Барселона, Испания. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
След четири години на пазара, настоящата генерация на Citroën C4 получи първия си рестайлинг. Промените не са никак малко, а запознанството ни с новия C4 се състоя в покрайнините на Барселона. Но какво всъщност представлява тази кола? Автомобилът определено се откроява от "масовката", като точно определение за него е трудно да се даде. Най-близкото такова е повдигнат купеобразен фастбек с четири или пет врати. След модернизацията тази визия остава, като дори е още по-интересна и най-вече по-модерна. Французите са направили една от онези козметични операции, които сериозно подмладяват външния вид на автомобила, при това, поне според нас, са се справили много добре. Ето и впечатленията ни от редизайна на C4-ката.
Екстеирор
Фокусираме се основно върху C4, който е най-променен и който въпреки това запазва своята морфология и размери от 4.36 метра дължина на 1.80 метра широчина и 1.53 метра височина почти непокътнати, със същото разстояние между осите от 2.67 метра и със сравнително висок клиренс от 15.6 сантиметра. Външният му образ обаче е съвсем различен, особено в предната част, която вече следва новата дизайнерска линия на марката. Сега лицето на това преработено превозното средство (всъщност и на двете - C4 и C4 X) изглежда много по-вертикално и прилича повече на SUV, отколкото на седан.
А като споменахме двете версии C4 и C4 X, трябва да кажем за онези от вас, които не знаят, че разликата е в задната част и започва от Б-колоната. Като цяло версията Х е по-дълга и със значително по-голям багажник. Всичко това е постигнато с удължаване на задния надвес на автомобила, като в междуосието колелата не са променяни. Или с други думи C4 е хечбек с 5 врати, а C4 X е с каросерия седан с четири врати. Но да се върнем на външния вид. Решетката отпред има нова кройка, която позволява интегрирането на новото лого на марката. Фаровете са интегрирани в нови корпуси с нов дизайн, хоризонталният въздухозаборник е разширен - сега също с оптика от двете страни - и бронята изглежда доста различно, с отличителна "престилка" и преди всичко солидна долна част.
Таванът е изцяло решен в черно, елиминирайки предишния ефект на „плаващ покрив“. Хромираните детайли по екстериора почти липсват, повечето вече са черни, придавайки на автомобила по-модерен и съвременен щрих. Променени са и защитните лайсни на вратите, както и дизайнът на 18-цоловите джанти. Дори антената на покрива е различна, вече от типа „перка на акула“. Преминавайки към задната част, изглежда невероятно как C4 може да се промени толкова много, като всъщност промените са толкова малко.
Черният "пиано лак" спойлер остава, както и плоската част точно под него. Това, което е променено, е формата и разположението на светлините, сега напълно сплескани и донякъде издължени с идеята да се увеличи усещането за широчина на автомобила. Логото на Citroën вече липсва отзад, като е заменено с името на марката, разположено между стоповете. От своя страна C4 X е много по-плах с промените отзад и там на очи се набива само новото лого на Citroën. С други думи можем спокойно да кажем, че фейслифтът е доста успешен. Французите са направили сериозен редизайн, който не е ограничен до фини промени, както обикновено се случва. Промените са значителни и придават на C4 и C4 X напълно различен външен вид. Според нас в правилната посока.
Интериор
Вътре в салона промените са много по-малко видими, отколкото отвън. Седейки на шофьорската седалка, забелязваме, че воланът е доста променен и включва новото лого на марката, но имаме и нов екран за инструментите. Преди той беше наистина малък, само 5.5 инча, а сега е 7-инчов, но на фона на всичко останало в салона именно той разваля картинката, защото изглежда като интегриран таблет. Иначе централният 10-инчов сензорен екран остава същият, но се възползва от модернизирана информационно-развлекателна система, която вече поддържа отдалечени софтуерни актуализации и безжична връзка с мобилен телефон с iOS или Android.
