Продажбите на BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen и Porsche се сринаха в Китай. Информационна агенция Bloomberg анализира статистиките за търсенето на нови модели на немските марки и стигна до разочароващо заключение. Според изчисления общият дял на BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen и техните дъщерни марки е спаднал от 25 на 14 процента за пет години. Още по-лошо: в сегмента на електрическите автомобили делът на немските премиум марки е под десет процента.
Китайските купувачи вече не са склонни да плащат високи цени за управление, мощен двигател и марка: потребителите избират „техническа изтънченост“ и то в много специфичен смисъл. Интерес представляват нови информационно-развлекателни системи, функции за добавена реалност и цифрови услуги. Клиентите твърдят, че електрическите автомобили BYD, Xpeng или Nio са по-евтини, по-добре оборудвани и по-функционални от немските.
Статистиката отразява добре тази гледна точка: през третото тримесечие на 2024 година продажбите на BMW в Китай паднат 30%, Mercedes-Benz губи 13%, Porsche - 19% от продажбите, а Volkswagen затваря трите месеца на червено с 15%. Германските автомобилни гиганти заедно струват около половината от борсовата стойност на BYD, но китайският пазар е твърде важен за германските автомобилни производители, за да спрат да се борят. Експерти на Bloomberg предполагат, че опитите за запазване на пазарни позиции в Поднебесната сържава могат да бъдат „огромен риск“.
Е ако нещата продължат да се развиват в тази насока, то германската автомобилна индустрия ще го закъса още повече, защото не е толкова лесно да се напусне китайския пазарен сегмент: съвместните предприятия с китайски автомобилни производители са структурирани по такъв начин, че без одобрение не са възможни нито мащабни съкращения на работни места, нито продажба на дял в завода.