5 Декември, 2021 13:40 63 682 110

Да си спомним за една уникална българска спортна кола, за която младите дори не са чували

  • софия-
  • спортен автомобил-
  • производство на автомобили в българия
Да си спомним за една уникална българска спортна кола, за която младите дори не са чували - 1

В социалистическия лагер на практика нямаше спортни автомобили, но отделни ентусиасти се опитваха да създадат ярки купета. Един такъв специалист е българин, а ние, предвид факта че нямаме никакво автомобилостроене, трябва да се гордиим с това. Става дума за българската кола "София".

Така нареченото Coupe Sofia е рожба на българския дизайнер Велизар Андреев. Автомобилът е показан за първи път на изложение в нащата спрана, като годината е 1981-а. Точно преди 40 години у нас се ражда една доста интересна за времето си спортна кола. Най-впечатляващ е дизайнът ѝ.

Да си спомним за една уникална българска спортна кола, за която младите дори не са чували

Спортната кола, носеща името на нашата столица, е построена върху тръбна рама, а каросерията е изработена от подсилено фибростъкло. Двигателят е заимстван от ВАЗ-2101 или колата, позната у нас като "Жигули". Този двигател дава възможност на "София" да развива една доста прилична максимална скорост от 140 км/ч.

Пет години по-късно се появява и модернициран вариант, наречен "София-Б". Тази кола се появява с 1.6-литров двигател, също заимстван от руските "Лади". По-конкретно този на "София-Б" e от ВАЗ-2106. Тук вече максималната скорост е 200 км/ч, а колата разполага с врати от типа "крило на чайка" и с кожен салон.

Да си спомним за една уникална българска спортна кола, за която младите дори не са чували

През 1989 година спортното купе дори е пуснато в серийно производство. Идеята е от първата серия да бъдат произведети 200 автомобила, но заради настъпилите радикални промени в политически план, ентусиастите, занимаващи се с производството на "София" успяват да направят само 12.

Любопитно е още, че две или три от колите "София" дори са оборудвани с турбокомпресор. За съжаление този проект остава в историята и днес в движение са останали само няколко купета. Повечето от спортните автомобили не са в движение, а тези, които са в добро състояние могат да се видят на някои от ретро парадите.

Да си спомним за една уникална българска спортна кола, за която младите дори не са чували


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 141 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Напротив

    30 130 Отговор
    Виждал съм такава, имаше в Дружба до гьола. Дядо ми е свалял баба ми с такава и с кутия нафталинени топчета от ГУМ-а

    Коментиран от #42, #69

  • 2 Орел

    144 41 Отговор
    Корвет с двигател на лада! Треперете германци и американци!
    А сега правим седалки и кормила на ишлеме. Ако не са си заминали чорбаджиите.
  • 3 Дългия

    109 5 Отговор
    Има една чисто нова в една частна колекция във Франция даваха я по телевизията преди 5-6 години. Ясно си пише София. В България това не е единствената произведена марка има общо 3,както и самолет и камион.
  • 4 Брабинеца

    193 9 Отговор
    Първата Бг кола се казва Хеброс, направена е ОМЗ, Бакърена фабрика, военен завод по задание на директора му. Колата е била доста прилична, с формата на Порше , Но съюзниците от СИВ са надали войн, че България трябва да прави Ел.кари,.а не ДВГ директора е бил наказан. Впоследствие България става световен лидер в производството на ел.кари, а още по в последствие и двата завода са разрушени до кота НУЛА

    Коментиран от #28

  • 5 Емил

    182 133 Отговор
    Години наред я показваха на изложби на ТНТМ - много грозна и нескопосана беше! България произвеждаше истинска спортна кола Рено Алпин, ама СССР забрани! Да живее бългсро-руската дружба, русофилистици болни!!!

    Коментиран от #9, #12, #22, #73, #105

  • 6 Времената

    175 5 Отговор
    Времената бяха такива ! Имаше девиз - Българската нация - нация техническа, нация комунистическа ! По линия на ТНТМ се правеха всякакви неща. В повечето от тях нещата бяха над 90% взаимствани както се казва. "Новото" обикновено беше в дизайна и много спорното приложение и качества на представената новост. Но пък като се замисля в днешно време на наследниците ни даже и да им струпаш готовите детайли вместо кола ще сглобят нещо друго, ако въобща се захванат. Искам да кажа, че имаше стремеж и хора които бяха технически грамотни. Сега са всичко друго но от 10 пирона 9 ще ги изкривят ако ги накараш да ги забият !!!

