Специалистите от различните подразделение на организацията NCAP непрекъснато провеждат т.нар. краш тестове, като целта на тези независими организации е да определят доколко безопасен е един автомобил. Именно в тяхната база данни търсим отговор на въпроса По-безопасни ли са автомобилите с висока проходимост и задвижване на всички колела от леките коли?
Оказва се, че това популярно мнение не е мит. От всички превозни средства хората в колата са най-защитени именно във въпросните всъдеходи. Това обаче не важи за пешеходците и водачите и пътниците в другите коли. Експертите стигат до извода, че при тези автомобили, които имат "офроуд" дизайн и пълнеж, при сблъсък по-често на водача и пасажерите не се случва нищо, докато рискът да загинеш в обикновен градски малък автомобил е много по-висок.
Освен това, всички 4WD модели са по-безопасни от своите 2WD "колеги", дори и да не са от типа SUV-та. Има обаче и изключения при различните видове превозни средства. Едно от тях е свързано с пикапите, които между другото, не са сред най-безопасните возила, въпреки че са най-търсени на американския пазар.
Разбира се, както всяка статистика, тези данни трябва да бъдат оценени с резерви. Те са валидни за автомобилния трафик в в различните страни, където се правят тестовете, който се различава значително от този в други държави. Именно поради тази причина организацията NCAP има различни подразделения, които са разпределени по географски признак.
Така например американските вариации на едни и същи модели имат структурни и технологични характеристики, които липсват при европейските им аналози, макар моделните имена доста често да са едни и същи. Въпреки всичко мнението, че т.нар. SUV-та или кросоувъри и всъдеходи са по-безопасни при сблъсък от обикновените леки коли е общовалидно.