Отидете към основна версия

1 057 2

Авиокомпаниите се връщат към рентабилност през идната година

  • авиокомпания-
  • въздушен транспорт-
  • гражданска авиация

Компаниите оператори на летища се оплакват, че не са получили държавна подкрепа, каквато е била осигурена за традиционните превозвачи, посочвайки прекъсванията на въздушните пътувания заради пандемията

Снимка: БГНЕС/ЕРА

Глобалният авиационен сектор ще стане отново печеливш през идната година за първи път от 2019 г. насам, тъй като съживяването на въздушните пътувания продължава, след почти две години на пандемични ограничения, съобщи Международната асоциация за въздушен транспорт - ИАТА (IATA), цитирана от Ройтерс.

Авиокомпаниите загубиха десетки милиарди долари заради пандемията от коронавирус през 2020 г. и 2021 г., а през настоящата година въздушният транспорт се възстанови само частично, тъй като някои летища изпитваха затруднения.

През следващата година обаче Международната асоциация за въздушен транспорт очаква нетната печалба на авиосектора да достигне 4,7 милиарда долара, пътниците да надхвърлят 4 милиарда. По-рано експертите бяха посочили само, че печалбите са "достижими" през 2023 г.

За настоящата година асоциацията намали прогнозата си за загуби в сектора до 6,9 милиарда долара, спрямо предишната оценка за загуби от 9,7 милиарда долара.

"Това е голямо постижение предвид мащаба на финансовите и икономическите щети, причинени от наложените от правителствата пандемични ограничения", каза генералният директор на ИАТА Уили Уолш, коментирайки прогнозите за връщане към печалба догодина.

Бившият шеф на авиогигантите "Бритиш еъруейз" (British Airways) и Ай Ей Джи (International Airlines Group - IAG) предупреди, че много компании от бранша ще продължат да изпитват затруднения през следващата година вследствие на регулации, високи разходи и непоследователни правителствени политики, като възобновяването на дългогодишните проблеми с летищата.

"Много е важно всички да разберат колко крехко е възстановяването", каза по време на годишен брифинг Уолш, "но маржовете, с които оперираме, са много малки и не можем да толерираме ситуация, в която летищата в частност се опитват да измамят авиокомпаниите и техните пътници чрез значително увеличение на летищните такси. Всеки един цент има значение", добави той.

Компаниите оператори на летища се оплакват, че не са получили държавна подкрепа, каквато е била осигурена за традиционните превозвачи, посочвайки прекъсванията на въздушните пътувания заради пандемията.

Асоциацията на летищата не отговори на запитване за коментар на Ройтерс.

Експертите на ИАТА смятат, че глобалният въздушен трафик ще се върне към нивата си отпреди пандемията до 2024 г., водени от съживяване на сектора в САЩ, въпреки че Азиатско-Тихоокеанският регион "забележимо ще изостава".

Главният икономист на асоциацията Мари Оуенс Томсън предупреди, че има рисове пред последните прогнози за сектора, а "ключовата променлива" ще бъде Китай.

Пекин започна да облекчава драконовските мерки на политиката си за "нулев ковид", целяща да ограничи разпространението на заразата. Ако Китай не разхлаби ограниченията, рентабилността на авиокомпаниите ще бъде засегната.

Друг риск за перспективите за 2023 г. е изпадането на някои икономики в рецесия, предупреждават експертите.

Поставете оценка:
Оценка 3 от 4 гласа.

Свързани новини