    Коментиран от #34

  • 7 Милен Трачев

    48 112 Отговор
    Абсолютна грозотия. Погледнете дизайна на купетата по това време. Това е пълен провал. За динамиката да не говорим. То обикновената жигула с тоя двигател е по бърза от купето. Смях.

    Коментиран от #14

  • 8 мда

    88 5 Отговор
    Помня ги като дете, на ул. Кирил и Методи в София в един гараж ги правеха.

    Коментиран от #10, #55

  • 9 Еш па тоа

    227 27 Отговор

    До коментар #5 от "Емил":

    Рено Алпин не ни го "забраниха" руснаците,ами французите ни отнеха лиценза щото почнахме да хитруваме с някакъв износ.Ако не четеш,поне гледай телевизия,умнико!

    Коментиран от #13, #40, #103

  • 10 Komapak

    35 3 Отговор

    До коментар #8 от "мда":

    Снимките от статията са точно оттам😜
  • 11 Алфа Вълкът

    30 80 Отговор
    Грозотийка и половина, добре че ни спрели навремето да не берем срамове!

    Коментиран от #15, #26

  • 12 Пилот на Ферари

    155 10 Отговор

    До коментар #5 от "Емил":

    В България се произвеждат Рено 8 и Рено 10 - съответно Булгаррено 8 и Булгаррено 10 . Произведени общо около 4 000 броя.
    От Рено го предоставят за вътрешния пазар на България / предвидени за производство 100 000 броя / , но нашите почват да го изнасят в Сърбия и Австрия.
    Тогава от Рено местят завода в Румъния .

    Коментиран от #36

  • 13 Омника

    5 23 Отговор

    До коментар #9 от "Еш па тоа":

    Е па гледам , ама жената не дава да го пуща ..
  • 14 Йо Несбьо

    113 4 Отговор

    До коментар #7 от "Милен Трачев":

    По принцип си прав за това, но грешиш цялостно като концепция! Западната цивилизация е това, което е, защото там правят много опити, промени, изменения и това, което се приеме и признае от мнозинството, дава възможност за осезаем напредък. Китай, а преди това Япония, копираха западните касетофони, телевизори, автомобили, мотоциклети, а сега имат отлични собствени технологии и ноу-хау.

    Т.е. може да се предполага, че тази "София" при подходящи условия и при спечелване на общественото внимание, би могла да доведе например до възникване на ред бутикови български гаражни марки, които да се продават в сегашна Европа... Да кажем, Европа... В Германия имаше марка Визман, правеше симпатични кабриолети с ДВГ БМВ. Във Великобритания имаше Морган... Защо не в България гаражни ателиета за 100 автомобила годишно, бутикови марки, каросерия от алуминий и фибростъкло, двигатели от Хонда и знаеш, че навсякъде приковаваш вниманието. Примерна концепция.

    А ние не правим НИЩО! ЗАТОВА ИСМЕ ЗЛЕ!

    Коментиран от #30

  • 15 БАРС

    69 15 Отговор

    До коментар #11 от "Алфа Вълкът":

    ТИ ДА НЕ МИСЛИШ СЕ ЗАПЪЖНИТЕ НЕ БЯХА ГРОЗНИ АКО ГИ СРАВНЯВАМЕ СЪС СЕГАШНИТЕ КАКТО СИ Я СРАВНИЛ БГ. КОЛАТА.ГЛАДАЛ СЪМ РАЛИ ЗЛАТНИ ПЯСЪЦИ ПО ТО ВРЕМЕ ТА ТО И ЗАПЪДНИТЕ БЯХА ОДЯЛКАНИ С ТЕСЛАТА.ТАКАВА Е БИЛА ПРЕСТАВАТА ЗА ЛЕК АВТОМОБИЛ.ВСЯКО НЕЩО ЗА ВОЕМЕТО СИ.

