Служебният екип на МОН изпълни четирите основни приоритета, заявени в началото на мандата. Това стана ясно на заключителната пресконференция на министъра на образованието и науката проф. Николай Денков и неговите заместници Мария Гайдарова, Ваня Стойнева и проф. Иван Димов.
В сферата на средното образование усилията бяха насочени към подготовката на държавните зрелостни изпити, националното външно оценяване и приема след завършено основно образование. Вече са осигурени всички условия за успешно провеждане на матурите и изпитите след VII клас и VIII клас. За първи път от тази година ще се проведе национално външно оценяване на компютърната грамотност на всички десетокласници.
Открита е процедура по оценяване и одобряване на проекти на учебници и учебни комплекти за III, VII и IX клас и по чужд език. Одобрен е списък на учебните материали за I клас и на учебниците за V клас, които ще се използват в системата на училищното образование за учебната 2017/2018 година. Изготвен е график на дейностите за осигуряване на учебници, учебни комплекти и учебни помагала за безвъзмездно ползване от децата и учениците. Учебните материали за II, VI и VIII клас ще бъдат готови за началото на новата учебна година. За целта бяха съкратени някои от сроковете, така че издателите да успеят да се справят навреме.
113 400 преподаватели и непедагогически персонал получиха договореното с анекс към колективния трудов договор увеличение на заплатите си. Изменена бе и наредбата за възстановяване на транспортните разходи и разходите за наем, благодарение на което МОН покрива похарчените суми на 90 на сто от учителите, които преподават извън населеното място, в което живеят.
Вече е утвърден държавният образователен стандарт за нормиране и заплащане на труда. Публикуван е за обществено обсъждане проектът на стандарта за финансиране на училищата и детските градини. Последният неодобрен стандарт, изискван от Закона за предучилищното и училищното образование – за физическата среда и за информационното и библиотечно осигуряване на учебните институции, е подготвен също за съгласувателна процедура и публично обсъждане.
Готови са и два проекта на правителствени постановления, с които към системата на защитените и средищни училища се прибавят и детските градини. Оценени са проектите на кандидатите за иновативни училища. Предстои обявяване на утвърдения списък. Изготвена е Наредба за стандартите за ранно детско развитие.
Създаден е информационен регистър на одобрените програми за обучение за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти. Одобрени са 170 програми на 30 обучителни организации.
Във връзка със зачестилите прояви на агресия беше разработен междуинституционален план за нейната превенция и за засилване на сигурността в училище. Той съдържа 22 конкретни мерки. Подготвят се и промени в наредбата за приобщаващото образование, с които се въвеждат ясни процедури за координирано действие на институциите при прояви на тормоз.
От следващата учебна година се въвежда нова специалност – приложен програмист. Готови са и 92 нови рамкови програми в професионалното образование, както и учебните програми по хореография от I до XII клас. Разработени и приети от Министерския съвет са 11 Национални програми за детските градини и училищата. За първи път се финансира Национална програма за предучилищното образование, както и за ИТ обучение.
Още за извършената от МОН дейност прочетете ТУК.