди, изпъкналата централна конзола и оригиналния П-образен лост на ръчната спирачка. Сред недостатъците на Peugeot-о се открояват скъсаната кожена тапицерия в долната част на облегалките на предните седалки и разхлабеният им крепеж към пода. При Megane пък се наблюдава противен на логиката спад в качеството на сглобката на таблото след 2006 г., което издава повече паразитни шумове отпреди.
Renault-о показва и повече дефекти в механичен план. Най-уязвимо място в двигателите на Megane е системата за изменение на газоразпределителните фази. В най-добрия случай работи безотказно 80-100 хил. км, но понякога се поврежда след едва 40 000. Дефектират също бобините Sagem и датчикът за положението на разпределителния вал (1.6 16V). При по-активен стил на шофиране задният тампон на двигателя може да сдаде багажа и след 30 000 км, а ако моторът отказва да запали, виновник нерядко се оказва окислената клема на датчика на коляновия вал.
За най-неудачен се сочи 1.4-литровият агрегат на 307. при него са регистрирани най-много случаи на протекла гарнитура на цилиндровия блок и замърсен регулатор на празния ход. Той е единственият двигател в гамата на Peugeot-о, който не разполага с компенсатори на клапаните и изисква регулирането им на всеки 70-80 000 км. Понякога в колите с двулитров мотор възниква характерен резонанс, предизвикан от разхлабването на изпускателния колектор.
HDi-системата на PSA не понася никак добре некачествената нафта, която вреди на цялата горивна апаратура - дюзи, помпи под ниско и високо налягане и регулиращи клапани на налягането. dCi на Renault се справя една идея по-добре с българската нафта, но експериментите все пак си остават силно непрепоръчителни.
Неизправности застрашават скоростните кутии и при двата модела. Най-карпизни са автоматичните трансмисии. При 307 се повреждат изпълнителните механизми за превключване на предавките, а при Megane списъкът с трошливите детайли е по-дълъг. Renault-о може да изненада с неизправности на модулиращите клапани, хидравличния блок, семерингите, трансформатора и т.н.
Характерен недостатък на механичните скоростни кутии на Peugeot-о са протеклите уплътнения на полуосите. Дори при нежно отношение, съединителят издържа не повече от 80-90 000 км. Неприятности с амбриажа съвсем не са изключени и при Renault-о. Някои партиди на Megane са известни и с хроничните течове на масло от скоростната кутия.
Ресурсът на ходовата част при двата френски модела е практически еднакъв. Шарнирите и втулките на предните носачи издържат между 80 и 120 хил. км, а тампоните на задната полузависима греда - над 150 000. Най-бързо се износват втулките на стабилизиращите щанги на Renault-о (40 000 км). В 307-ицата могат да изкарат и 100 000. Най-слаби обаче са опорните лагери на МакФерсоните на Megane. Понякога се нуждаят от смяна след едва 15 000 км.
Кормилната уредба създава главоболия най-вече при Renault-о. Кормилните щанги изкарват средно по 20 000 км, доста бързо се разбива и втулката на рейката. При Peugeot-о неизправностите обикновено възникват след 100 000 км, когато се износва шибърът на рейката, чиято замяна изисква цялостно разглобяване на кормилната уредба. След още 100 000 не са изключени повреди на електромотора на усилителя. Накрайниците на кормилните щанги издържат около 80 000 и при двата автомобила.
Характерни проблеми по спирачната система на 307 не са известни, което не може да се каже за Megane. Освен че нарушенията в захранването на датчиците на ABS-а не са рядкост, колите отпреди 2006 г. не разполагат със защитни ламаринки от вътрешната страна на апаратите. Така мръсотията прониква безпрепятствено в спирачката. В резултат накладките и дисковете се изтриват със скоростта на тебешир.
Макар съвсем да не е безупречно като надеждност, Peugeot-о печели прекия сблъсък със земляка си. 307-ицата трупа точки с високото ниво на комфорта, уютния салон и меката возия. Много от възлите и агрегатите в конструкцията на Megane отстъпват като рeсурс в сравнение с аналогичните при конкурента, а и като чиста статистика дефектира по-често. Renault-о компенсира пасивите си с чувствително по-ниска цена, богато серийно оборудване и необичаен дизайн, който се харесва на нетрадиционалистите.
СПРАВКА ЗА МОДЕЛА
Renault Megane II (M)
ИСТОРИЯ
Октомври 2002 |
Започват продажбите на хечбека Renault Megane II. Предлагат се бензинови двигатели с мощност от 98 до 135 к.с. и два турбодизела с 82 и 120 коня. Серийното оборудване включва ESP. |
Януари 2003 |
Започва монтирането на нов 1.4-литров бензинов мотор с мощност 82 к.с. |
Септември 2003 | Дебютират седанът и комби версията. |
Април 2004 |
Представена е топмодификацията Megane Sport с 224 к.с. |
Май 2005 |
Моторната гама се допълва от двулитров турбодвигател със 163 коня. |
Юли 2005 | Започва монтирането на 1.9-литров турбодизел със 130 к.с. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател |
5 600 EUR |
Скоростна кутия (механична) | 1 835 EUR |
Динамо | 310 EUR |
Стартер | 410 EUR |
Водна помпа | 290 EUR |
Ауспух (без катализатор) | 200 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 235 EUR |
Накладки (предни дискови) | 115 EUR |
Фар (комплект) |
255 EUR |
Калник | 405 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Renault Megane 1.5 dCi /101 к. с./, произведен 2003 г.
Peugeot 307 (3RHY/3RFN/3NFU)
ИСТОРИЯ
Юли 2001 | Започват продажбите на Peugeot 307 с каросерия хечбек с три и пет врати. Моделът се екипира с 1.6-литров 16-клапанов бензинов двигател с мощност 109 к.с. и двулитров дизел HDi със 107 коня. |
Октомври 2001 |
Моторната гама се обогатява с двулитров бeнзинов агрегат с мощност 136 к.с. и нов дизел HDi с 90 к.с. |
Януари 2002 | Започват продажбите на новата базова модификация с 1.4-литров бензинов двигател с мощност 75 к.с. |
Април 2002 | На пазара излиза комбиверсията SW. |
Март 2003 | Гамата на модела се допълва от купе-кабриолета 307 СС. Топмодификацията му Sport се екипира с двулитров мотор с мощност 177 к.с. |
Септември 2003 | Мощността на дизеловия топдвигател нараства на 136 к.с., като едновременно с това вредните му емисии са вместени в нормите Euro 4. |
Ноември 2003 | Нов 1.6-литров дизелов HDi с мощност 109 к.с. допълва гамата. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) |
4 890 EUR |
Скоростна кутия (механична) | 2 475 EUR |
Динамо | 370 EUR |
Стартер | 370 EUR |
Водна помпа | 115 EUR |
Ауспух (без катализатор) | 480 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 215 EUR |
Накладки (предни дискови) | 115 EUR |
Фар (комплект) |
175 EUR |
Калник | 290 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Peugeot 307 1.6 /109 к. с./, произведен 2001 г.