Милион българи ще бъдат засегнати от повишаването на данъка върху старите коли. Това изчисли Георги Кадиев, депутат от БСП и член на бюджетната комисия в студиото на „Тази сутрин” по бТВ. Той обяви, че се готви алтернативно предложение в комисията, което на противодейства на това на финансовото ведомство.
В началото на октомври правителството прие предложение за промяна на данъка за моторните превозни средства, която предвижда отпадането на данъчните облекчения за коли, произведени до 2000 година, с катализатори. Мотивът е, че срокът на годност на катализаторите е изтекъл и не би трябвало да се полага данъчно облекчение.
Дончо Барбалов, зам.-кмет на София, направление "Финанси и стопанска дейност", посочи, че близо 156 хил. коли ще могат да се възползват от по-нисък данък заради деклариран катализатор. Ако на талона на автомобила пише Евро 3 или Евро 4, то данъка ще скочи най-малко – с 20%, обясни Барбалов. По думите му само най-новите коли отговарят на условията да бъде запазен данъка им. Той допълни, че за законопроекта за скок в данъците е станал ясен за общинарите едва след като се е появил на страницата на финансовото ведомство, без каквато и да била комуникация.
Алтернативното предложение на Кадиев е по холандски модел. То включва да се премахне данъкът МПС какъвто е в момента и да влезе в цената на горивото. „Колкото повече карате, толкова повече гориво се ползва и се плаща повече данък. Общият данък като приходи сега от МПС го разделихме на похарчените литри гориво, без метан и газ”, обясни идеята Кадиев с уточнението, че вероятно подобен налог ще има отражение върху инфлацията и цените на стоките. Барбалов заяви, че подобен данък обикновено се прави, за да се финансира строежа на пътища.