Отидете към основна версия

19 Май, 2024 17:19, обновена 19 Май, 2024 17:19 50 768 56

Тествахме най-скъпата и най-луксозна кола на Great Wall

  • gwm-
  • great wall-
  • wey-
  • 05-
  • тест

Моделът GWM Wey 05 е достъпна алтернатива за голямо премиум SUV

Всеки е чувал английския израз "no way", което в превод означава "няма начин". Сега обаче ще се опитаме да ви убедим, че има начин, само с промяната на една буква, да се получи китайски автомобил, който да е на нивото на европейските. Става дума за китайските автомобили Wey и по-конкретно за модела 05. Този автомобил е дело на китайците от Great Wall Motors, продава се у нас и се явява "върха на сладоледа" в гамата на GWM.

Това е най-технологичният, най-луксозният и най-скъп автомобил, който китайците продават у нас. Екипът ни имаше възможността да изпита GWM Wey 05, като впечатленията ни (изненадващо и за самите нас), са основно положителни. Естествено и тази кола си има своите недостатъци, но като цяло е един достоен и атрактивен в ценово отношение, луксозен SUV, който спокойно може да мери сили с европейските аналози от сорта на VW Touareg и компания.



Китайският производител на автомобили Great Wall Motors реши да пусне и в Европа и респективно у нас един от топ-моделите си Wey 05, известен преди като Wey Coffee 01. Изключително богато оборудваният хибриден автомобил с повишена проходимост определено е изгодна сделка, макар все още да не може да мери сили с конкурентите от германското премиум трио, но той и не се опитва. С по-ниската си цена, а и с множеството екстри и технологии, Wey 05 се изправя, както срещу споменатия Touareg, така и срещу всички японски и корейски предложения в този сегмент.

След като Great Wall Motors вече 13 години продава част от продукцията си у нас, сега китайците решиха да навлязат и малко повече в луксозните сегменти на автомобилния пазар в България. Първоначално те стартираха с "нахаканата" градска кола Ora, като идеята бе да проучат пазара, а сега на ход е втора продуктова линия, наречена Wey, която за разлика от Ora не е чисто електрическа.

Моделите ѝ са от т-нар. тип plug-in хибриди, които се справят еднакво добре, както на ток, така и с бензин. С други думи, за разлика от Ora, Wey е насочен към по-консервативна клиентела и за момента предлага класически хибридни SUV-та от висок клас. Wey не разчита изключително на батерии и китайците се противопоставят на тенденцията на налагане на чисти електромобили EV, като инсталират бензинов двигател и продават автомобила, като такъв с повишена проходимост. Те наричат модела Wey 05 хибриден компромис между двигателя с вътрешно горене и електрическото бъдеще.

Що се отнася до размери, то Wey 05, който е с около 20 сантиметра по-дълъг от по-малкия 03 (също продаващ се у нас), може да съперничи и на премиум модели, като Audi Q7, BMW X5 и Mercedes GLE, но такива сравнения все още е рано да се правят, а и китайците са наясно с това. Цената на Wey 05 също е значително по-ниска от тази на германските премиум SUV-та. Great Wall възлага надежди на Wey 05, защото е значително по-достъпен и има изключително изчистен и стилен дизайн, а салонът му, наред с многото екстри, изобилства от кожа и алкантара. С други думи тази приятна комбинация от лукс и технологии е проектирана да се хареса на възможно най-много клиенти.

Екстериор

Външният вид на колата може да се определи, като консервативен. за разлика от повечето китайски коли, които се опитват да спечелят клиентела със свръх футуристични форми. Wey е избегнал този дизайн на космически кораб в полза на по-традиционните визуални качества. Един от малкото недостатъци, що се касае до външен вид, е прекаленото използване на хром в предната част на автомобила. Но пък от друга страна това може да не е в модните европейски тенденции, но пък да се хареса от определена група фенове. А такива, харесващи лъскавата хромирана радиаторна решетка в стил ултра луксозните американски автомобили Lincoln, определено има и у нас.

Интериор

С това изключение, класическата тема е пренесена и в интериора, който е смесица от добре познато и ново. В централната "двупластова" конзола има два екрана, както и един пред водача. Централният (в средата) е за инфотейнмънт системата, а този, който е почти хоризонтално разположен и се намира под централния е за климатичната инсталация. Дисплеят пред водача се допълва и от много информативна head-up проекция на предното стъкло. С други думи идеята на Wey, която е изпълнена много добре е, вместо спартанската празнота на болшинството електрически автомобили, да бъде създаден един елегантен салон. Прави впечатление (на първо четене), че качеството на материалите и това на самата сглобка са на доста добро ниво, а шумоизолацията в салона е перфектна.

