Копенхаген, Дания. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
През годините Mini Countryman нарасна по размер до степен, която противоречи на самото име на марката – вече няма нищо „Mini“ в най-новото поколение на SUV-то. Това е добре що се отнася до практичност, разбира се, но какво ще стане, ако искате по-компактен кросоувър с емблемата Mini?
Е, вече има добри новини. Притежаваната от BMW, британска компания за компактни автомобили е на път да задоволи и тези изисквания с Aceman - лек SUV, който е по-близък по размери и цена до електрическия Cooper с три врати, отколкото до вече доста по-големия Countryman. Само че Aceman ще се предлага само на ток.
Има два размера батерии и две версии с различни мощностни характеристики, а Aceman е име, което се свързва с краткотрайния, но култов кросоувър Mini Paceman, продаван в продължение на няколко години от 2013-а до 2016-а.
За да разберем дали може да се конкурира на върха на пазара на малки електрически кросоувъри, когато пристигне тук, в България, карахме по-мощния Aceman SE на международното му медийно представяне в Дания, една от най-подходящите за електромобили държави в света.
Тествахме новото Mini по задръстените градски улици на Копенхаген, като същевременно го изкарахме на дълга разходка в провинцията около столицата на Дания. Ето и първоначалните ни впечатления.
Екстериор и интериор
Компактния електрически кросоувър ценово ще се конкурира с модели като Cupra Born, Hyundai Kona Electric, Kia Niro EV и може би с неговия най-очевиден, пряк съперник, стилното Volvo EX30.
Mini се гордее с предоставянето на първокласно екстериорно и интериорно изживяване във всичките си модели, а с елегантния дизайн и интересните материали на Aceman, компактният електрически кросоувър не изневерява.
Ако седнете в него и в Countryman, ще забележите, че интериорът на Aceman е по-внимателно изграден до цената – неговите вентилационни отвори, например, са значително по-малко изискани, докато някои от пластмасите са видими и като цяло се усещат по-евтини.
Освен това сме озадачени защо тази кожена каишка на панела зад волана не можеше да бъде леко еластична, така че да има практическа цел (като задържане на билети за паркиране или други подобни), а не като чисто декоративна.
Но това са единствените недостатъци в купето, които открихме. Всичко останало, плюс седалките на John Cooper Works в SE, е отлично. Централният елемент на всяко модерно Mini - 9.4-инчовият, кръгъл сензорен дисплей на информационно-развлекателната система, естествено присъства и тук.
Тъй като почти цялата основна информация и функции на Aceman преминават през този дисплей, зад волана няма специален инструментален панел – вместо това всички версии идват със сгъваем и доста информативен head-up дисплей.
В салона има и още множество интересни детайли като „плаващите“ дръжки на вратите, например, които перфектно се съчетават с тъканта и арматурното табло, за да придадат на Mini подходяща луксозна атмосфера.
Използването на много рециклирани и екологично чисти материали изобилства в Aceman, но вие няма да разберете това, защото високото качество са усеща навсякъде. Това включва тапицерията на седалката „Vescin“, която изглежда и се усеща като естествена кожа, но всъщност не е кожа - веганите ще бъдат доволни :)
Aceman разчита до голяма степен на сензорния екран за повечето от своите операции. Останалите прибори са в минималистичен стил и са сведени до нищо повече от джойстик лостчета на кормилната колона, бутони на волана и панел с основни контроли под сензорния екран.
Сред тях е старт/стоп бутонът и дори превключвателят на трансмисията, който не изглежда много по-различен от този, който променя режимите. Има и пет допълнителни клавишни комбинации под превключвателите, но докато две от тях са свързани с климата (отопление на задното стъкло и предно изсушаване), останалите функции за комфорт в автомобила изискват много докосвания върху кръглия дисплей. Което не винаги е най-интуитивното нещо, което можете да направите, докато сте в движение.
Позицията за шофиране обаче е добра, с много възможности за регулиране на седалката и волана, а видимостта във всички посоки е перфектна. Така че ергономично, интериорът на Aceman е много добър, стига водачът да премине през известна аклиматизация, преди да се справи напълно с него.
