10 Юли, 2024 17:11 1 709 5

Заплаха ли са китайските инвестиции за икономиката на южната ни съседка

  • пристанище-
  • гърция-
  • пирея

Близо 70% от пристанището на Пирея, седмото по големина в света, е собственост на китайци

Заплаха ли са китайските инвестиции за икономиката на южната ни съседка - 1
Снимка: Shutterstock

"Най-големият гръцки пристанищен град Пирея получава инвестиции от Китай по 35-годишно концесионно споразумение, но няма стратегическа заплаха за гръцките инвестии", каза министър-председателят Кириакос Мицотакис в изказване пред Съвета за международни отношения във Вашингтон, предават от организаторите на събитието.

Две-трети от пристанището на Пирея, седмото по големина в света, е собственост на китайците - не се ли получава конфликт на интереси? "Този въпрос ми задават доста често, когато посещавам САЩ. Трябва да се отбележи, че инвестициите, разбира се, са насочени към пристанището на Пирея, но те дойдоха в разгара на финансовата криза, когато никой не се интересуваше от инвестиции в Гърция", припомни Мицотакис.

„Има споразумение за управлението на пристанище Пирея, но това не е единственото пристанище в Гърция, което получава инвестиции от чужбина“, продължи Мицотакис. "В момента приватизираме много други пристанища, например пристанищата на Игуменица (северозападна Гърция) и Ираклион (на остров Крит). Тези две пристанища всъщност са придобити от голям италиански консорциум. И ако погледнете размера на чуждестранните инвестиции в Гърция, през последните пет години почти няма китайци. Така че Гърция успя да привлече значителни преки чуждестранни инвестиции, но не и от Китай. Следователно не смятам, че гръцката икономика е прекалено зависима от китайски инвестиции под каквато и да е форма, в края на краищата пристанището на Пирея се регулира от гръцките власти. И не чувствам никаква стратегическа заплаха от китайското присъствие", допълни премиерът.

През 2008 г. китайската компания China Ocean Shipping взе по-голямата част от Пирея на 35-годишна концесия с лизингово плащане от около 100 милиона евро годишно. През 2016 г. тази компания придоби 67% дял в пристанището.


Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 5 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Новичок

    1 0 Отговор
    А къде е статистиката на имотите???
  • 2 Слави

    1 2 Отговор
    Тея не може да ги стигнем.
  • 3 Фалирала държава

    2 3 Отговор
    Скоро остатъците от Гърция ще бъдат пуснати в ибей и Амазон
  • 4 де го чукаш де се пука

    11 0 Отговор
    Китайците изобщо не са глупави. След приемането на България и Румъния в Шенген по суша, когато и да стане това, гръцките пристанища стават вътрешно шенгенски и стоките могат да пътуват до всички държави в Шенген без граничен контрол. Това със сигурност ще повиши интереса на корабите със стоки за Европа, излизащи от Суецкия канал, заради много по краткия път до гръцко пристанище вместо до Ротердам. Така инвестицията в гръцки пристанища и тяхното разширяване ще се превърнат в бързо печеливш бизнес. Така и магистралите от Гърция, България, Румъния и Унгария ще станат приоритетни.
  • 5 Ханко Брат

    2 0 Отговор
    За Пирея не знам но който е возил китайско карго от Аспро Пирго знае за какво става дума , почти всичко в Аспро Пирго е на китайците. Там има стока в контейнери за много милиарда евро , китай скоро ще завладее ЕС икономически.