За това спомага и изобилието от мека кожа и качествени декоративни елементи, като китайците (за наша радост) не са пропуснали и конвенционални превключватели на арматурното табло. Автомобилът разполага и с удобни седалки с функция за вентилация и масаж, както и много практични възможности за съхранение и зареждане на мобилни джаджи. А с междуосие от почти три метра, задните седалки също са достатъчно удобни, с много място за коленете и главата на пасажерите.

Двигател и ходови характеристики

Макар всичко до тук да изглежда добре, то автомобилът не се отличава много от преките си конкуренти. Задвижващата система на Wey 05 обаче е тази, която определено го позиционира с "едни гърди напред". Въпреки че Plug-in хибридите изпаднаха в немилост в Европа след намаляването на данъчните облекчения, сега се наблюдава своеобразното им възраждане. Много хора напоследък се отказват от чистите електромобили, но предложения само с ДВГ на пазара почти няма. Така хибридите отново излизат на преден план, а този на Wey 05 определено заслужава внимание.

По-голямата батерия, с капацитет 39.67 кВтч, както и ефективните два електромотора (един на предния и един на задния мост) са идеално допълнение към четирицилиндровият двулитров бензинов двигател, който е с мощ от 204 коня. Системната мощност на хибридния силов тракт (476 конски сили) е доста впечатляваща и това се усеща при по-рязко подаване на газта. От друга страна, в града тази кола може да се кара само на ток, защото тя без проблем може да измине над 100 километра в реален трафик (146 км по WLTP). Точно поради това ѝ предимство тази кола е далеч по-добра от алтернативите. Освен всичко, автомобилът тежи 2 346 килограма, което не е малко, но е добро тегло за хибрид с толкова голяма батерия.

Що се касае до управлението на колата, то можем да го определим, като... прилично. Тук имаме леки забележки, но те едва ли могат да се причислят към минусите на автомобила. Прави впечатление обаче, че воланът не е от най-информативните, а возията е доста мека. Това може да е приятно за пътуващите в луксозния салон, но определено не е добре за водача, особено когато става въпрос за планински пътища с повече завои. Автомобилът се накренява прекалено в завоите и заради над двата си тона тежест се усеща леко нестабилен. Системите обаче го овладяват навреме, а спирачките са добри.

Важно е и наличието на 4х4 задвижване, което става благодарение на втория електромотор на задната ос, разполагащ с мощ от 184 конски сили. Той е причината и за доста въртящ момент към задните колела, а електрониката разпределя общия пиков момент оптимално между предния и задния мост. В резултат на всичко това се получава едно SUV с прилична проходимост, абсолютно достатъчна за автомобили от този клас.

Максималният въртящ момент е 847 Нм, което също е впечатляващо число. Макар и над два тона, автомобилът е пъргав и ускорява до от 0 до 100 км/ч за малко повече от 5 секунди. Към максималната скорост от 235 км/ч също нямаме забележки. На хартия разходът на гориво е почти невероятен - само 0.7 литра и 11.9 г/км CO2 емисии. Но това е ако колата се кара предимно на ток в града. Иначе комбинираният градски/извънградски разход е от порядъка на седем литра. Другият плюс е, че системата може да се зарежда, както от битов контакт, така и от бърза зарядна станция до 50 киловата.

Подобно на много китайски автомобили във високия клас, и тази кола е с деветстепенна автоматична трансмисия. Тази скоростна кутия няма финеса на ZF трансмисиите, но от друга страна се справя доста добре със задълженията си. Хорът от асистенти също може да лази по нервите на водача и има твърде много мигане и звукова сигнализация, но за щастие тези предупреждения могат да се изключват.

Заключение и цена

Макар да има някои недостатъци, този автомобил е идеален вариант за луксозен голям SUV от D-сегмента, на който не му липсва нищо. Цената му не е ниска, но пък оборудването му е много богато. В различните си нива на екипировка Wey 05 се предлага на цени, вариращи в диапазона 110 - 120 000 лева с ДДС. Това не са малко пари за китайски автомобил, но "китайците" в лицето на Wey особено, съвсем не са това, което бяха.

За тези пари получавате луксозен автомобил, с добро качество на изработка и с всички необходими системи за активна и пасивна безопасност. Така, че не бързайте да казвате "no way", преди са сте се запознали по-отблизо с този автомобил. Благодарение на богатото си оборудване и елегантния си външен вид, този автомобил е по-евтина алтернатива на т.нар. премиум модели. А със своята ненадмината голяма батерия, ви дава възможност да го карате почти "без пари" в града. Нашето мнение е, че тази визия за пълноценен plug-in хибрид е правилната стъпка към електрическото бъдеще.

P.S. Това, което не трябва да пропускаме при представянето на този автомобил и въобще на новите модели на GWM е, че посланик за марката в България е не кой да е, а олимпийската ни шампионка от игрите в Токио и капитан на националния отбор по художествена гимнастика Симона Дянкова - една наистина зареждаща и позитивна личност.

Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 39 гласа.

Свързани новини