Ако предната част на купето е доста успешна, то задната част на Aceman е по-малко приятна. Не че качеството на материалите тук е по-ниско, а по-скоро познатият недостатък на модерното Mini излиза на преден план - неудобна и твърда задна седалка без странични опори.
Като кросоувър с пет врати, Aceman трябва да бъде по-просторен и по-достъпен на втория ред от електрическия хечбек Cooper с три врати, но пространството за краката отзад е ограничено дори за хора със среден ръст.
Освен това се твърди, че Aceman е пълноценно петместно возило, но задната седалка не е достатъчно широка за трима души, освен ако всички не са деца. Така че сме много по-склонни да мислим за Aceman като за четириместен автомобил.
Най-отзад на колата има скромен, но достатъчно полезен багажник с обем от 300 литра. А ако вземе предвид разделящите се в съотношение 60:40 сгъваеми задни седалки, то тази цифра нараства до впечатляващите за автомобил от този клас 1 005 литра.
Двигател и ходови характеристики
От Mini са категорични, че не се планират версии на Aceman с ДВГ, така че изборът е само електрически. И двата варианта са превозни средства с един двигател и предно задвижване, като E има по-малка батерия (38.5kWh), по-маломощен двигател (135kW) и дори по-ниска максимална скорост на зареждане с постоянен ток (75kW). Ето защо бихме препоръчали тестваният от нас вариант SE, който може да се каже, че е по-използваем в по-широк диапазон от сценарии на шофиране.
Спецификации Mini Aceman SE
Задвижване предно
Батерия 49.2 kWh литиево-йонна
Мощност 160kW (218 к.с.)
Въртящ момент 330 Нм
0-100 км/ч – заявено 7,1 секунди
Консумация на енергия по време на теста 12.9 kWh/100км
Заявен диапазон – WLTP 405км
Макс. AC скорост на зареждане 11kW
Максимален DC заряд 95kW
Времената за зареждане на SE отнемат само 31 минути при неговата максимална DC скорост от 95kW, за 10-80 процента заряд на батерията, докато в другия край на спектъра на 7,4 kW AC wallbox ще са необходими девет часа, за да заредите батерията от 0-100 процента.
Що се отнася до управлението, Mini винаги обича да си "играе" с т.нар. картинг настройки и тук най-фокусираният Experience Mode, наличен за Aceman, е Go-Kart, и когато бъде избран, глас извиква „Wahoo!“ като Toad от Mario Kart, който получава турбо усилване – но преди да се ентусиазирате максимално си струва да си припомним, че този електрически кросоувър, с по-голямата батерия от 49,2 kWh, тежи почти 1.8 тона.
Разбира се, това не е неприлично тегло за електромобил, но Aceman е сравнително малка кола. Ето защо смятаме, че по-мощният 160 kW SE определено е правилният вариант, защото има достатъчно мощност, за да ускори от 0-100 км/ч за около седем секунди.
Този показател сам по себе си не говори за това колко оживено се чувства Mini при ускорение, но приличният въртящ момент от 330 Нм го правят подходящо бърз, за да реагира доста остро на натискане на педала на газта, и когато потегляме от място, и когато вече се движи.
Въпреки цялата си скорост и алюзиите на Mini за спортно управление, Aceman не е толкова вълнуващ за шофиране, колкото е например неговият идеен предшественик Paceman, особено във версията си JCW. Но това не означава, че колата не се представя добре на пътя
Aceman впечатлява с приемлив контрол на каросерията, много сцепление и липса на недозавиване във всеки завой, взет с разумно темпо. С други думи управлението е просто добро, а не превъзходно.
Въпреки че е комфортна, тиха и изискана кола, има малък проблем, свързан с 19-цоловите алуминиеви джанти (те са с различен дизайн, но и E, и SE имат джанти с еднакъв размер).
Като се има предвид предполагаемият спортен дух на колата, Aceman има доста твърдо окачване и така при 19-ките неравностите по градския асфалт се засилват, което води до малко дискомфортно каране при ниска скорост. Не е ужасно, но се забелязва. Но щом скоростта се повиши и пътните условия се подобрят, Aceman изглежда пораснал и културен.
Заключение и цена
Автомобилът има богат списък със стандартно оборудване, вътре се усеща доста по-премиум от преките си алтернативи, а SE версията на Aceman получава някои доста сочни екстри, които правят повишената му покупна цена по-приятна.
