16 Юни, 2020 15:24 67 709 88

Екземпляр от единствената българска спортна кола е изоставен и е в окаяно състояние

  • спортна кола-
  • българия-
  • софия-б

Автомобилни фенове споделиха снимки на отдавна забравените родни спортни автомобили с марка София, които сега са оставени да гният под открито небе. Изоставени и в окаяно състояние българските спортни коли са в близост до столицата.

На паркинга потребителят, който публикува снимките, се натъкнал на различни автомобили от 80-те, но най-изненадващо разпознал родният автомобил София-Б. Спортната кола е в много лошо техническо състояние, което може да се разбере дори само с бегъл поглед на снимката.

 

От фотографиите се вижда, че боята по пластмасовите панели липсва на места, но ако панелите на каросерията са почти на място, то в кабината, както се вижда, не е останало почти нищо. 

Иначе ще припомним, че първата София-Б е показана през 1982 г. по време на Пловдивския панаир. Автомобилът е разработен от българския инженер Велизар Андреев. През 1986 година той финализира колата и показва окончателната версия на София-Б със стоманена рама и с увеличена до 200 км/ч максимална скорост.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 97 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Японеца

    186 79 Отговор
    Колата за 1986 е била чудо на фона на москвичи и жигули! Иначе спрямо немски и японски бигачки си е пълен боклук!

    Коментиран от #5, #61

  • 2 Съседа на Курти

    77 133 Отговор
    Това все едно бай Курти от Обеля го е майсторил в мазата си с теслата!Няма оправдание за липсата на всякаква докосваща поне мъничко идея.Пълен провал.

    Коментиран от #55, #75

  • 3 Ники

    236 17 Отговор
    Каквото и да е ... мисля че не заслужава такава съдба .. можеше поне да е в някоя колекция .. или някой музей ...

    Коментиран от #13

  • 4 Tate

    138 61 Отговор
    Toзи леген е силно казано спортна кола ,помня като спря пред блока тоя същият дългуч вътре в колата нямаше седалка а канапе ,мебел !! Казваше че Мерцедес-Бенц са му платили патента за спойлера !! Имаше заден двигател скоростти от Шкода 120 и ладов двигател !! Най голямата мъдрост изръси че щял да слага турбо и да вдигне 120 коня отгоре !!!! Смеха беше голям от мен и оня накрая каза че " Заради такива като вас моите момчета бачкат ден и нощ а такива като мен са щяли да коват с чука в завод!! Аз му казах че "Именно заради такива като мен те могат да правят разни недомислици и да смучат пари от ТНТМ " Оня скочи като попарен в колата и избяга с "200" Цирка бе голям ! Правеха ги в един гараж на ул.Кирил и Методи !!Смучеха държавна пара направиха 4 или 6 общо и все такива легени измислени !! Оня повече не спря пред нас !!

    Коментиран от #6, #15, #30, #38, #73

  • 5 Tate

    98 33 Отговор

    До коментар #1 от "Японеца":

    Бъркаш човече беше неземен клозет за 2 човека дори и спрямо Лада !! Просто усвоиха пари от ТНТМ
  • 6 München

    25 10 Отговор

    До коментар #4 от "Tate":

    Изхвърчал с 200???

    Коментиран от #9, #10, #45

  • 7 Варненския

    61 5 Отговор
    Има и друга българска спортна кола. Sin R1.

    Коментиран от #33

  • 8 Лелее

    160 16 Отговор
    Ей затова само ние , Българите нямаме НИЩО , но да Хейтим сме N1 ...
    А “Разбирачи “ определили кое е Леген и кое Кофа - ей с такива сме пълни ...

    Коментиран от #14, #27, #85

  • 9 Варненския

    30 2 Отговор

    До коментар #6 от "München":

    Тва' е сърказъм.
  • 10 Tate

    59 13 Отговор

    До коментар #6 от "München":

    Не видя ли кавичките ,в интерес на истината завъртя гуми но при 600 кила каросерия и трабанта върти гуми !
  • 11 Тото

    83 27 Отговор
    Точно с тая кола въпросния инженер си завоюва отлично работно място на запад или Япония,не помня.Тогава бях малък,но ученик и знам при какви условия е създадена колата в заден двор на къща.Веднага му предложиха работа в някоя от водещите състезателни марки коли.Държавата винаги е пречела на хората

    Коментиран от #16

  • 12 Дърт Шофьор

    146 12 Отговор
    Няма лоша кола, има лоши хора. Поздравления за онези, които са си чоплили мозъка и са се трудили да я направят. Винаги се кефя на такива хора. Руснаците имат много такива. Тук всеки, който може да работи с мишка и клавиатура, е най-голям разбирач.
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Tate

    39 56 Отговор

    До коментар #8 от "Лелее":

    Кво "Хейтим" явно си под 35 та така говориш ,аз съм я виждал и не само нея казах къде ги правеха !! Ходил съм и там ,легени неземни !! Като незнаеш поне си мълчи !! Прилапаха народна пара е така да се покажат че правят нещо!!

