Напрежението около разкопките на магистрала "Струма" край Благоевград продължава. Жители на града се събраха на спонтанен протест заради усилено строителство в района на разкопките.
След информация за струпване на тежка техника от двете страни на открития античен град местни жители и общински съветници отидоха на място. Притесненията на хората са, че държавата бърза да асфалтира трасето без изобщо да се изчака мнението на експертната комисия, която трябва да прецени, ценни ли са находките.
Припомняме, че местните хора настояват трасето на магистралата да бъде променено, а античният град изцяло съхранен и реставриран.
Експертен съвет ще реши съдбата на автомагистрала Струма и ще прецени какво ще се случи с откритите по трасето археологически находки. Това заяви във вторник в Бургас регионалният министър Николай Нанков.
"Никога няма да позволим да има конфликт между историята, археологията, екологията и строителството на магистрали. Бъдете убедени, че какво е необходимо, от МРРБ ще бъде направено", каза министър Нанков по повод откритите археологически находки под Струма. Дали древните артефакти ще се запазят с изместване на трасето на магистралата, както иска местния инициативен комитет, тепърва ще се решава. Решение за бъдещето на находките ще вземе експертен съвет и до няколко дни ще даде становище в Министерството на културата.
"Както казват археолозите, добре че са магистралите, за да се откриват находки. Ще осигурим финансов ресурс и за консервацията, само за настоящите разкопки по Струма са осигурени 2 млн. лв. Ако експертният съвет каже да се мести трасето, ние ще го преместим. Но има ли гаранции, че и на новото трасе няма да има археология. В България навсякъде където копнем има нещо старо, свързано с археология. Въпросът е колко е ценно", коментира министърът. Той съобщи още, че на 8 май започва ремонт на 20 км. от активната лента на АМ "Тракия" между Пловдив и Стара Загора, която е в лошо състояние. Тежкотоварните автомобили ще бъдат спрени от движение в ремонтирания участък, ще има и реорганизация на движение на леките автомобили. Този строителен сезон продължават и ремонтите по магистрала Хемус, които според Нанков са неотложни.
"Съобразяваме се с трафика и в летните месеци - юли и август, ще ограничим до минимум дейностите по магистралите. Трябва да си дадем сметка, че 40 години не са ремонтирани тунелите по "Хемус" и няма как да ги оправим за 2-3 месеца дори при работа на три смени. За ремонта на една тръба са нужни поне 7-8 месеца", обясни министър Нанков и напомни, че през зимата по нормативни изисквания не може да се работи.