Оттам нататък има неща, които остават, някои за щастие, като специфичните контроли за климатика и някои малко по-неудачни, като изобилието от черни пиано лак повърхности, които бързо се зацапват и остават "на пръсти". Това, което много ни допадна е, че Citroën продължава да се фокусира върху комфорта в купето, този път актуализирайки своите предни седалки. Сега те са още по-удобни отпреди и смело можем да кажем, че са най-комфортните в сегмента.
Там, където нищо не се е променило - освен новата тапицерия и подплата - е на задния ред - нещо, което в крайна сметка може да се очаква при рестайлинг. Все още имаме същото добро пространство за краката и доста прилична широчина, но покривът е близо до главата, когато става дума за по-ръстови пасажери. Това, освен на скосения таван, се дължи и на факта, че това превозно средство е изградено на платформа, която предлага 100% електрически версии. Следователно под купето трябва да се направи място за поставяне на батерията, което изисква съответно повдигане на пода.
Багажниците на C4 и C4 X остават непроменени, което всъщност не е лоша новина. Багажникът на C4 има праг, който е все още малко висок, а товарното пространство запазва същите 380 литра - капацитет, който можем да считаме за нормален за компактен C сегмент и който при нужда достига 1 250 литра със сгънати седалки. Що се отнася до C4 X, вече споменахме, че неговият багажник е много различен. Да започнем с това, че вместо врата има капак и предлага 510 литра вместимост (тоест със 130 л повече от C4 ), както и много по-дълбока основа. Единствено по-малкият отвор в сравнение с този на C4 го прави малко по-нефункционален. В заключение ще кажем, че промените в салона са по-малко от екстериорните, но са точно на място, повишавайки основно комфорта. А най-осезаемата промяна е свързана с новите комфортни седалки.
Двигател и ходови характеристики
Основният минус, според нас, е липсата на дизелов двигател. Но това е тенденция, към която залитат всички и го правят не от прищявка, а по принуда и не можем да го причислим като недостатък на новия C4. Иначе новата C-четворка се предлага с меки хибридни бензинови версии със 100 и 136 к.с. , както и с два 100% електрически варианта с мощност 136 и 156 к.с. Нашето мнение е, че по-мощният хибрид е оптималното предложение за този автомобил.
И поради тази причина избрахме за "първи контакт" да тестваме меката хибридна версия със 136 к.с., разполагаща с 1.2-литров трицилиндров бензинов двигател и с малък електрически мотор с мощ от 29 к.с. Това, както казахме, е най-добрата бензинова опция и на практика е съвсем лека хибридна еволюция на по-старите двигатели Puretech. Но най-важното е, че силно недомисленото разположение на ремъка в маслена баня, сега при новите мотори е изоставено и вариантите на C4, които са с ДВГ, и този със 100 коня имат верижен ангренажен механизъм.
С други думи и тук промените са положителни, като изключим липсата на дизел, и сега силовите трактове и по-конкретно микрохибридизацията осигури на Citroën C4 намален разход на гориво и, да се надяваме, по-голяма надеждност. В движение, с този двигател със 136 к.с. C4 достига максимална скорост от 210 км/ч и ускорява от нула до 100 км/ч за 8 секунди. Консумацията се е подобрила значително и сега бордкомпютърът ни отчете средна стойност е 5,7 на 100 км.
В сравнение с предишното поколение на този двигател, което имаше същата мощност и беше базирано на същия блок, но без хибридизация, новото е значително по-динамично. Помощта на малкия електрически мотор по време на фазите на ускорение и доускорение позволява на малкото бензиново моторче да "диша по-спокойно". Що се отнася до икономията на гориво, тя се усеща най-вече в града , където автомобилът често се движи само в електрически режим, даже доста по-често, отколкото очаквахме.
