Отидете към основна версия

2 057 1

ЦИК лиши сайтовете и регионалните медии от реклама за референдума

  • цик-
  • лиши-
  • сайтовете-
  • регионалните медии-
  • реклама-
  • референдума

Решението на ЦИК е заради съмнения за злоупотреба с медийните пакети, които отпуска държавата - 40 хиляди лева.

Централната избирателна комисия (ЦИК) лиши сайтовете и регионалните медии от възможността в тях да рекламират с държавни пари партиите и инициативните комитети, които са регистрирани застъпници за референдума или кандидат за президент. Принципното решение на ЦИК беше взето в петък, а днес е окончателно гласувано. Гласовете днес "за" са били 13, а "против" - 6. Решението е заради съмнения за злоупотреба с медийните пакети, които отпуска държавата - 40 хиляди лева, съобщи "24 часа".

На предишния референдум инициативни комитети, в част от които имаше свързани лица, насочиха пакетите си към определени сайтове. "В ЦИК беше направено предложение медийните пакети да бъдат предоставени за разходване единствено на медиите с национален обхват, а именно това са обществените и търговските телевизии и радиа с национален обхват и печатните издания с национален тираж", каза в петък говорителят на ЦИК Александър Андреев. Решението кои и колко ще бъдат партиите и коалициите и инициативните комитети, които ще получават правото на медийни пакети в изборите и в националният референдум ще стане ясно на 7-ми октомври. Тогава комисията ще вземе решение. Решението на ЦИК предизвика реакция на Съюза на издателите в България заради ограничаването на ползването на медийните пакети само в телевизионни - и радиопрограми с национален обхват и в печатни издания с национален тираж. "Обръщаме внимание, че Изборният кодекс дефинира понятията "медийна услуга" и "доставчик на медийна услуга" без да въвежда диференциация между национални, регионални или местни медии", пише в позицията на съюза. Издателите смятат, че комисията няма никакво основание, нито право да се намесва в избора на медийни партньори от страна на партиите, коалициите и инициативните комитети, регистрирали кандидати при избори за президент и вицепрезидент на републиката. Освен това въвеждането на разграничение между "национални и регионални/местни" е дискриминация, смятат издателите. Ето и цялото становище на съюза:

