Отидете към основна версия

5 228 0

Bloomberg шпионира клиентите си

  • bloomberg-
  • goldman sachs-
  • jpmorgan-
  • шпионаж-
  • скандал

Ръководството на две от най-големите банки в света - Goldman Sachs и JPMorgan, обяви, че журналисти на информационната агенция Bloomberg са шпионирали техни служители. Репортерите са имали редовен достъп до лична информация на клиентите си, благодарение на терминалите, които банките имат за предоставянето на оперативна информация за състоянието на финансовите пазари. Историята наподобява скандала с британското издание The News of the World, чийто журналисти послушваха известни личности. Разликата е, че тук става въпрос за парите на света.

Какво представлява терминалът на Bloomberg?

Това са два монитора с клавиатура и едва ли не всеки финансов анализатор или трейдър ги има на бюрото си. Американската агенция се смята за един от лидерите по предоставяне на финансова информация. Едно от доказателствата за това е броят на въпросните терминали – 315 000. Терминалът на Bloomberg може да се определи като скъпо удоволствие. Годишният наем на едно устройство е около 20 000 USD. Така Bloomberg само от тази дейност реализира годишен приход в размер на 6 млрд. USD.

Особеното е, че тези, които ползват терминала имат достъп не само до финансова информация, но могат и помежду си да се консултират като използват вътрешен чат (подобно на Skype). Конфиденциалността, както е известно във финансовите среди, е крайно необходима, тъй като и най-незначителната информация може да доведе до срив на цената на акциите на дадена компания.

Реакцията на големите

Преди време журналисти от The New York Post публикуваха материал, в който се казваше, че ползващите платформата на Bloomberg не могат напълно да скрият своята дейност в нея. Те съобщават, че ръководството на Goldman Sachs се е обърнало към Bloomberg с молба да прекратят шпионирането. Цялата история вижда бял свят случайно, след като журналист на Bloomberg пита в банката защо един от техните служители дълго време на влиза в своя профил. Сътрудникът на финансовата организация се интересувал дали въпросният служител все още работи в банката. Подобна информация представлява журналистически интерес дотолкова, доколкото уволнението на високопоставен банкер може да се отрази значително на финансовите среди.

След време обаче от Goldman Sachs установяват, че журналистите от Bloomberg имат достъп не само до това дали даден потребител се е включил в системата, но и да разберат колко пъти и какви функции е използвал той.

С аналогична молба за прекратяване на шпионирането са се обърнали и представители на ръководството на JPMorgan. Именно чрез терминалите на Bloomberg стана известна новината за уволнението на брокера Бруно Искил, който с операциите си нанесе загуби от 4.4 млрд. USD на JPMorgan. От Bloomberg са видели откога не е влизал в профила си и така разбират, че той вече не работи за JPMorgan.

Действията на Bloomberg не се харесват не само на частния бизнес, но и на държавните органи. ФБР обеща да проведе собствено разследване. В Министерството на финансите на САЩ също проявиха интерес към случая, пише The Financial Times. Скандалът е огромен като се вземе предвид, че въпросните терминали се ползват от ръководителите на почти всички световни централни банки.

Bloomberg призна грешката си

Достъпът на журналистите към информацията, която се отнася до дейността на клиентите, е прекратена, каза президентът на агенцията Дан Докторофф. Но за уволнение на служители не се съобщава. Напротив, Bloomberg създаде нова длъжност „отговорник за съхраняване конфиденциалността данните на клиентите”.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини