Срамно е да говорим за два или три моста над река Дунав между България и Румъния - трябват ни минимум пет. Това заяви министърът по управление на еврофондовете Томислав Дончев след среща с румънския му колега Леонард Орбан, цитиран от Дарик. Дончев е на мнение, че през 2020 г. България ще бъде първокласен член на Европейския съюз.
Дунав мост 2 между Видин и Калафат да е готов до края на годината. Достигнати са 82% физическо изпълнение и над 90% финансиране по проекта, отчете преди два дни транспортният министър Ивайло Московски с премиера Бойко Борисов и европейския комисар Йоханес Хан. Очаква се трафикът по моста да надхвърли 100 000 превозни средства още през първата година.
По-рано строителният министър Лиляна Павлова обяви намерение за строеж на втори мост между Русе и Гюргево или разширяването на съществуващото съоръжение над река Дунав.
„Между две държави-членки с такъв интензивен стокооборот е срам да се говори за два моста. Дори е срамно да се говори за три, те трябва да бъдат минимум пет“, заяви Дончев.
Той и Орбан обсъдиха сътрудничеството между България и Румъния за следващия програмен период за усвояване на европейските фондове 2013 - 2020.
„По-важно е друго - как България стои в Европа, какво ползва и какво допринася на съюза. Тук в отговора си ще бъда съвсем кратък - към 2020 г. аз не мечтая, планирам България да бъде първокласна европейска държава, която не само разчита на съдействие и помощ от различен вид на останалите държави-членки, а която допринася в достатъчна степен", заяви Дончев.
Според румънския министър през последните години България се справя много успешно с инфраструктурните проекти, които изпълнява по Оперативна програма „Транспорт”. „В основата на добрите резултати, които постигаме стои много усилена работа”, каза министър Ивайло Московски. По думите на министър Томислав Дончев това е основната причина за рязкото увеличаване на усвоените средства. През 2009 г. разплатените средства по ОП „Транспорт” са били под 1% а днес те са над 30%, съобщават от транспортното министерство.
„С тези средства се модернизират стотици километри железопътни линии, изграждат се магистрали, скоростни пътища, разширява се столичното метро, инвестира се в пристанища”, каза министър Ивайло Московски. Той подчерта, че се разчита приоритетно на собствения административен капацитет за справяне с възникналите проблеми. „Екипите по управление на проектите най-често действат в рамките на конкретния бенефициент, още повече, че по този начин предвидените пари за тази дейност остават при хората, които са готвили проекта и по този начин те се мотивират допълнително”, обясни Московски.