Според търговците на горива предложението отстъпката за бензина и дизела да стане 1 лев, защото цената е надута, не е коректно, предаде БНТ. Те напомнят, че има много фактори, които влияят на ценообразуването на крайните продукти. И това налага поскъпването сега, въпреки че цената на уралския газ е на едни и същи нива от 2018-та година.
От какво зависи цената на горивата?
От увеличените цени на метана, повишените цени на тока и транспортните разходи, по-високите заплати в бранша, както и курса на долара.
Ако в началото на лятото всички потребители смятаха, че цените на горивата са прекалено високи, то сега мненията не са толкова категорични.
Според Делян Добрев, ако свръхпечалбите от обработката на евтин руски газ отиват към фонда за енергийна сигурност, а не в швейцарски банки, тази компенсация може да достигне и левче. Експертите обаче са скептични.
"Доколко някой ще успее да намачка рафинерията, която е руска собственост, е много съмнително. Радев преди няколко седмици се опита да води разговори, но те не доведоха до резултата. Ако си спомним този период, в който горивата стигнаха своя пик, да, тогава разликата в цените на урана и бранта бяха много големи, но сега този аргумент губи сила", каза Адриан Николов, Институт за пазарна икономика.
Цените на горивата у нас в момента са най-ниските на Балканите. Реално няма от къде да се внесе по-евтин дизел, а свръхпечалбите на рафинериите не са толкова големи, за да покрият предложението за намаляване на горивата с 1 лв, смятат от Българската асоциация на търговците на горива.
"Това са пълни глупости, те не слагат разходите за производство, за да се произведе крайният продукт, това не истина, това са хвърлени цифри в пространството, без покритие", каза Димитър Хаджидимитров, зам.-председател на Българската асоциация на търговците, производителите и превозвачите на горива.
Прогнозата е, че цените ще се задържат в тези параметри поне до края на годината. Възможен е дори лек спад на дизела в порядъка на 5 стотинки, допълва БНТ.