Транспортният министър Ивайло Московски заяви, че не чувства напрежение в кабинета покрай спрените обществени поръчки и подозренията за заговори срещу правителството.
„Чувствам сериозна мотивация у министър-председателя правителството да си върши както трябва задачите, където има съмнения или нещо сгрешено, незабавно да се поправя”, заяви той в ефира на bTV.
Във връзка със спирането на обществената поръчка за почистването на летище София министърът посочи, директорът е обяснил, че е подписал договора с външната компания за почистването, защото съдебното решение е отсъдило в полза на тази компания и ако той не го изпълни, носи наказателна отговорност.
Според Московски има и друга причина да се прекрати договорът. „Ние сме на седмица-две от стартиране на концесионна процедура за летище София и тъй като става въпрос за средносрочни ангажименти, счетохме за целесъобразно да оставим възможността средно- и дългосрочни ангажименти с аутсорсвана дейност да бъде право на бъдещия концесионер”, поясни министърът.
„Даже не знам и името на фирмата”, призна Московски.
Той коментира и искането на оставката му от страна на лидера на ДСБ Радан Кънев, който определи Московски и като най-слабия министър.
„Не мисля, че това е нещо сериозно. Не считам, че г-н Кънев е достатъчно компетентен по темата „Транспорт”. Най-малкото е и неинформиран, но в крайна сметка Радан Кънев, като ми иска оставката, го считам за реклама за мен”, коментира Московски.
„Кой е Радан Кънев? Аз не го познавам, никога не съм разговарял с него в лично качество. Дори не ми е задавал въпрос в парламента, не съм го виждал никога на четири очи”, допълни министърът.
Московски говори и за проблема на българо-гръцката граница. Той изрази надежда да не се стигне до заканата на българските превозвачи да предприемат контраблокада по границата с Гърция, ако до понеделник не се намери трайно решение на проблема с блокадата на гръцките фермери.
Според гръцки медии главен прокурор в Гърция е разпоредил от утре да няма никакво възпрепятстване на нормалното движение на хора и стоки по границата, тоест да се изтеглят всички селскостопански машини, каза министърът.
„Дано да е така и дано да се спази”, коментира той.
По думите му обаче няма нищо безпрецедентно в решението на превозвачите ни и в подкрепата за тях, тъй като проблемът е системен. Министърът припомни, че блокади на гръцките фермери по границата ни има от 2007 г. насам, като българската страна е нотифицирала ЕК на няколко пъти, но реакция няма.
Министърът отново припомни, че за всяка блокада щетите са около 10 млн. евро, но сега ще са дори повече, тъй като периодът на затварянето на границата е бил по-дълъг. Той обаче подчерта, че трябва да се направи по-точна сметка и на косвените загуби, защото в тази сума влизат само преките щети за превозвачите.
„Асоциацията на превозвачите в България имат екип юристи, който работи по въпроса, транспортното и външното министерство оказват съдействие. Ще обследваме всички варианти”, посочи Московски.
По-рано днес на срещата с превозвачите Московски и външният министър Даниел Митов обявиха, че ще настояват пред ЕК да се разработи нов тип документ, адекватен на подобни случаи.
Московски разясни, че този документ трябва да позволява бърза и незабавна реакция на ЕК в подобен тип кризи, да има план за действие от страна на Брюксел, който да се намесва буквално часове или дни след започването на такава криза и да не се допуска разрастване.