    Коментиран от #39, #108

  • 16 Texas

    25 45 Отговор
    производство на плодове и зеленчук,,ще са в хиляди пъти по логичното занимание на туземното население.
  • 17 6ати боклука😂😂😂😂

    27 55 Отговор
    Е тва😂😂😂😂чушкопека на ганю е върха на еволюцията му😂😂😂😂

    Коментиран от #25

  • 18 Alex

    74 5 Отговор
    Знаете ли какви са автомобилите в Токио - доста грозновати и кубчести, но практични. Трицилиндрови, рядко над 800 кубика, рядко над 60 коня - кей карчета. Когато живееш в 40 милионен град и искаш да имаш кола, това е варианта. Тежат по 500 - 600 кг и единствената екстра е климатика и CVT-то.

    Коментиран от #20, #23

  • 19 Какая жесть😂😂😂😂

    3 20 Отговор
    Какая жесть😂😂😂
  • 20 Ама аз не искам да живя в милион град

    15 26 Отговор

    До коментар #18 от "Alex":

    Аз искам в далечния север целогодишно да е студено и хора да нема
  • 21 Stoich

    79 2 Отговор
    Като ученик участвах в кръжока на инж. В. Андреев, който по онова време беше състезател. Тогава правехме кола от Формула 3 или нещо такова. Беше с 1,3 Ладов двигател и скорости от Вартбург. Като беше готова я тествахме на пистата на Враждебна. Беше много яко!
  • 22 Кире

    40 13 Отговор

    До коментар #5 от "Емил":

    Евала пич,да ме се задавиш от злоба.Слагай маската,бий си ваксината и си лягай
  • 23 неграмотен

    34 9 Отговор

    До коментар #18 от "Alex":

    До сега не знаех че Токио е 40 милиона ????

    Самите японци го дават за 13 милиона .

    Коментиран от #31

  • 24 Димов

    78 13 Отговор
    Правена е във времето на лошият соц, при това без евросубсидии. Сега какво правим и колко бройки произведохме?

    Коментиран от #94

  • 25 Димов

    29 6 Отговор

    До коментар #17 от "6ати боклука😂😂😂😂":

    Я напиши за инженерните постижения на Реджеп, като онзи съд за п0дмив@не, например.

    Коментиран от #66

  • 26 Димов

    45 3 Отговор

    До коментар #11 от "Алфа Вълкът":

    Пак е по-добре от Мултипла.
  • 27 Текстът има мноого грешки!

    27 0 Отговор
    Имаше го този човек, не знам дали още е жив. Но преди години се вяскаше из София с различни форми автомобили, които каза че правил сам.

    Коментиран от #59

  • 28 Изнасяхме ел.кари за Япония

    30 65 Отговор

    До коментар #4 от "Брабинеца":

    И си мислехме че японците харесват нашите кари заради възможностите им ..........Ха-ха-ха. Хората ги купували заради метала . От един български кар правели две тойоти . Но българина нали е Бай Ганьо почва да слага бетон за тежест вместо метал и японците му духват под опашката . Ето това е нашето машиностроене

    Коментиран от #29, #106

  • 29 Само питам

    85 11 Отговор

    До коментар #28 от "Изнасяхме ел.кари за Япония":

    Това Иво Инджев ли ти го каза ? Когато Българите са произвеждали електрокари и мотокари - Японците хал хабер са си нямали.

    Първите електрокари произвеждаме още 1952 година.
    През 1958 г. се изнасят и 3000 електрокарни машини за Китай.

    Изнасяме и за Франция, Англия, Белгия, Испания, Австрия, Индия, Турция и Гърция, Китай, а след това и в Япония.

    Английското списание "Мъкеникъл Хендлинг", пише за нашите кари като за "особено яки и здраво конструирани". Швейцарската фирма "Ханс-Щюдли", която продава машини от българския завод, в писмо изразява задоволството на своите клиенти от "изработката, удобствата и голямата производителност" на нашите електрокари. Западногрманското фирма АБГ, закупила от тях, потвърждава тази оценка. За едно десетилетие българските електрокари стават конкурентоспособни и равностойни на произвежданите в страни с богат опит и традиции.