При този двигател единственият вариант на трансмисията е шестстепенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител, която е дело на компанията Punch Powertrain, която пък бе придобита от Stellantis само преди броени дни. Та тази трансмисия позволява ръчно използване чрез пера на волана и е препоръчително да използвате този режим по криволичещи пътища, за да поддържате двигателя в обороти. Иначе, когато работи в автоматичен режим, можем да избираме между три режима на шофиране - Eco, Comfort и Sport, но разликите са минимални. Спортният режим удължава скоростите малко повече, но за да карате безгрижно по планински пътища, е по-добре, както казахме, да използвате ръчен режим, оставяйки автоматичния за това, за което е създаден и за където е най-удобен, в града и на магистралата. Като цяло тази кола няма спортно предназначение, но е вярно, че позволява приятно шофиране благодарение на доброто представяне както на двигателя, така и на скоростната кутия.
Що се отнася до окачването, то е обичайното с типичните за френската марка двойнодействащи амортисьори и предлага една от най-меките возии за автомобил от този клас. Окачването си остава "Advanced Comfort" с амортисьори с хидравлични ограничители и е много комфортно. На пътя колата преодолява дупките, като същевременно осигурява високи нива на комфорт, но компресията на окачването е осезаема и настройката е мека, именно за да генерира комфорта, за който говорим и който е приоритет на производителя. Меките окачвания обаче имат като основен недостатък силния крен на каросерията в завои, нещо, което при C4 е до голяма степен коригирано от гореспоменатите амортисьори с двоен ефект, при които първата част от хода е мека, за да компенсира неравностите, а втората предотвратява прекомерното движение на каросерията в странична посока при завой. Очевидно е, че накланянето на тази кола е по-изразено от другите в същия сегмент, но при завиване предава добри усещания и след като свикнете с първоначалното движение, поведението ѝ предразполага към гладко и безпроблемно шофиране.
В допълнение към тази микрохибридна версия със 136 конски сили и по-малко мощната версия със 100 конски сили, налична само за купето с пет врати, тези Citroën-и C4 и C4 X се предлагат и в две електрически версии - първата с базовата електрическа система на старите модели на PSA с 50 kWh батерия и двигател от 136 к.с. и втората - с еволюцията на тази система, която включва 54 kWh батерия и двигател, който увеличава мощността до 156 коня. Пробегът в първия случай е 360 км, а във втория 420 км , като и в двата случая батерията може да се зарежда с до 100 kW мощност. С други думи нищо революционно, което още веднъж подкрепя твърдението ни, че по-мощната хибридна версия е оптималната за този модел.
Цени на новите Citroën C4 и C4 X
Гамата на тази кола е сравнително проста. C4 се предлага с двигател със 100 конски сили в базовото ниво на оборудване You от 49 216 лв с ДДС. С микрохибридния двигател със 136 конски сили цените започват от 50 936 лв с ДДС и достигат до 58 645 лева с ДДС за най-високото ниво на екипировка Max. Докато електрическите модели имат цена, започваща от 68 923 лв с ДДС и достигат до 78 453 лева с ДДС. Цените на версията Х са малко по-високи и варират от 53 370 до 79 417 лева с ДДС.
Актуализацията на тези два автомобила, въпреки наличието на платформа от B-сегмент (същата, използвана например от Peugeot 2008 и Opel Moka), е по-задълбочена, отколкото може да се очаква от обикновен редизайн. Естетически те вече придобиват присъствие и изглеждат като по-сериозни автомобили, както отпред, така и отзад, докато в механичната част пристигането на меки хибриди и най-вече ДВГ с верижно разпределение е отлична новина както по отношение на производителност, така и на надеждност. С атрактивни цени, тези C4 се препозиционират в сегмента като една от най-добрите алтернативи за тези с ограничен бюджет, които не искат да купуват автомобили с китайски произход. А новите C-четворки се произвеждат в Европа и по-конкретно в Мадрид.
@mobile.bg_official Тествахме новия Citroen C4. Повече информация вижте от линка в био-то #citroen #mobile #mobilebg ♬ Beautiful Things - Katrina Stone