След като през изминалата седмица ви споделихме впечатления от новото BMW M4 Competition, то днес е време да отправим вниманието ви към друг автомобил от същата група, но с британски корени. Прекарахме няколко дни с обновеното Mini Countryman John Cooper Works All 4. На практика това е най-мощния и най-скъп автомобил от гамата на Mini България към момента. Цената му лесно достига над 100 хиляди лева.
Mini Countryman e кросоувърът в гамата на британците, който се предлага в дизелови и бензинови варианти, с предно или 4х4 задвижване. Второто поколение на Countryman се появи на пазара през 2017 година, като през 2020 година Mini показа фейслифт който успя да засегне и John Cooper Works версията.
Екстериор
Отвън просто няма как да объркате марката, кръглите фарове и типичната решетка са лесно разпознаваеми, макар те да са претърпели леки промени. Предните светлини вече са с изцяло LED технология и разполагат с дневни светлини по външната обиколка на фаровете. При тестваната от нас версия можем да отличим още различната долна част на бронята, която заедно с радиаторната решетка разполагат с дизайн тип „пчелна пита“, а за наша изненада, всички отвори по бронята бяха истински и функционални.
В страничната линия впечатление прави леко нетипична форма за SUV, която е сравнително права. При конкретният автомобил таванът и огледалата бяха в цвета на автомобила, но при различните конфигурации може да изберете различна разцветка за тях. Като подхванахме темата за цвета, можем да отбележим и, че екземплярът който тествахме беше боядисан в цвят British Green или зелено, което доста се променя в зависимост от светлината.
В задната част най-видимата промяна отново е в светлините. Те са с така наречения Union Jack дизайн, който напомня за корените на оригиналното Mini. Очаквано те също са с LED технология, а под тях можем да открием малки светлоотразители. По-агресивен дифузьор и два накрайника на ауспусите, единият от които с клапа, също отличават наточената версия на Countryman.
Интериор
Стандартно получавате Mini-то с черен текстилен или полукожен интериор, но при тестовия автомобил е доплатено за изцяло кожени седалки с кафява кожа, като шев с диамантени форми добавя доза лукс към иначе обикновените седалки. За допълнение предните разполагат с електрически настройки и подгряване.
Кафявата кожа продължава също по корите на вратите и долната част на таблото. Най-съществената промяна при таблото е замяната на традиционните уреди с малък объл дисплей пред водача. Заглеждайки се повече в него, откриваме че екранът е само в средната част, а аналогова стрелка и подсветка създават илюзия за дигитален обортомер, като случаят е подобен и с индикатора за гориво.
Като минус можем да отбележим факта, че както и да настройвахме волана и седалката, то долната част на този инструментален клъстер и по-конкретно мястото където се показва средния разход, средна скорост и т.н., винаги остава закрита. Бутони върху волана командват звука на мултимедията и адаптивния круиз контрол, а зад волана можем да открием и пера за смяна на скоростите.
Нов е и дисплеят в средната част на таблото, който благодарение на панели в черен лак, създава усещане за кръгъл екран. Там е инсталирана базираната на BMW iDrive инфотеймънт система, която поддържа Apple Car Play и Android Auto, като заедно с това предлага и вградена навигация. Дисплеят може да бъде командван чрез докосване или от джойстик, разположен върху хоризонталната част на средната конзола. Трябва да отбележим и добрата резолюция на камерата за обратно виждане, както и възможността за автономно паркиране.
Интересни са и бутоните под дисплея. В средата виждаме червен старт-стоп бутон, а около него се намират тези за контролирането на режимите на колата, изключване на системата за стабилизацията, контрол на парктроника и изключване на старт-стоп системата. Идентични са и копчетата над централното огледало, които пък служат за контрол на панорамния покрив, осветлението в купето, както и амбиентното осветление.
Прехвърляйки се на втория ред седалки се вижда, че там има достатъчно място за двама възрастни, като при лек компромис с мястото, там могат да се съберат и трима човека. Багажникът също е с прилични размери, като според спецификациите обемът му е 450 литра с вдигнати седалки и 1390 литра, ако те се гътнат.
Двигател и ходови характеристики
Както вече няколко пъти споменахме, ние тествахме най-мощното изпълнение John Cooper Works, което пристига с 2.0-литров бензинов битурбо мотор с мощност от 306 конски сили. Максималният въртящ момент е 450 нютон метра и е предаван към четирите колела, чрез добре познатата ни от BMW автоматична трансмисия с 8 предавки.
При тестовата версия, на лице са 19-цолови джанти, зад които се виждат червени на цвят четирибутални апарати с John Cooper Works лого. Адаптивното окачване, което е една от екстрите, които бихме препоръчали, променя колата в различните режими и това се усеща още при тяхната смяна.
При първите два режима, Green и Mid, окачването е сравнително меко, воланът е доста лек, а скоростната кутия сменя предавките още в ниските обороти. В комбинация със затворената клапа на ауспуха, колата е доста тиха и приятна за спокойно шофиране.
Ако обаче сте решили да отделите над 100 хиляди лева за John Cooper Works изпълнение, то едва ли ще сте го направили заради спокойното шофиране, за това и най-вероятно режим Sport ще е първият избор, както при режимите на шофиране, така и при скоростната кутия. В момента в който направите този избор, генерацията става по-шумна, скоростната кутия държи мотора в обороти, а воланът и окачването стават доста по-стегнати и отчитат всяка една промяна в движението. Именно в тази конфигурация прекарахме и по-голямата част от теста, като можем да отбележим, че въпреки сравнително високото тегло от близо 1 700 килограма и SUV природата на модела, той се държи много прилично в завои. Както може да се очаква, ускорението също е впечатляващо, като спринтът до 100 км/ч отнема една десета над 5-те секунди, а максималната скорост е електронно ограничена на 250 км/ч.
Както споменахме, прекарахме по-голямата част от теста в спортен режим, като при такива условия разходът достигна стойности около 10 литра на 100 километра, но с малко повече извънградско шофиране и „зелен“ режим на работа, разход 9 на 100 е напълно постижим. От Mini обещават още по-икономични резултати с 8.2-литра на 100 километра, които най-вероятно са постижими само ако сте забравили, че управлявате JCW.
Цена
За базово Mini Countryman с 1.5-литров 3-цилиндоров двигател и 150 конски сили ще са ви нужни 55 хиляди лева. Ако обаче искате най-мощната версия ще са ви нужни минимум 86 хиляди лева, а за версия с богато оборудване, като тази която тествахме, ще трябва да дадете около 110 хиляди лева.
Обобщение
Със сигурност това не е типичното малко Mini, което да дадете на жена си, за да ходи до мола и обратно, макар че колата от снимките може да се справи отлично и с тази задача. JCW-версията комбинира по доста добър начин ексклузивността с която е известна марката, без това да се отразява съществено на практичността. Кросоувър природата се е отразила основно на просвета и позицията на седене, като комбинацията с John Cooper Works версията не предполага възможност за излизане извън пътя, а по-скоро добър клиренс за българските пътища. Всичко това обаче идва и на съответната доста висока цена.