Отидете към основна версия

61 342 69

Западните медии за "уникалния български спортен автомобил"

  • софия-
  • софия-б-
  • български спортен автомобил

Неведнъж сме ви разказвали за историята на спортните коли "София" но по света почти никой не е чувал за тях. Сега, няколко западни специализирани издания припомнят накратко съдбата на родния ни спортен автомобил, който отдавна тъне в забрава, а повечето екземпляри са в окаяно състояние и само един-два, попаднали в ръцете на родни ентусиасти, пазят спомените за първия опит да направим изцяло наш спортен автомобил.

Изданията припомнят, че в бившия социалистически лагер на практика няма спортни коли, но през годините на "соца" специалисти се опитват да създадат ярки купета като едно такова е българска "София". Купето "София" е рожба на българския дизайнер Велизар Андреев. Колата е показана за първи път на изложба през 1981 година. Спортният автомобил е построен на тръбна рама, а купето е направено от фибростъкло.

Двигателят е заимстван от ВАЗ-2101 и дава възможност на българската кола да развива скорост от 140 км/ч. Пет години по-късно на бял свят се появява "София-Б"1 която разполага с 1.6-литров двигател от ВАЗ-2106. Тази кола вече може да развива максимална скорост от 200 км/ч. Автомобилът получава врати тип "крило на чайка" и кожен интериор.

От 1989 година българското купе дори е пуснато в серийно производство, като идеята е да се сглобят 200 автомобила. За съжаление екипът от родни специалисти успява да направи само 12. Още нещо любопитно е, че три от тези дванайсет коли са оборудвани и с турбокомпресор. Сега, както вече споменахме, в движение са останали само няколко "софийски" купета. Повечето от родните спортни автомобили са в окаяно и неработещо състояние.

Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 92 гласа.

Свързани новини