47% от учениците не са достигнали минималното ниво на грамотност по четене. Останалите 53% са успели да постигнат второ равнище и нагоре. По математика успеваемостта е 56%, по природни науки - 53%. Това показват резултатите на българските ученици от проведеното през 2018 г. международно изследване на образователните резултати PISА, представени в Министерството на образованието.
Изследването се провежда за седми пореден път. То е сред 15-годишните ученици, включили са се 6000 ученици от 197 училища в страната. Най-много са тези от 9 клас. Оценяват се три области - четене, природни науки и математика. Всяка година областите са едни и същи. Изследването е изцяло компютърно базирано. 79 са държавите, които участват в изследването на PISA.
"53 процента от българските ученици са постигнали второ равнище за четене и нагоре, а 47 процента не го постигат", обясни директорът на Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование в МОН Неда Кристанова. Тя добави, че средното за ОИСР са 77,7 процента ученици, които владеят второ равнище и нагоре.
"По математика този процент за България е 56 процента, за ОИСР е 76 процента, по природни науки е 53 процента за България, а за ОИСР е 78 процента", съобщи Кристанова. Това е минималното ниво за владеене на компетентности, които да направят учениците успешни в по-нататъшния им живот, добави тя.
Друг важен резултат са учениците на пето и шесто ниво, които могат в много голяма степен да разбират дълги и абстрактни текстове, да сравняват и интегрират информация, и много ясно да разграничават разликата между факт и мнение, каза Кристанова. Тя уточни, че на пето и шесто равнище българските ученици от изследването са 2 процента, а в ОИСР са 8,6 процента. По математика нашите ученици на тези две нива са 4,2 процента, а в ОИСР са 10,9 процента. На пето и шесто равнище България има 1,5 процента ученици, при 6,8 процента в ОИСР.
И в това изследване се запазва тенденцията с най-ниски резултати да са българските ученици от непрофилираните и професионалните училища, а с най-високи резултати са учениците в профилираната подготовка. Сега отново учениците, които са с родители с основно образование, с по-малко книги вкъщи и в чиито семейства не се говори български език, са с по-ниски резултати.