Отидете към основна версия

11 869 15

Тествахме “космическия” Hyundai Staria

  • hyundai-
  • staria-
  • тест-
  • ван-
  • космически ван-
  • бус

Ако сте на пазара за чисто нов бус, то в момента има няколко основни играча, които могат да привлекат вниманието ви. Това са Ford Tourneo, Volkswagen Transporter, Mercedes V-Klasse, Peugeot Expert и идентичните алтернативи от Citroen и Opel. Оказва се, обаче, че на пазара има съвсем нова опция, която може да ви впечатли с всичко, което другите бусове предлагат, плюс футуристичен външен вид, който мнозина определят като космически. Както вече сте разбрали от заглавието, става въпрос за Hyundai Staria, който имахме честта да изпробваме в една от най-върховите му модификации.

Екстериор

Когато Staria дебютира през 2021 година, моделът предложи изцяло нов дизайнерски език от Hyundai, който вече виждаме в няколко модела на марката от всякакви класове. Усещането за космически кораб се поражда от тънката LED ивица, разположена под предния капак и над огромната решетка, която работи дори и през нощта, а през деня играе ролята на дневни светлини. В двата края на решетката пък са разположени и основните светлини с по осем диода, два от които за мигачите.

Цялостният дизайн е с изострена форма в предната част и „отсечена“ задница с голям капак, който при тестовата версия се отваряше автоматично, също както и страничните плъзгащи се врати. Голяма част от страничната линия се заема от стъклата, които оставят усещането за непрекъснат стъклен панел, свързан със задното стъкло. Стоповете се простират по цялото продължение на задните колонки и подобно на предните светлини разчитат на отделни диоди, които също създават ефектно усещане.

Интериор

Футуристичното усещане е пренесено и в интериора, където може да бъде избрана конфигурация с 9 места (3+3+3) или такава каквато тествахме ние в изпълнение Luxury и 7 места (2+2+3). Преди да преминем към задната част на буса, където определено е мястото на което предпочитаме да бъдем, ще ви разкажем и за предните седалки. Пред водача е разположено голямо табло с множество отвори за съхранение и 10.25-инчов екран, точно зад волана. В средната част на таблото пък е поставен още един 10.25-инчов екран, под който откриваме контроли за климатроника с малък дисплей и няколко бързи бутона за основни функции на колата. Малко по-надолу и към водача е разположен и превключвателя за скорости с отделни бутони.

Седалките са тип „кресло“ и са изключително удобни, дори и за хора с по-големи размери. Опционално се предлагат обдухване, подгрев и електрическа настройка. Между двете седалки има и огромна централна конзола с място за съхранение с подвижен капак, както и няколко поставки за чаши. Позицията на седене е висока , а мястото за шофьора и пасажера е много. По отношение на материалите, корейците са се постарали те да са на високо ниво, където докосвате най-често, но могат да бъдат открити и някои по-твърди пластмаси. Можем да споменем и модерното в началото на този век гумирано покритие, което е поставено върху бутоните за отваряне и затваряне на стъклата и вероятно ще бъде обект на изтъркване с течение на времето.

Както вече споменахме, мястото на което ви препоръчваме, ако имате възможност да избирате е вторият ред седалки. Двете индивидуални кресла могат да се преместват механично напред и назад или да бъдат приближавани и разделяни, но също така могат да се настройват електрически за най-голямо удобство по време на път. С натискането на един бутон седалката преминава в „легнало“ положение, а под краката излиза допълнителна опора за по-голям комфорт. Подобно на предните седалки, тези също могат да бъдат поръчани с подгрев и обдухване. Тук мястото, разбира се е най-просторно, а и бихме казали най-удобно. За допълнителен комфорт се предлагат и щори на всички задни странични стъкла. Третият ред седалки също може да се движи напред или назад и да променя ъгъла на облегалката си, като от него също зависи и обема на багажника, който варира от 117 до 882 литра при варианта със 7 места.

Готини функции, които бусът притежава са автоматичните врати за които споменахме по-рано, които също така могат да бъдат отваряни от водача, от копче на колонката или от ключа. Камера над втория ред седалки пък предлага видео и аудио връзка между водача и задните редове, ако возите деца или искате да проведете такъв тип разговор с пасажерите.

Двигател и ходови характеристики

Въпреки, че този въпрос ни бе задаван многократно по време на теста, Hyundai Staria не се задвижва от електромотор, а от класически дизелов двигател с обем от 2.2-литра и мощност от 177 конски сили. Той се предлага в съчетание с предно задвижване и механична трансмисия или пък автоматична трансмисия и опция за 4х4, какъвто беше нашият тестов екземпляр. Въртящият момент от 430 нютон метра е наличен между 1500 и 2500 оборота в минута. От Hyundai са поставили и система за заключване на диференциала, която да подобри възможностите на буса извън пътя и при сняг, но за съжаление ние не успяхме да го изпробваме в подобни условия.

С тегло от 2.3 тона и ускорение от 0 до 100км/ч за 13.5 секунди, бусът съвсем не може да се нарече бърз и вероятно това няма да е целта за нито един от купувачите му. В комбинация с автоматичната трансмисия, Staria се движи плавно със средно мека возия. Окачването е независимо с McPherson в предната част и дори при по-високи скорости бусът се усеща стабилен, макар високия център на тежестта да си казва думата в някои завои.

По отношение на шофирането и габаритите, бусът се шофира лесно, като за това помагат радиусът на завиване, големите огледала, както и допълнителни камери, които ви показват образ от мъртвата точка върху дисплея пред водача. Разходът на гориво, който според Hyundai варира между 7.3 литра на 100км и 11.8 литра на 100км е по-скоро в горната граница и дори може да я надвиши двойно при софийските задръствания в които няколко пъти попаднахме, но пък може и да падне под 10 литра на 100 километра при спокойно извънградско пътуване със скорост до 90-100км/ч.

Цена

Определено Hyundai Staria е една от новите алтернативи на пазара, която предлага много по-различна визия и определено се забелязва на пътя. В конфигурация Luxury като тази която тествахме ние, цените започва от 107 900 лева за варианта с 4х4, докато базов модел с механична трансмисия ще ви струва 72 900 лева.

Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 18 гласа.

Свързани новини