Aceman все още не е оценен нито от ANCAP, нито от Euro NCAP, но стандартното оборудване за безопасност е достатъчно щедро, а SE също се възползва от мониторинг на мъртвата зона и смяна на лентата, за да му осигури отлично ниво на безопасност.
От Mini казват, че батерията от 38,5 kWh в Aceman E стига за до 309 км с едно зареждане, докато модулът от 49,2 kWh в SE увеличава този пробег до 405 км. Интересното е, че по време на тестовото ни шофиране през 175 километровия маршрут успяхме да постигнем впечатляващите 12,9kWh/100 км, без да го караме със специфичен фокус върху икономичността, което би достигнало реален обхват от 381 км. Така, че с минимални усилия заявения пробег е напълно постижим.
Така, че без да блести с кой знае какво, Aceman има всички инструменти, за да се превърне в още един успех в продажбите на Mini. Изглежда хубаво и масивно отвън, интериорът е елегантен и добре обзаведен, а начинът на шофиране е симпатичен, мек и най-вече - много лесен.
С по-малкия пакет батерии, Aceman е насочен директно към „модерните градски хора“, така че няма да задоволи всички нужди - особено ако шофирате редовно на дълги разстояния. Но ако искате един от по-модерен и същевременно премиум компактен електрически кросоувър, то Mini Aceman SE трябва да бъде доста високо в списъка ви с потенциални превозни средства.
Базовата цена, като се има предвид, че това е електромобил от премиум производител, не е висока - 66 850 лв, но версиите SE вече са по-скъпи. Тяхната базова цена започва от 74 750 лева и лесно може да мине 90 000 лева за топ нивото Aceman SE с оборудване John Cooper Works.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Варна 3
Коментиран от #10
10:18 24.11.2024
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Факт
10:25 24.11.2024
4 Данко Харсъзина
10:42 24.11.2024
5 Буха ха
10:47 24.11.2024
6 Трабант лимузина
10:55 24.11.2024
7 Име
10:58 24.11.2024
8 шекер
11:02 24.11.2024
9 Тошко укр@йнски
Градско 140-150 км ги прави. Извън града с над 120 км/ч - около 120-130 км. Като всеки ел миксер ако е студено показва че разполагате със 100% от мощността но решите ли да изпреварите с рязко ускорение се оказвате с намалена мощност в насрещното - ако не е загряла батерията или е зимата не розчитайте на тия 184 коня. Возенето е евтиния - 120-150 лв на месец при окоро 100-120 км всеки делничен ден
Извън града не разчитайте на която и да е електричка, силата им не е на магистралата а в града между светофарите. Предимство е и климатика или отоплението на електричките - не се налага като дизела да работи на място, просто я оставете на контакт.
11:08 24.11.2024
10 НЕ Е ГРОЗОТИЯ
До коментар #1 от "Варна 3":
ПОРНОГРАФИЯ Е11:41 24.11.2024
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Въхххх
12:34 24.11.2024
13 Край
12:37 24.11.2024
14 Читател
12:56 24.11.2024
15 МейКларксън
Коментиран от #16
13:22 24.11.2024
16 Тошко укр@йнски
До коментар #15 от "МейКларксън":
Като собственик на 7-ма серия и електрическо МИНИ съм категорично съгласен с Вас. Нито един от новите модели вече не е BMW, новата 7-ма серия не е противоречива, отвратителна е. Новата 5-та серия е нещо между Пасат, с цялото ми уважение към Фолксваген и Шкода Октовия. Но не е BMW. Дори G11 е по-красива от сегашното недоразумение 7-ма серия.13:30 24.11.2024
17 Кико
А да караш градска кола с тия размери и тегло от почти 2 тона е крайно неумна идея, според мен. Критериите за оценка на градски/извънградски коли са обърнати огледално.
При автомобилите за дълги преходи по-високите размери и тегло винаги са +, докато при градските това е минус, там удобните коли са къси и леки.
13:46 24.11.2024
18 334
18:43 24.11.2024
19 Александър
18:48 24.11.2024
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Кой ли ще се мине?
И при това на батериики!
22:22 24.11.2024
22 Стенли
15:54 25.11.2024
23 незнайко
16:16 25.11.2024