    Коментиран от #35, #41, #75

  • 30 РЗС

    23 55 Отговор

    До коментар #14 от "Йо Несбьо":

    Момче, всякакъв комунистически строй лишава хората от мисловна и творческа дейност. Китай са най-големите копи-катс в света, те сами нищо не могат да направят без да го откраднат, така си е било винаги в Русия, с единствената разлика във военно промишлеността, там русите са мн добре, във всичко останало са последни и копират за страх. Всичко, което е направено самостоятелно от китаец е за коша директно

    Коментиран от #104

  • 31 Малко Токио

    22 3 Отговор

    До коментар #23 от "неграмотен":

    е толкова. Голямо (заедно с Осака и другите градчета наоколо) е около 38 милиона.

    Коментиран от #33

  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 неграмотен

    21 4 Отговор

    До коментар #31 от "Малко Токио":

    Няма малко , няма голямо Токио .
    Готин , много ти хвърка фантазията . От Токио до Осака са 1ч 10минути със самолет или 3ч 20м с влака .

    Коментиран от #68

  • 34 Гришо

    22 0 Отговор

    До коментар #6 от "Времената":

    Те и пилоните сега едни меки никакви
  • 35 даскал

    17 8 Отговор

    До коментар #29 от "Само питам":

    Прочети спомените на Огнян Дойнов, има ги в нета и не говори небивалици.
  • 36 Случаен

    27 0 Отговор

    До коментар #12 от "Пилот на Ферари":

    Никакъв завод не местят. Дачия отварят фабриката си същата година като нас. Просто там върви, тук не.
  • 37 ПОЗНАВАЧ

    8 1 Отговор
    Няколко каросерии имаше в един автосервиз в Самоков, под пътя за Боровец. Качени върху гаражите.
  • 38 Ivan

    28 3 Отговор
    А Рено Алпин А110 или Булгаралпин и сега се търсят под дърво и камък печелила е и състезания
    Междо другото до 150 000 евра им стигат цените че и повече
  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Патън

    11 17 Отговор

    До коментар #9 от "Еш па тоа":

    Търси спомените на авт. ни състезател Илия Чубриков, "умнико" и тогава се произнася, че руснаците не били виновни, а ние сме хитрували!
    За жалки рубли лъжеш нескопосани тука.
  • 41 Да да изобщо хабер си немали😂😂😂

    15 11 Отговор

    До коментар #29 от "Само питам":

    Хората в япония са пройзвели най големия линкор ямато и още други линкори огромни с други имена, самолети са побирани в подводници в херметични отсеци обаче викаш че не са се сетили и не са могли да направят тежка за да не се обръща Товарна четириколка с електромотор и акомулатори😂😂😂😂😂

    Коментиран от #60

  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 Уча се

    16 49 Отговор
    Червената кола от снимка, няма нищо общо с българския дизайн !
    И второ, пишете абсолютни глупости !
    Никога не е имало такава кола и нямаше как да има, по две причини !
    Първата е, че щеше да е доста смешна, а втората, че България нямаше никакъв възможност да произвежда автомобили, камо ли спортни !
    Носталгиците по "комунистическото" време, всъщност са носталгици по младостта си, а по жалките успехи на комунизма, изтръгнати от народа със сила и репресии !

    Коментиран от #57, #62

  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 47 Важно е да се знае

    7 18 Отговор
    НЯМА български коли.

    Коментиран от #49

  • 48 Благодарете

    11 24 Отговор
    на ,, братята"руснаци ,че в България няма производство на автомобили и много други неща!

    Коментиран от #58

  • 49 11236

    26 5 Отговор

    До коментар #47 от "Важно е да се знае":

    E вече не, няма. А имаше много неща, както и точно този автомобил. Ама Вече НЯМА НИщо Българско!! От 32 години ни е забранено. КРАЙ! Тенкю ес!
  • 50 ттт

    19 2 Отговор
    Спортна кола с максимална скорост 140 км/час през 1981-ва. Че то по онова време и зазките вдигаха толкова. Българска спортна кола беше булгаррено алпин, ама там не си спазихме договорите с Франция и закономерно ни забраниха да ги произвеждаме.
  • 51 БОКОКРАД

    43 4 Отговор
    русия ли е виновна че днес и чушки нямаме ?
  • 52 ИВАН

    35 0 Отговор
    Помня едно бяло "Булгар Алпин" стоеше на витрината на Кореком - 1500 долара му беше цената, много ми течаха лигите за него, но ...
  • 53 Като

