България е интересна дестинация за германския бизнес поради ред причини – по-евтина работна ръка, по-ниски данъци, по-евтина енергия. Това каза в интервю на БТА предприемачът Иван Тихов, който е представител за България на германската Федерална асоциация на средния бизнес (Der Bundesverband mittelständische Wirtschaft - BVMW).
В същото време на българските фирми не им е никак лесно да се наложат или да разширят дейността си на германския пазар, тъй като сред основните фактори това да се случи е да представят дългосрочни планове за успешен бизнес, а не толкова наличието на солидна банкова сметка.
Тихов бе участник в бизнес фестивала "Бранд Галакси Фест" (BrandGalaxy Fest 2023), посветен на трансграничното сътрудничество между България, Европа, Азия и Африка с фокус върху иновациите и технологиите, който бе проведен в Университета за национално и световно стопанство в периода 24-25 юни.
Следва пълният текст на интервюто:
- Защо германският бизнес решава да инвестира в България и с какво страната ни е интересна в икономическо отношение?
- В момента заради геополитическата ситуация България става все по-интересна за германския бизнес. Германските фирми се отдръпват от Китай, както и от Русия и Украйна заради конфликта им, и заради тази геополитическа ситуация България става много интересна – хем е в Европа, хем е в НАТО, хем условията за бизнеса са много хубави. Данъците в България и Германия са много различни. Фирмите в България плащат по-нисък данък и това я прави привлекателна за германските инвеститори. В Германия те са свикнали да плащат данъци 35-45 процента, а в България този процент е много по-нисък. Освен това в България разходите за ток са по-малки. Ако сравним този разход с всички страни в Европа, той е един от най-ниските. Сравнявайки работната ръка с германския пазар, в България тя е евтина.
- Как помагате на компании от Германия с инвестиционни интереси към нашата страна да оперират и изграждат бизнес модели в България заедно с българския бизнес?
- Първо правим онлайн среща, за да разберем каква е нуждата на фирмата и на базата на това предлагаме конкретни решения, проекти и места. След това, ако фирмата е доволна, ѝ осигуряваме правилните контакти и бизнес партньори, и ѝ помагаме до постигането на успешна реализация на проекта ѝ.
- Как популяризирате дейността на българските фирми в Германия?
- В моята организация, в която съм представител за България, през последната година има 340 офиси в Германия. Имаме около 900 000 фирми, които са членове на тази организация. Те ме канят през следващите седмици и месеци да правя конкретни презентации какви бизнеси има в България и по този начин запознавам германските фирми с българските. На 13 септември ще бъда в Рощок, където ще има конкретен семинар за България.
- Кои сектори са най-желани от българските фирми за развитие на бизнес в Германия?
- Голям интерес има в ИТ сектора и строителството. В момента това са браншове в Германия, които имат голяма нужда от хора и развитие.
- Какво трябва да знае една българска фирма, ако иска да се развива в Германия и какви пречки може да срещне по пътя си?
- Само да имаш много пари, не е достатъчно да влезеш на германския пазар. По-важно е да се разбере как се работи в Германия. Данъчната система е пример за това - тя е много по-сложна от тази в България. В България фирмите са свикнали да плащат малко данъци, ако ги плащат. В Германия, ако не се плаща данък, много бързо се отива в затвор. Освен това в Германия нещата се планират малко по-дългосрочно, за да имаш успешен бизнес. На това трябва да се гледа като на маратон, а не като на спринт.
- Има ли ясна стратегия и политика относно търговските отношения между двете държави?
- В момента законите в цяла Европа са доста подобни и няма много пречки между Германия и България. Както казах, много зависи от бизнес модела. Всичко, което е свързано с интернет, е много лесно. Ако говорим за бюрокрация, много зависи от бранша и законодателството в него.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Що се
13:06 02.07.2023
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Ха ха ха
13:06 02.07.2023
4 Германистан
13:08 02.07.2023
5 ХАХАХА
13:10 02.07.2023
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Това момче
14:27 02.07.2023
8 Аз…
Всъщност работя в немска фирма (най - точно казано изнесена плантация за бели роби), като миналата година германските ни колеги си поръчала независимо изследване на пазара на работна ръка. Същото явно показа липсата на работна ръка, като след 20 години предвид отрицателния ни прираст тук няма да има кой да работи.
Също така немските интереси се е се прехвърлят към Турция, Максико и други страни с положителен естествен прираст и евтина работна ръка.
Фолксваген също щяха да строят тук…
14:32 02.07.2023
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 мхм
не случайно ние българите развиваме бизнес в африка.
15:44 02.07.2023
11 мбм
дори фолцваген дирктно дадоха като предекст политическата обстановка.
Няма как в руска подлога да се развива европейски бизнес така лесно
15:48 02.07.2023
12 Иван
16:09 02.07.2023
13 Чували ли сте
16:20 02.07.2023