Уникалното купе Lancia 037 ще се продава от RM Sotheby's в Милано на 15 юни. Колата принадлежи към рали групата от 80-те, което само по себе си ѝ придава голяма стойност. Но този екземпляр е уникален и поради друга причина. Това е първият прототип, който е използван за тестове при разработката, а освен това тази кола има много външни и вътрешни разлики от подобните машини, сглобени по-късно.
Lancia 037 е първият автомобил, специално създаден за рали група В. За да бъде допуснат до състезанието, се налага да бъдат събрани минимум 200 автомобила, предназначени за движение по обществените пътища. Хомологацията на FIA е получена на 1 април 1982 г. и заводският тим на Lancia Martini участва с тази кола в Световния рали шампионат в продължение на пет сезона, от 1982 до 1986 г. През това време Lancia 037 носи на италианския отбор шест победи във WRC и една шампионска титла на производителя.
Автомобилът със средноразположен двигател е проектиран от Abarth, който през онези години е част от концерна Fiat. Автомобилът е построен на базата на серийното купе Lancia Beta Monte Carlo. Централната част на каросерията е заимствана от него, към която са заварени оригиналните тръбни подрамки с двойни носачи отпред и отзад. Двигателят, инсталиран зад пасажерския салон, е вариация на двигателя на Fiat Twin Cam, проектиран от Аурелио Лампреди. Той е двулитров, 16-клапанов със система за смазване със сух картер и компресор Volumex (подобен на Roots). В зависимост от модификацията моторът развива от 205 до 325 конски сили.
Първият прототип "037" е сглобен през ноември 1980 година. Неговото шаси е направено от Dallara - за разлика от серийните автомобили, които са били направени на малка площадка в завода на Lancia в Торино. Освен това за основа е взета каросерия от обикновена Lancia Beta Monte Carlo със стоманен покрив. Всички останали автомобили са направени по различен начин - с изпъкнал пластмасов покрив.
Дори от снимките можете да видите многото външни разлики. В крайна сметка пластмасовото оперение за серийната Lancia 037 е подготвено от дизайнерите на компанията Pininfarina. А първият прототип получава технологична опашка, направена от CBC. Оттук идват и леко различните пропорции, простите стоманени врати от серийното купе Beta Monte Carlo, различното разположение на въздухозаборниците, разлики във формата на капака на двигателното отделение, фаровете, които са на различна височина в предницана и кръглата задна оптика, заимствана от Ferrari.
През 1981 година експерименталната кола участва в аеродинамични тестове, тестове на окачването и гумите, тестове на експериментален турбо двигател ... През това време механичните компоненти и частите на каросерията са били многократно сменяни. През 1982-а, преди гръцкото рали "Акрополис", прототипът е преобразуван в разузнавателен автомобил за италианския рали пилот Адартико Вудафиери. След забраната на Група Б автомобилът е закупен от техническия директор на проекта - инженерът на Abarth Серджо Лимоне. Той внимателно възстановява колата, връща я в първоначалния ѝ вид и инсталира оригиналния мотор с компресор.