    Коментиран от #31, #77

  • 15 Гост

    84 4 Отговор

    До коментар #4 от "Tate":

    И аз си спомням как ги гледах 90-те години на ул. Кирил и Методий. Виждаха се през стъклото на първия етаж на една кооперация. Не знам външните условия как влияят на стъклопласта, но би било добре да се прибере на закрито, да не съжаляваме после. Все пак е някаква българска авто история

    Коментиран от #28

  • 16 Tate

    52 4 Отговор

    До коментар #11 от "Тото":

    11номер Пишеш колкото да не заспиш чети това ......София е името на първия и единствен български спортен автомобил, проектиран през 80-те години от инж. Велизар Андреев.

    Опитът на инж. Велизар Андреев да конструира и произвежда спортен автомобил в годините на социализма е откровено еретична проява, която предизвиква невиждана съпротива, простираща се от тесния кръг на професионалните среди до върховете на властта
    Идеята за подобен проект занимава Велизар Андреев още от 1979 г., когато по негова инициатива е създаден НИПК Клуб “София”, в който свободно започват да се разискват идеи за разработката и производството на български спортен автомобил.
    Още през 1962 г. Велизар Андреев завършва специалността “Автомобили, трактори и кари” в МЕИ и подготвя дипломната си работа, която съвсем естествено представлява не друго, а именно макет на автомобил. Своят първи автомобил обаче, той конструира още през 1960 г. Това е един интересен и най-важното действащ прототип с типично американски линии, който за съжаление не е запазен до днес. Макетът, представен пред комисията е с особено авангарден за времето си дизайн и отварящи се фарове, скрити под капаци, но такова предложение определено не се вписва в консервативните представи на достолепната комисия и дипломната работа е оценена с компромисна “четворка”.
    Български спортен автомобил Balgarski sporten avtomobilview

    Български спортен автомобил Balgarski sporten avtomobil

    В края на 70-те години със
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Tate

    22 4 Отговор
    В САНДЪЦИТЕ Антончо Оруш е описал доста добре историята на тази кола !!Който иска да чете !

    Коментиран от #79

  • 19 Ъййй

    25 30 Отговор
    Къде е това? Интересувам се от волгата до нея, не от пластмасовото извращение
  • 20 Джуган Колекционер

    72 7 Отговор
    Някой може ли да ме насочи къде е колата, ще я купя и ще я прибера под керемида за да се запази, прекалено скромно е нашето автомобилно наследство за да се остави колата дя се скапва, жал ми става като гледам снимката

    Коментиран от #22

  • 21 Наблюдатер

    28 3 Отговор
    Не е единствената. През 70-те в Пловдив имаше "Икар" с двигател от Варбург, разположен отзад, клиновидна с врати тип чайка. Мяркаше се около Панаира.....
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 дедо ти

    13 28 Отговор
    Има и във Варна едно електромобилче с пластмаса от екотой. Така ще си имаш две тоалетни за четна и нечетна дата.

    Коментиран от #24

  • 24 дедо ти

    3 0 Отговор

    До коментар #23 от "дедо ти":

    До 22ри е препратката
  • 25 плевенски

    28 10 Отговор
    Мисля , че първата спортна кола е все пак Булгаралпин

    Коментиран от #26, #69

  • 26 Random

    28 10 Отговор

    До коментар #25 от "плевенски":

    Само дето няма нищо българско в булгаралпина
  • 27 technol

    27 1 Отговор

    До коментар #8 от "Лелее":

    Абсолютно прав си. Всеки може да дава акъл и да намира кусури или мааана,
  • 28 Точно

    26 1 Отговор

    До коментар #15 от "Гост":

    На ул. К. и Методий”, между Паисий и Антим първи, живееше Андреев! Завлече няколко Лади, от Техникума Сталин, чрез ТНТМ, но му се размина санаториума. Бе известен, в кварталът, като гразният мъж, с хубавите жени...
  • 29 Порма

