Отидете към основна версия

2 503 0

Широко разпилени коси

  • toyota-
  • toyota mr2-
  • mr2

Най-доброто, което може да изненада автомобилния маниак в горещите летни дни е разходка с расов спор­тен модел. Както пред най-популярните градски заведения, така и по някой силно криволичещ път сред природата. Идеалният вариант, разбира се, би бил уикенд на Черноморието.

За съжаление, алтернативите пред българина не са никак много. Възможностите дори се броят на пръстите на едната ръка. Съвсем скоро към тях се прибави още една. To­yota представи у нас новия си роудстър, наречен MR2.
Всъщност, историята на модела започва още през 1984 г. Тогава Toyota пуска на пазара (почти) идеалният спор­тен автомобил - монтиран в средата на купето двигател (Mid-engine), задно задвижване (Rear wheel drive), двуместен (2-seater), с демонтируем покрив. В средата на 90-те обаче, японците го махат от производствената гама поради силно спадащия интерес.

Възраждането на двуместното возило е достойно за поредния холивудски филм със заглавие “Подвигът на един редови американец”. Както може да се предполага, подобен сценарий е възможен само в Япония, страната където хората са високо отговорни и дори кандидат-студентите не преписват на изпит.
И така: Двама от конструкторите на Toyota решават да съживят MR2. За целта те жертват обедните си почивки и работят по новия модел. Не след дълго творението е завършено и с риск да загубят работата си, инициативните служители го представят на ръководството на компанията.

Концепцията е одобрена и дори пусната в серийно производство.

Колкото и романтично да звучи, историята е истинска. Но дори и да не беше, тя е идеален маркетингов подход за популяризирането на автомобил от този сегмент.

Управителният съвет на Toyota дава зелена светлина на проекта само защото е изпълнено условието за максимално ниско тегло на колата. Новата MR2 не надхвърля 1 000 килограма. Това е много добро съотношение тегло/мощност - всяка конска сила “тег­ли” едва седем килограма.

Оказа се, че това действително осигурява отлична динамика на роудстъра. Двигателят, който се монтира е познатият ни от Celica 1.8-литров агрегат. Тук мощността също е 140 к. с. и 170 Нм. Максималният въртящ момент се достига при доста високи обороти, което предполага известна мудност.
Всъщност, инженерите са разпределили равномерно силата, така че 90% от тези 170 Нм са на разположение още след 2 000 об/мин.

В комбинация с ниското тегло това придава зашеметяваща динамика на MR2.

Ускорението до 100 км/ч отнема 7.5 секунди - малко са роудстърите, които могат да се вместят в тези рамки. Максималната скорост (210 км/ч) също е изненадващо висока за кубатурата на двигателя.
Според Toyota, поставянето на по-голям мотор в MR2 би изисквало по-големи разходи по поддръжката, без съществено да подобри динамиката. Поне що се отнася до разхода на гориво имат пълно право. В града малкото японско чудо харчи около десет литра, което е много по-приемливо, отколкото при конкурентите. По магистралата MR2 се ограничава дори с 5.9 литра за 100 километра.

Освен приличната динамика, за всеки расов спортен автомобил е важно да предлага отлична стабилност на пътя. Смея да твърдя, че това е най-доброто, което новата MR2 може да предложи. Компактният роудстър буквално захапва асфалта и не се отлепва от него при никакви обстоятелства.
Стабилността е на необходимото ниво. Възможни са само желаните от водача пируети. С някоя от модерните електронни системи за стабилност и това би могло да се предотврати, но истинските любители на високите скорости ще оценят липсата на подобно изобретение. Все пак истинският спортен автомобил е такъв, само когато позволява известна лудост от страна на своя водач.

Вината за изключителната стабилност е най-вече на каросерията. Тя е подсилена така, че да не се огъва и при най-големи натоварвания. Стабилизиращите щанги отпред и отзад са задължителни.
Возията е подчертано спортна, но в Toyota се славят с умението си да придават комфорт и на най-спортното окачване. MR2 не прави изключение. Феноменални са спирачките. Развилнелият се при 100 км/ч звяр се успокоява само за 36 метра - постижението е достойно дори за купетата на Por­sche или Ferrari.

Управлението е максимално директно. Водачът получава добра обратна връзка за контакта с пътя. Изключително удобен е воланът на MR2, което още веднъж доказва, че когато искат (но и само тогава) японците могат да правят ергономични обслужващи елементи. Скоростният лост също е до­бър, превключването на предавките е спортно.
Арматурното табло на роудстъра е изградено според стила, който изисква предназначението -

оборотомерът е в средата, циферблатите са бели, цифрите големи.

Може би овални отвори на климатика биха подсказвали по-добре за какъв автомобил става въпрос. А и кръглите шалтери на парното напомнят твърде силно за копчетата на домашната готварска печка.
Все пак в купето не липсват задължителните спор­т­ни елементи - алуминиеви педали и дръжки на вратите, много удобни спортни седалки, висока средна конзола. Както при всеки роудстър и тук е предвидена защита за намаляване завихрянето на вятъра.

Това не означава, че са забравени съвременните практични идеи. MR2 разполага с две жабки и поставка за ча­ши. Зад седалките се намира заключващо се багажно отделение, където има място за най-необходимия багаж на двама пасажери.

В роудстъра има достатъчно пространството за двама пътуващи, стига да не надхвърлят два метра височина. Единственият проблем, който би могъл да възникне е с регулиране наклона на облегалките. Мястото назад е ограничено. Подглавниците са интегрирани в седалките, което автоматично изключва въз­можността за регулиране на височината им. В този сегмент обаче, сме склонни да пропуснем такъв недостатък - при челен удар със скорости над 100 км/ч трудно би помогнал какъвто и да е подглавник.

Една от най-болезнените теми при кабриолетите е покривалото. При MR2 става въпрос за гюрук, който се сгъва на две части, при това има стъкло с нагревател. Самата операция по прибирането се извършва ръчно, за не повече от шест-седем секунди.

Най-хубавото в случая обаче е, че отпада необходимостта да слизате от автомобила.

В сгънато положение гюрукът застава така, че ня­ма нужда от предпазно покривало, чието поставяне е може би най-досадната работа при всички кабриолети. Toyota MR2 е един от най-добрите открити модели и по отношение на проникването на вятъра в купето - при висока скорост прическата на пасажерите запазва основната си форма. Силно наежените фризури обаче, пречат на затварянето на гюрука.

В България малкият самурай се предлага на цена 48 480 лв. Оборудването включва хидравлика на волана, ел. стъкла, централно заключване с дистанционно управление, климатична инсталация, алуминиеви джанти, имобилайзер, заключване на капака на двигателя и резервоара, два еърбега, ABS + EBD, ел. огледала, аудиосистема със CD-чейнджър, фар за мъгла отзад, ел. антена, регулиране височината на волана, седалката на водача и фаровете, трети стоп.

Естествена е традиционната за Toyota тригодишна гаранция без ограничение на пробега. Освен това, автомобилът може да бъде закупен при доста изгодни лизингови условия.

След изброяването на всичко това става ясно, че Toyota MR2 е един от най-изгодните спортни варианти за българина. Истина е, че автомобилът е едва двуместен. Пък и багажното му отделение не позволява никакво разточителство при подбора на багажа.

При спортните роудстъри обаче, тези качества са ясни от самото начало. При покупка в този сегмент се разчита на престижа и удоволствието, което може да предложи автомобила. За първото MR2 може би още не е дорасъл. За второто обаче, той е една от най-препоръчителните алтернативи у нас.

Петър Иванов
ivanov@avto.bg

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини