Компорта, Португалия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
В началото на седмицата ви представихме първите си впечатления от новото Peugeot 208. Динамичните тестове, на които беше и наш екип, се проведоха в Португалия, а наред с конвенционалното 208, организаторите бяха подготвили и тестово шофиране на изцяло електрическата версия на модела. Тя е за онези, които не искат да харчат бензин и са любители на новото течение при автомобилите - коли, задвижвани изцяло от ток.
Външно разликите са минимални, като основно липсата на ауспух подсказва за типа на силовия тракт. Иначе, електрическото 208, което се нарича Peugeot e-208, е построено на модернизираната платформа ЕМР2, която вече се казва СМР. Благодарение на нея френските инженери успяват да направят красивия компактен хечбек и изцяло електрически.
В електрическото Peugeot e-208 е монтиран двигател с мощност 100 киловата, което е равно на 136 конски сили. Този електромотор се захранва от батерия, разположена в пода на колата, която е с капацитет 50 кВт/ч. Акумулаторният блок е идеално разпределен в долната част на колата, като не отнема място, нито от пасажерския отсек, нито от багажното пространство.
Електрическият силов тракт е преминал изпитания по новата WLTP система, а отчетеният след тестовете автономен пробег на Peugeot e-208 е 340 километра. Още щом се качихме на електрическото 208, току-що слезли от версиите с ДВГ, усетихме основната разлика - целият въртящ момент е достъпен веднага след натискане на десния педал, а скоростта на реакцията на тракта е мигновена.
Замереното от нас ускорение от място до 100 км/ч показа 8.1 секунди, точно толкова, колкото дава производителя. Освен това колата не се усеща тежка, както повечето електромобили. Всъщност тя е по-тежка от версиите с ДВГ със само 300 килограма, а ниският общ център на тежестта (заради батериите в пода) прави електромобилчето изключително стабилно в завои.
Наред с приличното ускорение и директният волан, електрическото Peugeot е изключително приятно за управление. Що се отнася до зареждането, то и там французите имат с какво да се похвалят. Специалистите от Peugeot не разказаха, че колата може да приема на борда си до 100 кВт в час, което позволява бързо зареждане от специална станция до 80% за половин час.
От битовата електрическа мрежа, автомобилът се зарежда до 100% за 16 часа, а ако разполагате с трифазен ток и станция Wallbox - за 5 часа. Друго, което ни направи впечатление беше настройката на окачването. Амортисьорите тук са други и като цяло колата не вози твърдо. А в същото време, както вече споменахме, кренът в завои е минимален.
Колата наистина е впечатляваща, но за масова поява по пътищата у нас е още рано да се говори. Това би била тема на разговор след две или три години. Въпреки това електрическото Peugeot вече се продава в България, а културата на предстоящата електрификация на автомобилите в Европа и у нас, става все по-голяма. Единствено, все още по-високите цени на електромобилите са пречка революцията, особено при градски електромобили, като е-208, да настъпи. Ето и цените, според различните нива на оборудване, на новото е-208 у нас.