"Най-големият гръцки пристанищен град Пирея получава инвестиции от Китай по 35-годишно концесионно споразумение, но няма стратегическа заплаха за гръцките инвестии", каза министър-председателят Кириакос Мицотакис в изказване пред Съвета за международни отношения във Вашингтон, предават от организаторите на събитието.
Две-трети от пристанището на Пирея, седмото по големина в света, е собственост на китайците - не се ли получава конфликт на интереси? "Този въпрос ми задават доста често, когато посещавам САЩ. Трябва да се отбележи, че инвестициите, разбира се, са насочени към пристанището на Пирея, но те дойдоха в разгара на финансовата криза, когато никой не се интересуваше от инвестиции в Гърция", припомни Мицотакис.
„Има споразумение за управлението на пристанище Пирея, но това не е единственото пристанище в Гърция, което получава инвестиции от чужбина“, продължи Мицотакис. "В момента приватизираме много други пристанища, например пристанищата на Игуменица (северозападна Гърция) и Ираклион (на остров Крит). Тези две пристанища всъщност са придобити от голям италиански консорциум. И ако погледнете размера на чуждестранните инвестиции в Гърция, през последните пет години почти няма китайци. Така че Гърция успя да привлече значителни преки чуждестранни инвестиции, но не и от Китай. Следователно не смятам, че гръцката икономика е прекалено зависима от китайски инвестиции под каквато и да е форма, в края на краищата пристанището на Пирея се регулира от гръцките власти. И не чувствам никаква стратегическа заплаха от китайското присъствие", допълни премиерът.
През 2008 г. китайската компания China Ocean Shipping взе по-голямата част от Пирея на 35-годишна концесия с лизингово плащане от около 100 милиона евро годишно. През 2016 г. тази компания придоби 67% дял в пристанището.