    59 2 Отговор
    гледам на някои как им е мъчно, че някога в България е имало нещо и специалисти, ми идва да им подхвърля някоя монетка в шапката, докато пеят с китара "последен валс".
    Казано на ваш език - както мутрата в бара не търпи конкуренция ако погледнеш към гаджето, което той харесва и ще ти набие кофата, така и запада след 1989 ликвидира всичко що им е конкуренция в България, а останалите безработни специалисти ги прибра при себе си.
    Та да, навремето не бяхме Япония или Германия, но имаше опити за нещо и тук-там нещо се получаваше.За да стигнеш до някъде трябва да направиш първата крачка.
    Иначе си чакайте еврофондовете и бегайте на опашка пред нпо-тата, щото вие, днешните, за повече от това акъл и самочуствие нямате.
  • 54 АСА

    28 3 Отговор
    Директорът на техникума в Казанлък имаше едно синьо булгаррено 10, беше най-красивата кола в Казанлък.
  • 55 Д. Костов

    18 0 Отговор

    До коментар #8 от "мда":

    Там беше къщата на В.Андреев. Познавах го лично. Беше добър човек. Мир на духа му!
  • 56 Интересно

    13 1 Отговор
    Интересен дизайн, реализиран спрямо социалистическите реалности и възможности от онова време.
  • 57 Булаир Фружин

    31 2 Отговор

    До коментар #43 от "Уча се":

    Има да се учиш доста. Носталгия има, защото по онова време мнозинството от нещата бяха правени качествено. Затова при 6.3 по Рихтер в Перник и София винкело удържа. Това да беше новото строителство, да е всичко наравно със земята.
  • 58 Червен скорпион

    26 3 Отговор

    До коментар #48 от "Благодарете":

    Благодарете на ЕС, че нямаме електроцентрала.
  • 59 Фен на София

    19 1 Отговор

    До коментар #27 от "Текстът има мноого грешки!":

    Синът му продължава да се бори. Наскоро бяхме в ателието му и той стягаше една от колите София за изложба.
  • 60 Опитен

    38 2 Отговор

    До коментар #41 от "Да да изобщо хабер си немали😂😂😂":

    От изказа ти леко неграмотен и начина, по който пишеш акумулатор, разбирам, че не си живял и една година преди 89. Тогава произвеждахме всичко, имахме машиностроене, което нямаше равен в целия източен блок, камо ли на Балканите, селско стопанство, високотехнологичен сектор. По това време твориха Стамен Григоров, Георги Наджаков, Иван Странски, Димитър Пасков... Едно, че сега сме наполовина като население, ама и като капацитет сме на една петдесета от тогава. Поне.
  • 61 Неграмотник

    16 1 Отговор
    Радославе, научи се да пишеш! Трябва да те върнат във втори клас! Каква е тази статия грешка до грешка.....
  • 62 Валери

    26 0 Отговор

    До коментар #43 от "Уча се":

    Червената кола не е София Б Турбо. Бялата е. Работих там, 15 купета съм направил
    Не сам бяхме десетина човека, на площадката на завод "Герги Костов".
  • 63 Газьол

    43 3 Отговор
    Тогава преди 40г. все пак направиха нещо.Хайде сега вие умници опитайте да направите нещо вместо да плювате по форумите.

    Коментиран от #101

  • 64 Кози

    2 14 Отговор
    еййй, годината не е пълна ако Факти не ни напомни за тая кола поне веднъж
  • 65 Тошо

    7 10 Отговор
    По-добре не го показвайте това ,, нещо" ! Българска спортна кола беше Рено Алпин , това е !!

    Коментиран от #85

  • 66 Денис Д

    16 12 Отговор

    До коментар #25 от "Димов":

    Имаше и една луксозна тоалетна хартия марка"Работническо дело".
  • 67 кочо

    8 2 Отговор
    на изложба на тмт във плавдив през м. ноември 18.985г.беше изложина тази кола --софия б турбо.
  • 68 токио

    5 4 Отговор

    До коментар #33 от "неграмотен":

    Има голямо Токио. Целият район от Кавасаки до Чиба и на север от Токио е един мегаполис.
  • 69 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 70 наблюдател

    11 15 Отговор
    През 1960 те имаше БулгарРено. Ама това е стара история. Тя падна жертва на Българо-Съветската дружба. И тази кола разбира се никой не би показал в Ретро Музея за да не засяга добрите чуства на руските братя освободители ............

