Уникалното купе Lancia 037 ще се продава от RM Sotheby's в Милано на 15 юни. Колата принадлежи към рали групата от 80-те, което само по себе си ѝ придава голяма стойност. Но този екземпляр е уникален и поради друга причина. Това е първият прототип, който е използван за тестове при разработката, а освен това тази кола има много външни и вътрешни разлики от подобните машини, сглобени по-късно.
Lancia 037 е първият автомобил, специално създаден за рали група В. За да бъде допуснат до състезанието, се налага да бъдат събрани минимум 200 автомобила, предназначени за движение по обществените пътища. Хомологацията на FIA е получена на 1 април 1982 г. и заводският тим на Lancia Martini участва с тази кола в Световния рали шампионат в продължение на пет сезона, от 1982 до 1986 г. През това време Lancia 037 носи на италианския отбор шест победи във WRC и една шампионска титла на производителя.
Автомобилът със средноразположен двигател е проектиран от Abarth, който през онези години е част от концерна Fiat. Автомобилът е построен на базата на серийното купе Lancia Beta Monte Carlo. Централната част на каросерията е заимствана от него, към която са заварени оригиналните тръбни подрамки с двойни носачи отпред и отзад. Двигателят, инсталиран зад пасажерския салон, е вариация на двигателя на Fiat Twin Cam, проектиран от Аурелио Лампреди. Той е двулитров, 16-клапанов със система за смазване със сух картер и компресор Volumex (подобен на Roots). В зависимост от модификацията моторът развива от 205 до 325 конски сили.
Първият прототип "037" е сглобен през ноември 1980 година. Неговото шаси е направено от Dallara - за разлика от серийните автомобили, които са били направени на малка площадка в завода на Lancia в Торино. Освен това за основа е взета каросерия от обикновена Lancia Beta Monte Carlo със стоманен покрив. Всички останали автомобили са направени по различен начин - с изпъкнал пластмасов покрив.
Дори от снимките можете да видите многото външни разлики. В крайна сметка пластмасовото оперение за серийната Lancia 037 е подготвено от дизайнерите на компанията Pininfarina. А първият прототип получава технологична опашка, направена от CBC. Оттук идват и леко различните пропорции, простите стоманени врати от серийното купе Beta Monte Carlo, различното разположение на въздухозаборниците, разлики във формата на капака на двигателното отделение, фаровете, които са на различна височина в предницана и кръглата задна оптика, заимствана от Ferrari.
През 1981 година експерименталната кола участва в аеродинамични тестове, тестове на окачването и гумите, тестове на експериментален турбо двигател ... През това време механичните компоненти и частите на каросерията са били многократно сменяни. През 1982-а, преди гръцкото рали "Акрополис", прототипът е преобразуван в разузнавателен автомобил за италианския рали пилот Адартико Вудафиери. След забраната на Група Б автомобилът е закупен от техническия директор на проекта - инженерът на Abarth Серджо Лимоне. Той внимателно възстановява колата, връща я в първоначалния ѝ вид и инсталира оригиналния мотор с компресор.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Jojo
Коментиран от #16, #18
10:09 06.04.2021
2 Гигата
10:17 06.04.2021
3 Японеца
10:21 06.04.2021
4 Гоуст
"... и 'щот съм хейтър от класа
и патриот съм на маса..."
Относно колата, жива история, легенда от времената когато колите бяха коли, а мъжете бяха мъже и знаеха как да карат истински коли.
10:22 06.04.2021
5 Ланчо
Коментиран от #15
10:27 06.04.2021
6 гост
Уникален автомобил и най-ценното възстановен в оригинал.
За писта WRC, не е да заредиш за 5лв и до магазина да те видят в квартала, че бръмчиш.
