Отидете към основна версия

3 072 13

Иван Тихов пред БТА: България става все по-интересна за германския бизнес

  • иван тихов-
  • германия-
  • бизнес-
  • българия

В същото време на българските фирми не им е никак лесно да се наложат или да разширят дейността си на германския пазар

Снимка: Архив

България е интересна дестинация за германския бизнес поради ред причини – по-евтина работна ръка, по-ниски данъци, по-евтина енергия. Това каза в интервю на БТА предприемачът Иван Тихов, който е представител за България на германската Федерална асоциация на средния бизнес (Der Bundesverband mittelständische Wirtschaft - BVMW).

В същото време на българските фирми не им е никак лесно да се наложат или да разширят дейността си на германския пазар, тъй като сред основните фактори това да се случи е да представят дългосрочни планове за успешен бизнес, а не толкова наличието на солидна банкова сметка.

Тихов бе участник в бизнес фестивала "Бранд Галакси Фест" (BrandGalaxy Fest 2023), посветен на трансграничното сътрудничество между България, Европа, Азия и Африка с фокус върху иновациите и технологиите, който бе проведен в Университета за национално и световно стопанство в периода 24-25 юни.

Следва пълният текст на интервюто:

- Защо германският бизнес решава да инвестира в България и с какво страната ни е интересна в икономическо отношение?

- В момента заради геополитическата ситуация България става все по-интересна за германския бизнес. Германските фирми се отдръпват от Китай, както и от Русия и Украйна заради конфликта им, и заради тази геополитическа ситуация България става много интересна – хем е в Европа, хем е в НАТО, хем условията за бизнеса са много хубави. Данъците в България и Германия са много различни. Фирмите в България плащат по-нисък данък и това я прави привлекателна за германските инвеститори. В Германия те са свикнали да плащат данъци 35-45 процента, а в България този процент е много по-нисък. Освен това в България разходите за ток са по-малки. Ако сравним този разход с всички страни в Европа, той е един от най-ниските. Сравнявайки работната ръка с германския пазар, в България тя е евтина.

- Как помагате на компании от Германия с инвестиционни интереси към нашата страна да оперират и изграждат бизнес модели в България заедно с българския бизнес?

- Първо правим онлайн среща, за да разберем каква е нуждата на фирмата и на базата на това предлагаме конкретни решения, проекти и места. След това, ако фирмата е доволна, ѝ осигуряваме правилните контакти и бизнес партньори, и ѝ помагаме до постигането на успешна реализация на проекта ѝ.

- Как популяризирате дейността на българските фирми в Германия?

- В моята организация, в която съм представител за България, през последната година има 340 офиси в Германия. Имаме около 900 000 фирми, които са членове на тази организация. Те ме канят през следващите седмици и месеци да правя конкретни презентации какви бизнеси има в България и по този начин запознавам германските фирми с българските. На 13 септември ще бъда в Рощок, където ще има конкретен семинар за България.

- Кои сектори са най-желани от българските фирми за развитие на бизнес в Германия?

- Голям интерес има в ИТ сектора и строителството. В момента това са браншове в Германия, които имат голяма нужда от хора и развитие.

- Какво трябва да знае една българска фирма, ако иска да се развива в Германия и какви пречки може да срещне по пътя си?

- Само да имаш много пари, не е достатъчно да влезеш на германския пазар. По-важно е да се разбере как се работи в Германия. Данъчната система е пример за това - тя е много по-сложна от тази в България. В България фирмите са свикнали да плащат малко данъци, ако ги плащат. В Германия, ако не се плаща данък, много бързо се отива в затвор. Освен това в Германия нещата се планират малко по-дългосрочно, за да имаш успешен бизнес. На това трябва да се гледа като на маратон, а не като на спринт.

- Има ли ясна стратегия и политика относно търговските отношения между двете държави?

- В момента законите в цяла Европа са доста подобни и няма много пречки между Германия и България. Както казах, много зависи от бизнес модела. Всичко, което е свързано с интернет, е много лесно. Ако говорим за бюрокрация, много зависи от бранша и законодателството в него.

Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 5 гласа.

Свързани новини