    20 3 Отговор
    Някой помни ли автомобил "Пирин"
  • 30 Човека направил това

    60 9 Отговор

    До коментар #4 от "Tate":

    се знае по име,твоето никога няма да се знае,по простата причина,че дори не можеш и да усвоиш пари за да направиш дори това "недуразумение",защото парите по ТНТМ не бяха милиони,а повече от скромни и там се правеше всичко на доброволни начела. Конструирай и покажи нещо свое и тогава можеш да претендираш зе нещо,защото иначе си оставаш обикновен плювач и нищо стойностно.
  • 31 А ти си остана само с

    21 9 Отговор

    До коментар #14 от "Tate":

    гледането и ходенето,а сигурно тогава си ходил за да се хвалиш после какво си видял,а сега легени и боклуци. Ти защо не прилапа такива праи,явно не можеш и нямаш съответния багаж да го сториш. Хубаво е тогава просто да се замълчи,а не да се обижда.
  • 32 Plovdiv

    21 9 Отговор
    Xoрата, които са я създали, заслужават уважение за труда си. Но Волгата до нея ми харесва повече, просто защото тая "спортна кола" е грозна до безбожност.
  • 33 Kirumo

    28 9 Отговор

    До коментар #7 от "Варненския":

    Sin R1 е британски кит-кар с немска трансмисия и американски мотор, единственото българско в нея е човекът, който я рекламира.

    Коментиран от #42, #52

  • 34 БАРС

    30 3 Отговор
    Да поздравим инжинера за това че е имал желание с нещо да се престави на изложението.Браво!не знам защьо има зли хора че плюят колата.Тия МУШМОРОЦИ дето го плюят сигурен съм че чеп за зелиница не стават
  • 35 Виктор

    6 1 Отговор
    Те не са в близост до столицата!!! Стига лъгахте!!!
  • 36 Тони

    5 29 Отговор
    Незнам какъв инжинер е бил тоя Андреев...по скоро бих казъл инженер от комунистическо коляно..пълен алкохолик
  • 37 Кико

    25 5 Отговор
    Ако не се лъжа инж Андреев, е човека който е направил това чудо, за онея години тук това са позволявали само неща от съюза, колата има уникално съпротивление и и а една бройка с двигател от Ф1, но с счупен компютър, и много години не е оправен, патент за прозорците е продаден на макларън и вложен е макларън Ф1, има я и някъде в нета историята на колата, доста е интересна
  • 38 Айртон Сена

    7 17 Отговор

    До коментар #4 от "Tate":

    Сбирутак! Боклук ПЪЛЕН.
  • 39 vasik atanasova

    19 5 Отговор
    квато ни е колата такава ни е и държавата !
  • 40 Митака

    9 1 Отговор
    Има 14 такива автомобила всички в подобен вид
  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 Морга

    5 0 Отговор
    Тези коли ги помня .
    Знам само че даваха постоянни дефекти и за това не се наложиха .
  • 44 Инж Илич

    9 3 Отговор
    По добра е от руските луноходки
  • 45 Попу

    5 6 Отговор

    До коментар #6 от "München":

    Защо само лупата глупости като незнаете Вили както всичкки го наричахме беше голям мозък за времетоси и свичко правеше с собственни средатва
  • 46 Хмен

    2 1 Отговор
    Този кола в дясно(зелената),май е втори екземпляр!
  • 47 Скъпоплатена от народа лъжа

    10 7 Отговор
    Историята на тази "кола" е христоматиен пример за неефективната соц. индустрия която зависеше от приумиците на някой партиен идиот и в този случай той се казваше Огнян Дойнов. Изляха се безсмислено много народни пари за едно гаражно сглобяване на един хибрид без абсолютно никакви икономически перспективи само и само да се каже, че и ние можем да правим коли което изобщо не беше вярно защото освен пластмасовите форми нямаше нищо българско.

    Коментиран от #48

  • 48 Реалист

    12 3 Отговор

    До коментар #47 от "Скъпоплатена от народа лъжа":

    А сегшните скъпо платени магистрали - постоянно в ремонт, кой ги плаща?

    Коментиран от #53

  • 49 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 50 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 51 Потресен

    8 10 Отговор
    Ау … майко мила... Боже!Боже господи, какъв шедьовър на цоцоализъма другаре(и другарки де).Но съботиран от американците, нямайте съмнение!Шевролет са треперели да не засенчи Корвет както новата Лада кара Ферари да трепери и са осуетили по най-долен начин презадоволяването на цоциалистическия пазар с този шедьовър на инженерната мисъл и аеродинамиката.