"ПОЗИЦИЯ на Съюза на издателите в България Относно: Протоколно решение на Централната избирателна комисия от 1 октомври 2016 г. относно реда за предоставянето и разходването на средствата за медийни пакети в изборите за президент и вицепрезидент на републиката и в националния референдум Поредица от медийни публикации информираха обществеността относно приетото от Централната избирателна комисия на 1 октомври 2016 г. протоколно решение, с което се приемат правила за разходването на средствата за "медийни пакети" в изборите за президент и вицепрезидент на републиката и в националния референдум, и с които Комисията ограничава ползването им само в телевизионни- и радиопрограми с национален обхват и в печатни издания с национален тираж. Медиите цитират представители на Централната избирателна комисия, които обясняват мярката като опит да се отстранят съмненията за злоупотреба с парите, отпускани от държавата на инициативни комитети, партии и коалиции за агитация в предстоящите избори. Управителният съвет на Съюза на издателите в България разбира мотивите на Комисията да изработи правила, с цел избягване на злоупотребата със средства за платена политическа кампания, но изразява недоумение по повод въвеждането на диференциация и неравнопоставеност на медиите в предизборната кампания. Задължението на Централната избирателна комисия по см. на чл. 178, ал. 5 от Изборния кодекс да посочи реда за предоставянето и разходването на средствата за медийни пакети има отношение към задължението й по ал. 4 от същата норма да заплаща различните платени форми на отразяване до изчерпване на средствата на партията, коалицията или инициативния комитет. В същото време, според Съюза на издателите в България, Комисията няма никакво основание, нито право да се намесва в избора на медийни партньори от страна на партиите, коалициите и инициативните комитети, регистрирали кандидати при избори за президент и вицепрезидент на републиката. Считаме, че решението на Централната избирателна комисия относно реда за предоставянето и разходването на средствата за медийни пакети, следва да продължи да урежда съществените процедурни въпроси относно договарянето и изплащането на средствата за "медийни пакети", но в никакъв случай не може да съдържа ограничения в избора на доставчик на медийни услуги. Обръщаме внимание, че Изборният кодекс дефинира понятията "медийна услуга" и "доставчик на медийна услуга" без да въвежда диференциация между национални, регионални или местни медии. Въведената от Кодекса дефиниция за "печатни медии" насочва към вестници, списания и други периодични издания, а радио- и телевизионните организации са представени като "медии, разпространявани чрез електронни съобщителни мрежи". "Онлайн новинарските услуги", от своя страна, включват електронните издания на вестници, списания, информационни агенции и други електронни издания. В нито една от тези дефиниции, нито в друг текст на Кодекса, не се въвежда понятие за регионалност или изискване за селективност в избора на медиен партньор при провеждането на предизборната кампания. Освен неоправдано дискриминационното съдържание на всяко ограничение в избора на доставчик на медийни услуги, въвеждането на разграничение между "национални и регионални/местни" медии рискува да внесе допълнителна неяснота, доколкото терминът не е еднакво приложим по отношение на отделните видове медии. Обръщаме внимание на несъстоятелността на понятия като "национален тираж", включени в медийните съобщения по темата. По отношение на доставчиците на радиоуслуги, следва да се има предвид, че с национален лиценз за излъчване са единствено програмите на Българското национално радио и "Дарик радио България", като останалите масови радиопрограми се излъчват като "радиовериги", т.е. в множество локации във връзка с издадените на операторите местни и регионални лицензии, които обаче не са "национални". Обръщаме внимание, също така, че въвеждането на "териториалност" по отношение на интернет медиите, е напълно лишено от смисъл, доколкото единственото ограничение пред разпространението на тези медии би било т.нар. "географско блокиране" при разпространението на цифрово съдържание, което, обаче, касае национално и наднационално филтриране на достъп до интернет ресурси. Съюзът на издателите в България най-отговорно призовава Централната избирателна комисия при въвеждането на ред за предоставянето и разходването на средствата за медийни пакети да се въздържа от каквито и да било ограничения пред избора на доставчик на медийни услуги от съответната партия, коалиция или инициативен комитет. Считаме, че задължение на Централната избирателна комисия е да следи за измами с предоставяните средства, без това да засяга свободния избор на политическите субекти. е готов да съдейства на Централната избирателна комисия за изработването на ясни, недвусмислени и недискриминационни правила, с оглед изпълнението на специфичните задължения на органа според Изборния кодекс, при избягване на непазарни ограничения. Членове на Съюза на издателите в България: "Икономедиа" АД – издател на вестниците "Капитал Дейли" и "Капитал" и на списанията: Foreign policy, Business Spotlight, HoReMag, Utilities, "Агробизнесът", "Медицински Дайджест", "Регал", "Индекс Имоти". "Икономедиа" АД разпространява и списанията "Бакхус", "Меню" и "Списание 1". "Сега" EАД – издател на вестник "Сега". "Издателска къща Марица" ЕООД – издател на вестниците "Струма", "Марица" и "Български Куриер". "СББ МЕДИА" АД – издател на списанията: ELLE, National Geographic, "Блясък", Cosmopolitan, "Журнал за жената". "МИТ ПРЕС" ООД – издател на списание "Мениджър" и списание за почивка и пътешествия "Далече". "БРЯГ МЕДИА ГРУП" ЕООД – издател на вестниците "Бряг" – всекидневник за Русенска област, "Силистренски бряг", "Тутракански бряг", "Посоки" – всекидневник за Плевенска област, и "Нива" – регионален седмичник за 4 общини в Русенска област. "Скални материали" АД – издател на вестник "Форум" – информационен седмичник, разпространяващ се в Северна България. "Атика медия България" ООД – издател на списанията Playboy, Maxim, Grazia, Joy и OK! и FORBS . "Кю Медия" ЕООД – издател на списанията АMICA, L’EUROPEO, ABITARE, BRAVACASA, MAX и QM "Топ Нюз" ЕООД – издател на вестник "Топ новини"."

 

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове