Линията, разделяща BMW и Rolls-Royce, е очевидна, откакто германският автомобилен производител пое собствеността върху британската марка през 2003 година. И въпреки че предишните поколения на Серия 7 споделяха структурни и механични компоненти с модела Ghosts, те осигуряваха драстично различни нива на тишина и комфорт , като последният бе и с много по-висока цена.
Днес Rolls-Royce има своя собствена архитектурна платформа и избор на двигател, което означава, че най-новите BMW-та от седма серия трябва да имат още по-малко общо с доста по-скъпите си братя и сестри. Но и обратното е вярно. Най-новият водещ седан на BMW, по-специално версията i7 xDrive60, която тествахме, е по-близо до Ghost от всякога.
От луксозния салон, наблъскан с първокласни материали, до уникалната возия и технологията за подпомагане на водача, i7 не е просто страхотен луксозен седан. Той осигурява екстри на ниво Rolls-Royce, но на една четвърт по-ниска цена. Това е страхотно, стига да сте фен на противоречивия му външен вид.
Ако не беше емблемата i7 и липсата на видими изпускателни тръби, трудно ще различите новия електрифициран модел от неговите модификации с ДВГ. Отпред автомобилът разполага с изправена предна част с огромна бъбрековидна решетка с подсветка и с дълъг преден капак, който насочва погледа към изпъкнала раменна линия, минаваща по протежение на страните му. Кокетно наклонената линия на покрива се среща много умело с огромния багажник и така свързва цялостния силует. От гледна точка на пропорциите новата "седмѝца" изглежда като традиционен луксозен седан.
Въпреки че външния вид не може да се нарече класически, а дали е крива, това е въпрос на вкус. Иначе тази платформа позволява разполагането на множество задвижвания, едно от които е изцяло електрическо. То е предназначено за онези, които искат електромобил без чисто аерофокусиран дизайн като този на Mercedes-Benz EQS.
Иначе, новата серия 7 е по-голяма от колата, която заменя във всеки показател. Освен че засенчва с размерите си гореспоменатия EQS, което е пряк конкурент на i7, този автомобил е нараснал до степен, че размерите му са почти идентични с тези на Rolls-Royce Ghost.
Наред с обновения X7, i7 използва най-новата версия на BMW за дизайн на предницата, включващ разделени фарове. Именно тази "двуетажна" оптика е най-спорният елемент от дизайна на новата "седмѝца". Отзад последната седма серия, обозначена с индекс G70 от седмо поколение е много по-укротена - само с две хоризонтални LED задни светлини, обгръщащи задните части и скромни емблеми.
Има стилистична разлика между внушителната предна част на този автомобил и фината задна част, което му придава необичаен вид. Предницата също не е лишена от дисонанс, с малките фарове, обграждащи масивната решетка. Това е дизайн, на който, поне за нас, липсва нивото на елегантност, което бихте очаквали от такъв традиционен пълноразмерен седан.
Как обаче се представя електрическата версия на този противоречив нов флагман на баварците? След като миналата година прекарахме доста време в бързия и изненадващо пъргав 760i xDrive и неговия V8 с битурбо мотор, няма съмнение, че i7 е този, който трябва да изберете. Това обаче, ако се примирите с значително по-дългия престой на зарядна станция. I7 разполага с голяма батерия с капацитет 101.7 kWh и разчита на два електрически мотора, по един на всяка ос. Предната произвежда до 255 к.с., докато задната достига 308 к.с. Системната мощност на електрическия силов тракт е е 536 к.с.
Въпреки колосалното тегло от почти 2 700 килограма, i7 ускорява до 100 км в час за 4.5 секунди, преди да продължи до електронно ограничената си максимална скорост от 240 километра в час. Бързо е, но всички електромобили с висока мощност са такива, дори когато тежат колкото малък камион. Калибрирането на педала на i7 дава приоритет на гладкото и прогресивно подаване на мощност, а резултатът е изискано и тихо шофиране, което се дължи и на уникалното окачване.
С други думи BMW i7 е точно толкова комфортен, колкото всеки Rolls-Royce. Тайният коз зад тази невероятна возия е стандартното двуосно въздушно окачване на i7 и електронните амортисьори, които са перфектно настроени към по-дългото междуосие на G70. Системата може да променя налягането на въздуха във всеки завой, за да поддържа нивото на автомобила въпреки значителните несъвършенства на родните пътища, докато нейните електронни амортисьори се адаптират към всички пътни настилки и условия.
Благодарение на стандартната активна система за управление, воланът може да променя ъгъла на завиване, съотношението и усилието в зависимост от условията на шофиране. В комбинация със стандартна система за управление на задната ос, която върти задните колела до 3.5 градуса, i7 е добре управляем по тесните градски улици, макар да не успява да съперничи на изключителния Mercedes EQS.
Въпреки елегантното си и спокойно поведение, спирачките на i7 са отзивчиви и мощни. Въпреки че има много ход на педала, производителят e настроил спирачната система така, че да не да разчита прекалено на електрическите си двигатели за намаляване на скоростта.
i7 се предлага със системата за асистирано шофиране на BMW "Level 2 Plus", част от пакета Driving Assistance Professional. Когато системата открие идеални условия, тя позволява шофиране без ръце до 130 км/ч. И дори по родните пътища лесно се справя с автономното шофиране.
BMW i7 може и да е противоречив от към екстериорен дизайн, но интериорът му впечатлява най-много със сложните си детайли. В салонът няма революционни решения, като той следва тенденциите в индустрията и предлага големи екрани и цветно амбиентно осветление. Но все пак, новото i7 успява да се открои с качеството на довършителните си работи и материалите.
Вместо с кожа, салонът на тестваната от нас кола, бе тапициран с кашмир, като любопитното е, че нито Audi, нито Mercedes-Benz предлагат нещо подобно. И освен че придават на интериора на i7 различен вид, те са изключително приятни на допир. А с отопление, охлаждане и различни настройки за масаж е невъзможно да се чувствате неудобно, докато пътувате. Но основният комфорт е ориентиран към задната седалка.
Благодарение на опцията Rear Executive Lounge Seating, седалките на втория ред могат да се накланят до 42.5 градуса и да се отличават със повече удобства от предните, като тази зад предния пасажер предлага и разтегателна поставка за крака. Перлата в короната на втория ред обаче е неговият 31.3-инчов дисплей с 8K резолюция.
Той се управлява от по-малък сензорен екран, вграден в корите на вратите и може да предава поточно видео от различни приложения чрез 5G връзка. Екстрите в този разкошен седан съвсем не свършват до тук. Една от силно забележимите такива е са автоматичните врати. Те са може би най-подобната на Rolls-Royce характеристика на тази кола и се затварят и отварят само с натискането на един сензорен бутон.
Като оставим настрана ефекта от множество технологии и широкото използване на висококачествени материали в салона, впечатление прави и отличната звукоизолация. Колата е почти безшумна на пътя. Последният път, когато карахме толкова безшумна кола, тя бе Phantom. Дори когато попадате в неравности по пътя, нито един от традиционните звуци или нежелани сътресения не достигат до пасажерите. Подобно на "плюшената" му возия, безшумността на i7 е на нивото на Rolls-Royce.
Ако този интериор има някакви негативи, то те са свързани с това как си взаимодействате с него. Като дава приоритет на екраните, i7 пропуска традиционните бутони. Това не е проблем по отношение на забавлението, тъй като системата iDrive 8 на автомобилния производител е добре подредена и лесна за навигация.
Въпреки това, много от функциите на този седан, се намират в системата, така че дори прости настройки ще ви накарат да преминете през различни менюта, за да ги намерите. Което естествено отвлича вниманието на водача от пътната обстановка. Естетически и визуално интериорът на i7 е зашеметяващ, функционално обаче би било още по-добре с физически бутони.
BMW i7 предлага пробег почти 500 километра със своя пакет батерии с капацитет 101.7 kWh. Зареждането е със скорости до 195 kW при използване на постоянен ток и 11 kW при променлив ток. Включен в DC бързо зарядно устройство, зарядът на i7 може да скочи от 10 до 80 процента за 34 минути. Това означава около 120 км пробег за 10 минути, но само при максимална скорост на зареждане.
както лесно установихме, заявеният пробег е приблизителна цифра, тъй като пробегът на i7 варира значително в зависимост от избора на управление. С "нормално" каране в градски и извънградски условия, тази кола може да измине без проблем около 350 километра, така, че ще е трудно да стигнете от столицата до морето без да спрете за дозареждане.
В заключение ще кажем, че BMW i7 xDrive60 представлява доста повече от просто подобрение спрямо досегашния модел. Тази кола бележи значителен скок за водещия седан на BMW, доближавайки го по-близо от всякога до Rolls-Royce Ghost. Благодарение на значителните подобрения на окачването, шумоизолацията и качеството на материалите, i7 не е просто огромен луксозен седан. Той е готов да бъде истински лидер в сегмента, стига да ви харесва визуално.
Подозираме, че за повечето хора решението дали да се разделят с над 300 000 лева за i7 няма да се сведе до това колко добре изглежда тази кола на хартия или се представя на пътя. Външният вид винаги има значение в света на луксозните седани и този на най-новата "седмѝца" със сигурност няма да се хареса на всеки. Но ако сте фен на външния му вид, можете да притежавате един от най-добрите луксозни автомобили, правени някога от BMW.