    Коментиран от #57

  • 52 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 53 Ама не точно

    3 2 Отговор

    До коментар #48 от "Реалист":

    В момента има няколко обяви за Мерцедес Е220 cdi W212 2014-2015г на над 500 000км.В мобиле де такива обяви са доста.Това как се връзва с твърдението ти за новите коли, които са постоянно в ремонт?
  • 54 Истината

    6 6 Отговор
    Кашон с форсиран двигател от "Лада".Този "създател"беше стругар,не инженер !
  • 55 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 56 иху

    2 3 Отговор
    Това е летяща НЛО , не лъжете хората , Те съществуват , хахахахахахахахахахахахахах
  • 57 До неграмотния

    4 0 Отговор

    До коментар #51 от "Потресен":

    Имаш "блестящ" изказ. Дано сам си разбрал какво изкаше да кажеш 😆
  • 58 селтак

    0 2 Отговор
    Спортен нужник!
  • 59 Йо Несбьо

    6 0 Отговор
    Аз не мога да кажа какъв е бил Андреев или откъде е спукал пари, но автомобилът, макар и грозен, все пак е част от историята на автомобилостроенето в България и не е редно да се захвърля така. А обществото в България може и да е реагирало бурно, не се изненадвам, то и досега е предимно комунистическо и се е вторачило в чуждата паничка. Мен лично преди 16 години ме псуваха многократно заради обещана от работодател заплата от 500 лв чисто, трябвало да видя как се живее по квартирите със 7 деца и 150 лв на месец. Или нямало да ми дадат толкова пари, защото не съм женен... Та, поводът на обществото да реагира не е бил благороден и от мисли за доброто на ближния, а от страх, че Андреев може и да успее, а защо той да има, а правоверните комунисти - не?! Можехме да имаме собствена линия автомобил, при това без чакането 15 години по съветски тертип. Какво от това, че двигателите били от Лада. Можехме и български да разработим или правим по лиценз...
  • 60 даскал Генчо

    4 3 Отговор
    Не стига, че нищо не сте направила, а давате оценка. когато забиете един пирон някъде и конструирате нещо тогава се изказвайте дълбокомислено. Този човек поне е направил нещо макар и футуристично като концепция, но в момента може да си купите и сглобите собствена кола много по грозна от тази и сигурно като я видите ще пъшкате и охкате като след........ За това се командва шапки долу и признание към човека.
  • 61 Алфа Вълкът

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Японеца":

    Колко победи имат японските бегачки във Ф1? Не говорим за титли да не се излагаме, просто победи в състезания?
  • 62 Дедо

    3 1 Отговор
    Помня, някъде края на 80те я видях на Витошка, пред тогавашната Виенска сладкарница... на фона на другите дизайна беше извънземен. И ме очуди, че на километража пише 180
  • 63 ВНИМАНИЕ

    11 1 Отговор
    Притежавам оригиналните чертежи на колата "София"! Инструктор-констуктор към ОСО /организация съдействие на отбраната/ къмТНТМ получих задача и изработих радио-управляемо копие с 3,5 кубиков двигател. Финансирането от Владимир Живков, 1000000 милион за Ладови двигатели, някой от тях аз ги форсирах (без турбо). Стълени плат, вата и смоли от трамвайно депо. Бутала леехме в "Завод за нестандартно оборудване-Кремиковци", наварявах валове, легла за клапани от БМВ, двойни-бързи пружини и др. Първата Българска кола се нарча "Шипка" и е представена от Бългрия пред комисия на СИВ (Съвет за икономическа взаимопомощ) като производител! Забранено е на България да произвежда коли! Модела се произвежда от СССР под името "Победа", по- късно се произвежда от Полша като "Вършава"! Защо НЕ-знаещите са толкова злобни и груби !?!? Само зплащане и то много - добро, може да накара някой да се унижаав толкова ! " БЪЛГАРИ ". !