    Коментиран от #72

  • 71 незнайко

    4 12 Отговор
    За времето си ГЛУПОСТА да правиш нещо от което не разбираш е било на почит !!! Футористичен дизайн не означава СПОРТНА КОЛА !!!
  • 72 незнайко

    16 3 Отговор

    До коментар #70 от "наблюдател":

    Булгар Рено няма нищо общо с нашата дружба с СССр а с глупоста на нашето правителство което е тръгнало да я продава извън БЪЛГАРИЯ !!! Французите тогава отнемат лицинза ни за нейното производство . Кола със заден двигател като на запорожец не беше за ТОПЛИТЕ СТРАНИ !!! Булгар Алпин беше с добра визия на спортен автомобил но до там . Ние само ги сглобявахме !!!

    Коментиран от #107

  • 73 Гео

    11 3 Отговор

    До коментар #5 от "Емил":

    Пуби, № 12 е прав - Французите спряха производството заради гяволък и ганьовщина - пуснахме за продажба "Рено Алпин" (чудесна спортна кола) в Австрия - Виена с дъмпинг от около 13 %. А 8-та и 10-та на Рено си бяха много добри коли - икономични, проходими, безотказни. А французите започнаха да произвеждат Ситроен в Тимишоара две-три години след затварянето на нашите заводи.
  • 74 Факт

    5 8 Отговор
    Тая коруба прилича на обърнато водно колело!

    Коментиран от #80

  • 75 стоян

    5 10 Отговор

    До коментар #29 от "Само питам":

    до 29 ком -много преиграваш с качеството на българските КАРИ -като са били толкова качествени и търсени сега къде са и къде се продават

    Коментиран от #76, #89

  • 76 Бензо

    18 2 Отговор

    До коментар #75 от "стоян":

    Питай Иван Костов който съсипа всичко.

    Коментиран от #109

  • 77 Наполони

    8 12 Отговор
    Никога не е имало износ на БулгарРено зад граница.От Москва заповядаха да се спре производството им у нас и измислиха баснята с износ за Алжир,Тунис и т.н.
    Да кажа ако не знаете,че Фиат 124 се зглобяваше в Ловеч.И неговото сглобяване бе спряно от Москва.Не след дълго в СССР пуснаха Жигули прототип на Фиат 124.

    Коментиран от #84

  • 78 Тъпунгера

    1 1 Отговор
    Защото младите са били “такива”
  • 79 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 80 Гост

    1 3 Отговор

    До коментар #74 от "Факт":

    Хаха, вярно, и материалът е същият
  • 81 Бай Брадър

    3 0 Отговор
    Бяхме съседи, правеше ги в гаража на ул. "Кирил и Методи", на гърба на . СПТУ ЦРУ-то.
  • 82 Иванов

    2 7 Отговор
    Модела с двигател от 2106 вдигал 200 км/ч??? Некой пробвал ли е да достигне 200 с лада 2106? Градски легенди.

    Коментиран от #86, #87

  • 83 Армандо

    5 0 Отговор
    И сега има кадърни хора в Бг в Бургас има едно момче Стойчо Кузманов се казва тои на времето си направи мотор с двигател на ситроен виза и после направи и кола с двигател сузуки много кадърен инженер а също и шампион по културизъм.
  • 84 Иванов

    6 0 Отговор

    До коментар #77 от "Наполони":

    Жигулито не е прототип, а се правеше по абсолютно ифициално купен лиценз. Не знам ка ти ги ражда главата тия глупости.

    Коментиран от #90

  • 85 Търпин

    4 3 Отговор

    До коментар #65 от "Тошо":

    "Българска"ама друг път всичко и е френско само е сглобявана тук както "Москвич" в Ловеч.
  • 86 Анонимен

    7 0 Отговор

    До коментар #82 от "Иванов":

    Лада 2105 1300 кубика вдигаше без проблем 160 170
  • 87 Търпин

    7 0 Отговор

    До коментар #82 от "Иванов":

    Като се "пипне"малко моторът където е нужно стават абсолютно реални 200-те км./ч.

