Отидете към основна версия

14 Март, 2021 00:21, обновена 14 Март, 2021 00:21 36 341 87

Тествахме новия Citroën C4 - една кола, без аналог в C-сегмента

  • citroen-
  • c4-
  • тест

Подобен на SUV стил и избор между дизел, бензин и пълна електрическа мощност означават, че новият компактен Citroën има потенциала да разтърси "голфовия клас"

Всъдеход ли е, или компактен семеен хечбек? Така или иначе, новият Citroën C4 не прилича на своя недотам успешен предшественик. Тази кола всъщност определено се откроява и от "масовката", като точно определение за нея е трудно да се измисли. Най-близкото такова е повдигнат купеобразен лифтбек с четири врати. Автомобилът вече е наличен у нас, а екипът ни успя да направи първия тест драйв. Ето и впечатленията ни.

Екстериор

Още от пръв поглед стилът на новия C4 изглежда по-скоро малка революция, отколкото еволюция. Във визията има очевидни подсказки за стилизиране, заимствани от последния модел на Citroën (кросоувърът C5 Aircross), но има и такива, наподобяващи на странния C4 Cactus. Като цяло визията е неординарна и доста различна, а дали ще се хареса на претенциозния европейски вкус, е рано да се каже.

Това, което е видно е, че тази кола определено е различна, въпреки че трябва да се противопостави на класики в сегмента, като Golf, например. Според нас обаче основните ѝ конкуренти са малко по-различни - сравнително новото предложение на Toyota, наречено C-HR и модела на Kia, носещ името XCeed.

Отпред новият C4 е типичен представител на семейството на Citroën. Характеризира се с познатия ни "висок" капак и двусекторни фарове, които са характерни за новите предложения на френската марка. Това, което е ново в предницата е V-образният подпис, който беше представен, като подарък за рождения ден на автомобилния производител, с концептуалната кола 19_19.

Премествайки поглед отстрани виждаме и по-високата стойка, която е очевидна, но по-извитата линия на покрива е нова, както и по-масивно изглеждащата долна пластмасова защитна облицовка. Именно тя има и отличителен отвор в панела, където калника се среща с предната врата. Нестандартният дизайнерски подход личи особено изразително отзад, където има странна интерпретация на новия V-образен светлинен подпис, както и извит заден спойлер.

Подобно на стария C4, външният вид може да бъде персонализиран с екстериорни цветни пакети. Като цяло можем да кажем, че визията е агресивна и нестандартна и няма как да е иначе, защото главен дизайнер на модела е Пиер Льоклер, създател на първото BMW X6. Новият Citroen има известни прилики и с някои азиатски аналози, но фирмената идентичност е отчетлива. Наред с всичко това тази кола (грозна или красива) няма да остави никого равнодушен. Тя определено има свое, собствено лице, което на нас ни допада.

Интериор

За разлика от външния вид, салонът може да се определи по-скоро, като еволюция, въпреки че за визуализирането на инструментите вече се грижи екстравагантен и същевременно семпъл 5.5-инчов TFT инструментален клъстер, който впечатлява с интересна подсветка. До него е разположена 10-инчовата информационно-развлекателна система, която е позиционирана в центъра на горната част на таблото.

Интересното е, че този C4 на Citroën се е върнал към физическия контрол на вентилацията, контролерите на която са много по-лесни за работа. Вътрешното пространство е впечатляващо, а позицията за шофиране удобна и много добре подкрепена от седалките Advanced Comfort, монтирани стандартно на C4.

Един от малкото минуси в салона, който открихме, е свързан със задната му част. Заради скосения таван, мястото за главите на пасажерите е по-малко и ръстови пътници биха изпитали лек дискомфорт. Този недостатък обаче може да се компенсира донякъде с регулируемите облегалки на задния диван. Багажното отделение, отново заради скосения таван, също не е от най-големите, като обемът му е само 380 литра.

Екстрите в салона са различни, в зависимост от нивото на оборудване. C4 се предлага в нива live pack, feel, feel pack и shine, а всички модели имат Bluetooth, DAB радио, автоматичен климатик и Active Safety Brake система. Друго оборудване за безопасност, включено като стандарт, е система за ограничение на скоростта, електронен помощник за поддържане на лентата, система за предупреждение на водача с функция разпознаване на напускане на лентата, както и предупреждение за евентуален сблъсък.

Като цяло салонът на C4 може да бъде определен, като комфортен недотам просторен в горната част на задния пасажерски отсек, но вътрешното пространство се характеризира със стилно обзавеждане, доста добра сглобка и скъпи и качествени материали. Удобството на традиционните за новите модели на марката седалки е впечатляващо.

Двигател и ходови характеристики

Бензиновият PureTech 130 двигател се предлага с механична или с автоматична скоростна кутия, като именно тези варианти са нашите фаворити. Иначе за C4 са предлага и 1.5-литров Blue HDi 130 дизел, както и изцяло електрически модел ë-C4 100 kWh. Дизелът е икономичен, но не впечатлява с нищо повече, електрическата версия е с недотам голям автономен пробег, а бензиновата алтернатива, макар и с три цилиндъра, съчетава в себе си динамика и икономичност.

Бензиновият 1.2-литров двигател е добре познат и от други модели на PSA, безшумен е, леко нервен, но предвид турбокомпресора, с който разполага, предлага спокойно и сигурно шофиране без липса на тяга в нито един от оборотните диапазони. За това помага и осемстепенната автоматична трансмисия Aisin, която определено е за предпочитане пред механичната.

Няма как да не обърнем внимание и на окачването на новия C4. Перфектно балансираната возия се дължи на т.нар. интелигентни амортисьори с прогресивна хидравлична възглавница. Те се предлагат и в другите нови модели на марката, но можем отговорно да заявим, че това е най-доброто им приложение досега. Трябва да кажем, че т.нар. Progressive Hydraulic Cushions технология идва от опита на марката в световния рали шампионат.

Но при новия C4 тя играе съвсем различна роля. Най-общо казано тя работи в крайните положения - сгъване и разгъване на амортисьорите, което прави ударите от неравности почти неусетни за пътниците. С други думи возията на C4 е мека, но и достатъчно стабилна. И докато при много от повдигнатите автомобили (клиренсът на C4 e 156 мм) се увеличава кренът в завоите, когато те се вземат с по-висока скорост, тук въпросното окачване намалява накланянето до минимум.

Заключението, което можем да направим за двигателите и ходовите характеристики на новата генерация Citroen C4 е, че независимо дали е задвижван с електромотор или ДВГ, това е една от много добрите компактни семейни коли, както в C-сегмента, така и в този на компактните кросоувъри. Тя просто е удобна и приятна за каране.

Цена

От всичко казано до тук, можете да си направите извода, че колата определено ни допадна - ефектен и нестандартен дизайн, комфортен салон и перфектна возия, но всичко това, както може би се досещате си има своята цена. А при новото предложение C4 тя не е ниска.

Но ако сте склонни на такъв разход за автомобил, то нашата препоръка е да изберете бензиновата PureTech 130 версия, при това в най-високата спецификация Shine. Тази кола е с добре съчетани мотор и EAT8 осемстепенна автоматична скоростна кутия и разполага с оптимален пакет от екстри. С други думи ако цените комфорта и нестандартния избор на автомобил, то C4 определено заслужава внимание. Ето и ценовата листа на модела.

Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 69 гласа.

Свързани новини