    Коментиран от #81

  • 64 гог

    1 0 Отговор
    Виждал съм я на живо в движение , по витошка. Беше ми много странна и интересна.
  • 65 Karaivanov

    1 0 Отговор
    Колите са две. Намират се във Варна, в ЗПЗ, по-точно двора на бившия пивовар, освен волгата до тях има и два москвича. Уж имали собственик който не иска да продава. Но защо ги държи там в това състояние...
  • 66 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 67 От пред, назад

    0 0 Отговор
    Във времето. МК Кремиковци съществува след 1963 година ! Победата от 1946, копие на Опел капитен от 1939-та ЖУК-ът и варшавата са наследници на Победата! Повече от тринадесет години съм наблюдавал работата на Андреев! Предимно локумджията. Имаше син, който сега трябва да е на около 50.
  • 68 adsasd

    0 0 Отговор
    това с тесла ли е правено?
  • 69 auto go

    0 0 Отговор

    До коментар #25 от "плевенски":

    Абсолютно точно.
  • 70 Magelan

    1 0 Отговор
    За автомобил от 1982 година наистина си е с алтернативна визия! Комплименти за създателите...
  • 71 str

    0 0 Отговор
    Къде забравихте SIN cars на Росен Даскалов???
    Тази била единствената българска спортна кола.
    SIN car е конкурентна на брандове като ламбо, порше..... на писта
  • 72 Цюццюккцшшии

    0 1 Отговор
    Пълен боклук, все още има 2 броя в двора на къщата на тоз създател-състезател на ул. Кирил и Методий ...И чак да хвърчи, при положение, че е с двигател от жигула - лада...
  • 73 Камен

    3 1 Отговор

    До коментар #4 от "Tate":

    Патента на спойлер наречен”дъска за гладене” е официално на инж.Велизар Андреев! След първоначалния опит с “ладов” двигател закупи Уйлиамс двигатели от 160 кс което е доста много за времето си особено на такова олекотено купе. Няколко “кредитни “ милионери си купиха с “поръчково “ оборудване . Така че преди да вдигаш ръка ди научи урока !!!
  • 74 Реалист

    0 1 Отговор
    Бях ученик когато ни заведоха на пловдивския панаир и тогава я видях за първи път. От далеч хващаше око но когато се приближихме да я огледаме се отвратих. Дори като ученици в училището правехме по кадърни сглобки.

    Коментиран от #76

  • 75 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 76 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 77 Хайл

    2 0 Отговор

    До коментар #14 от "Tate":

    От теб пари взеха ли? Ако са взели то тогава се казаваш ТНТМ явно.ти що не взема-щото ръцете ти са наврени в г@за ама си професор иначе
  • 78 Иванов

    0 0 Отговор
    Нали знаете приказката за лудия и баницата та като добавите и партията .............
  • 79 Мантончо Моруш

    1 0 Отговор

    До коментар #18 от "Tate":

    Тоя Антон Оруш е дразнещ също като македонците с претенции за антична история. В сандъците често представя чужди разработки за български и цензурира коментари, които учтиво изобличават българските "изобретения" като нелегални копия на западни разработки.
  • 80 Внимание

    1 1 Отговор
    Вярно е, страшно е грозна и с отрицателна аеродинамика! От някои мотори вадихме около 160 коня, нямахме дино но вървеше яко за градско, на права отсечка, веднъж карах и не повторих ! Става въпрос за около 1984,5,6,7,8 години! Колко са изкривени "вижданията' на реалноста през този период, ще Ви стане ясно като съпоставите тази кола "София" с Американските, Англииските, Германските, ЯПОНСКИТЕ, които и днес държат ЦЕНИ !
  • 81 внимавам

    0 0 Отговор

    До коментар #63 от "ВНИМАНИЕ":

    и от кой ние забранено да правим коли, английската кралица или роналд рейгън? 1968г сааб искат да сглобяват коли тук, нашите комунчета отказват и започват да сглобяват газ и зил , ах тези руснаци още тогава са ни обичали здраво, те ушанките и самолетостроенето затриха пак от либов към нас
  • 82 Obey The Law

    0 0 Отговор
    Знам, че е вече късно да коментирам, но между ул. Св.Св Кирил и Методий и ул. Антим I има два-три Софии + една Жигула занемарени в някакъв шоурум.
    Проверете в Гугъл Мапс
  • 83 Angel

    0 0 Отговор
    Другари аз съм работил с Вили и синът му този човек наистина беше отдаден на този Кола дори имаше идеи и за джип колата за онези години си беше готина ама какво разбирате вие
  • 84 Ангел

    1 0 Отговор
    А знаете ли че двигателят е ваз а трансмисията е ИФА демек варбург това я прави бърза когато някои от тези хейтъри тук сметне конструира нещо по добро може да пише
  • 85 Ааа

    0 0 Отговор

    До коментар #8 от "Лелее":

    Не са сглобили една къщичка за кучета, ама плюят.
  • 86 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 87 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 88 Коста

    0 0 Отговор
    Вместо да се оплювате кажете къде се намират тези изоставени автомобили и могат ли да се купят и ако може някаква връзка с продавачът