    Коментиран от #99

  • 88 Toto Rino

    4 1 Отговор
    Уникалният български автомобил е Булгаралпин с Илия Чубриков . Всичко друго е боза.
  • 89 Гост

    6 2 Отговор

    До коментар #75 от "стоян":

    Бяха унищожени, както всичко друго произведено в България. Днешните демократи ги мързи да произвеждат. Те са по вноса. Производството го отдават на чуждестранни концесионери инвеститори.

    Коментиран от #95

  • 90 Наполони

    2 0 Отговор

    До коментар #84 от "Иванов":

    Прав си.Правеха ги с официално купен лиценз.Прототип е в смисъл,че еднакво беше само купето. Двигател,скоростна кутия,диференциал, нищо общо с Фиата.
  • 91 Росен Николов

    1 6 Отговор
    Комунетата пак зарониха крокодилски сълзи за безхаберните години!
  • 92 Росен Николов

    0 5 Отговор
    Чудя се, Кой пуска тези платени провокации?! Г-н Славчев имали понятие от дизаин и знаели същноста и целите на дизайна на дадено изделие? Журналистическите му способнасти се заключават само във факта, че една преработена жигула наметната с парче епоксидна смола, може да бъде наречена ,,българска" спортна кола?! Разследвайте хилядите левове, потрошени народни пари заради тази измъчена, недомислена смехория-г-н Славчев !Изследвайте световните, европейски и источно-европейски аналози и след това, ронете крокодилски
  • 93 Смешно е

    1 5 Отговор
    Огромно социалистическо производство. За 4 петилетки - 12 броя. Ураа. Гордостта на НРБ. Крадяха се даже чистачките на колите, ама иначе всичко били произвеждали.
  • 94 Роко

    1 4 Отговор

    До коментар #24 от "Димов":

    Пич нищо не е правено един инжинер с ДЪРЖАВНИ пари сглобява спортна кола ако нещо с двигател на Жигули развиващо умопомрачителните 140 км в час (само за справка Жигулито вдигаше 160 без проблем) може да бъде наречено спортна кола цели три броя и ги показва на изложения по труд и творчество. Продал от тях НУЛА. И накрая се оказва че както винаги при добрия соц отново някъв се опитал да открие топлата вода (нищо че е открита отдавна) и кой знае защо никой не оценил идеята, просто похарчил едни пари ама те парите нали държавни не са негови кво от това. След 90-та на същия пич му резват достъпа до ничийте пари и се оказва че нищо не може а няколкото чудеса на техниката изгниват по дворове щото не могат да се продадат такъв боклук са

    Коментиран от #110

  • 95 Роко

    1 3 Отговор

    До коментар #89 от "Гост":

    Не приятелю има нещо наречено пазарна икономика. При него ако произвеждаш скъпа некачествена продукция която продаваш на загуба фалираш. Ще ти разкажа една история за българските като макар че звучи като виц е истина. По едно време японците започват да купуват Кари като бесни всички доволни глей кво става преизпълняваме плана че и в Япония продаваме (тогава основен конкурент на Балканкар). Кво се оказало обаче претивотежестите в нашите Кари ги правели от чиста мед и тя струва повече от кадрите, историята приключва когато е направена рационализация и медта е заменена с бетон след което не е продаден и един Кар в Япония.

    Коментиран от #96, #97

  • 96 Пълна глупост

    3 2 Отговор

    До коментар #95 от "Роко":

    Глупости...аз съм говорил с японци по тоя въпрос .Те казваха, че нашите кари при качество на 80 % от японското и цена 15 пъти под другата най-ниска цена ,просто нямат конкуренция.
    Между другото японците почнаха сами да си правят коли откак закрихме завода си.

    Коментиран от #98

  • 97 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 98 Роко

    2 4 Отговор

    До коментар #96 от "Пълна глупост":

    Аз пък съм говорил с човека измислил рационализацията. Също и с човека сключил сделката с японците. Но кво ли разбират те. Важното е да лъжем колко е било добре при соца. Сори приятелю но Балканкар затвори защото нямаше на кой да си продава скъпите некачествени кари. По същата причина затвориха и останалите соц предприятия. След като държавата спря да ги дотира те не можаха да оцелеят на пазарните правила. Всеки завод произвеждащ некачествена и скъпа продукция фалира. Пазара не търпи стъкмистика и лозунги иска резултати. Имаш два пътя на развитие китайския (да произвеждащ некачествена но много евтина продукция като освен от качество пестиш и от заплати основно перо на икономия е почти безплатния труд в китайските заводи) и западния (произвеждаш скъпа и качествена продукция) е можеш да направиш и нещо по средата произвеждаш в Китай качествени стоки като пестиш от заплати (както правят големите мултинационални компании като с това осигуряват над 70% от бюджета на Китай).
  • 99 Роко