10:32 06.04.2021
7 Ланчия
Коментиран от #9, #13
10:48 06.04.2021
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Татко ти
До коментар #7 от "Ланчия":
Ланча 037 се състезава с Ауди куатро в група Б.Няколко години по-късно излиза Ланча Делта с4,която е конкурент на Ауди С1,но през 1986 закриват група Б и това е краят на Ауди С1 и Ланча делта С4. Ланча делта интеграле продължава да се състезава до 90-те години в група А.Коментиран от #19
11:58 06.04.2021
10 Иииии
Само да вмъкна,че днешните WRC и формула1 са бледо подобие на рали шампионата от началото на 80те години
Коментиран от #11
13:03 06.04.2021
11 WRC
До коментар #10 от "Иииии":
Бледо подобие... Ужас! Не можеш да сравняваш машините от различни епохи. Философията на спорта и автомобилостроенето е коренно променена за тези 40 години разлика! Колата е една от иконите за времето си, разбира се със своите недостатъци...Коментиран от #14
16:03 06.04.2021
12 Доналд Тръмп
17:23 06.04.2021
13 Тази за
До коментар #7 от "Ланчия":
сведение е преди Делта интеграле и наследника и е Делта С4 с която загина Хенри Тойвонен в рали Корсика 1986г. след което закриха група В и се сложи край на безкрайното увеличаване на мощността и намаляване на теглото. Проектите на Пежо,Ланча и Ауди са били мощността да достигне 1000 к.с. при тегло от 930-980 кг. След 1986г. се появява Ланча Делта интеграле за която пишеш.18:52 06.04.2021
14 Потвърждавам
До коментар #11 от "WRC":
мнението на колегата с коментар №10,днешните са прахосмукачки в сравнение с тези от гр. В,дори и към момента да сложат който и да е пилот от ВРЦ в такава икона от гр В ще напълни гащите от страх,много мощност,малко тегло и никакви електронни помощници.Това да караш кола с 400 600 к.с. с тегло между 900 и 980 кг. не е шега,тогава се караха от корави мъже,а не като сегашните айти специалисти.Коментиран от #20
18:58 06.04.2021
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Гошко
До коментар #1 от "Jojo":
Сельо, сельо... Карай гоУфо и си мълчи, щото лъхаш на простотия от всякъде...22:04 06.04.2021
17 ТойотаСеквоя
01:51 07.04.2021
18 bbб
До коментар #1 от "Jojo":
дали разбираш нещо от автомобили аа...11:46 07.04.2021
19 038
До коментар #9 от "Татко ти":
Всичко е вярно,но само да вмъкна, че АУДИ С1 няма много стартове, а само четири. Два в края на сезон '85 и два през' 86 и после се оттеглят от шампионата.12:10 07.04.2021
20 WRC
До коментар #14 от "Потвърждавам":
Колега, нещо бъркаш! Не става въпрос за уменията на сегашните и тогавашните пилоти! Естествено, че колите от група Б се карат много трудно! Ама я ми отговори на въпроса кой печели състезателен етап? Не е ли колата и пилота финиширали с най-добро време? И според теб коя кола ще вземе разстоянието на една отсечка по-бързо? Кола от група Б или сегашен автомобил от WRC? Мисля отговора е излишен! Поздрави!Коментиран от #21
16:09 07.04.2021
21 Знайко
До коментар #20 от "WRC":
Има една рали Ланчия от група B от 1980-те на помня модела, точната година и пилота. Може би беше този модел. По време на рали Португалия има отсечка от ралито, която е на пистата от Формула 1 май беше Ещорил. И се оказва, че Ланията, която печели рали Португалия. На пистата от Формула 1 е бърза колкото или дори повече. От колата от Формула 1 от онези години, която печели кръга от Формула едно същата година. Така, че днешните силно ограничени от регламента като мощност коли, ще са по-бавни от ЧУДОВИЩАТА на Ланчия и АУДИ КУАТРО от рали ГРУПА B от онези години. Надали някоя от днешните WRC, може да се мери на писта с кола от Формула 1, та дори и от формула отпреди 40 години.Коментиран от #22
23:42 07.04.2021
22 Ник
До коментар #21 от "Знайко":
Става въпрос за следващия модел делта с4(не 037),и е дала седмо време мисля,но от квалификация,а там времената са най добри. Мисля че Тойвонен го дава,но незнам дали пистата е била част от ралито. По скоро Ланчия просто са решили да се пробват и понеже е било преди неделното състезание, имат само времена от квалификацията. Иначе Луда кола,с механичен и турбо компресор,ускорението и към днешна дата е впечатляващо. Поне така твърдят запознати. Голяма битка,голяма конкуренция е било,само вижте списъка с марките и ще изтръпнете.22:14 09.04.2021