    0 5 Отговор

    До коментар #87 от "Търпин":

    Най - добре се получаваше като въобще се смени двигателя но тогава почваха да изкачват други проблеми кво да се прави Ладата все пак е сделана а това което е сделано не става. Точно за това в момента в България лади карат няколко човека с болни мозъци и тези които не могат да си позволят седма употреба истинска кола.
  • 100 USA

    0 5 Отговор
    Това нещо не заслужава коментар
  • 101 Роко

    1 4 Отговор

    До коментар #63 от "Газьол":

    Е ми умнико ако вместо да плюеш се поитересуваш какво се прави сега можеш да разбереш много чудни неща. За разлика от въпросния псевдо инженер създал едно недоразумение без никакво бъдеще (сложил двигател от Жигули батка по това време дори за задъхващия се и изостанал СССР е прекалено стар) сега има хора които създават нови неща. Има разработка на български електромобил и за разлика от Софията той има международни награди за иновация. Е вярно няма да ти проглушат ушите колко е добър (просто не правен по соца а такива неща не са интересни нали трябва 15 годишните да крещят колко било хубаво тогава).
  • 102 Гагарин

    0 3 Отговор
    Българска каруца..
  • 103 Бая руска пропаганда

    0 2 Отговор

    До коментар #9 от "Еш па тоа":

    Това ако си го чул в наша медия не се и учудвам, че не обвиняват Рашка, ама истината е, че железния ботуш е тропнал и сме спрели производство, щот няма как комунистическа държава да прави западна кола, ама ти си им вярвай на руснаците.
  • 104 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 105 Дженев

    3 1 Отговор

    До коментар #5 от "Емил":

    Повтаряш наизустени клишета.Бил съм много вътре в нещата.Първата клиширана пъжа е,че в България се чакало по 15-20 г за кола.Пълна измислица-Дори в Мототехника имаше модели които бяха за свободна продажба.
    После в България никога не са произвеждали коли.Истината за Алпина е,че разплащането на частите за сглобяването и двигателите ставаше с долари.Те пък идваха предимно то военните заводи,които работеха отскоро и още нямаха капацитет да захранвот вноса.За да се продава колата в соц. лагера защото по договор това беше едно от условията тя трябваше да е със силно занижена стойност.Като баланс излизаше,че Български калашник струва жълти стотинки.Руснаците още в началото изразиха силни съмнения относно финансовата изгода пък и пол.пропаганда не на последно място.Няколокото опита да се преговаря с Рено за разплащане с рубли излязоха ялови и това предопредели съдбата на Булгара въобще.Представи си колко валута щеше да глътне сервизиране и рез части.Така ,че не повтаряй тия мантри които се опитват да ни наложат някои люде.Ако се интересуваш прочети за скандал с "Мадара".,че и там се лее една лигня,но туй е друг въпрос.
  • 106 КУРТИ КУРТЕВ КУРТЕВ- фърлям на боб

    3 0 Отговор

    До коментар #28 от "Изнасяхме ел.кари за Япония":

    Сега ако ми кажеш,че джапанките са правели автомобили и от чугун,ще те призная...!!???
  • 107 мис Ирка

    0 1 Отговор

    До коментар #72 от "незнайко":

    Порше, Ламборгини, Ферари са със задно разположен двигател, но на никой не му идва твоята идея, че не стават за топли страни. Защо ли?
  • 108 браток

    2 0 Отговор

    До коментар #15 от "БАРС":

    Firebird имаше ли ралито? Корвет? Дялкани с теслата може да изглеждат ралиджийските ланчи, ама хайде да не говорим глупости, а? Соц-боклуците бяха ненадминати по НЕДОДЯЛАНОСТ!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 109 История

    0 1 Отговор

    До коментар #76 от "Бензо":

    А да не питаме ли БЕЕЕСЕЕЕПЕЕЕЕ? М?
  • 110 Този коментар е премахнат от модератор.