През септември се очаква да бъде пуснато двупосочно движението в новия тунел "Железница" на АМ "Струма" и в целия участък от Благоевград до Симитли. Първоначално трафикът в тръбите ще се осъществява само в едното платно. Това обяви министър-председателят Бойко Борисов, цитиран от правителствената пресслужба. Премиерът лично се увери в напредъка на строителните работи по най-дългия пътен тунел, изграждан досега у нас.
Борисов изтъкна, че мащабният проект е от изключително значение за свързаността в целия регион по оста Юг-Север. "От топлите пристанища на Гърция, през България, за Румъния. На практика Дунав и Солун свързваме по този начин", е посочил премиерът и е напомнил, че усилено се работи и по трасето Ботевград-Мездра. Министър-председателят е добавил, че тунелът се строи съобразно всички най-съвременни изисквания. "Това трябваше да стане готово за Олимпиадата в Гърция, 2004 г. Колко години са назад и в страни - нека хората да си правят своя извод", напомня Борисов за нереализирани чужди обещания в миналото. "Приказващи в България - колкото искаш. Ние показваме какво сме направили", е бил категоричен премиерът и е изтъкнал, че само след няколко месеца през планината ще се преминава лесно само за 2 минути. Министър-председателят Борисов добави още, че са предвидени и 4 млн.лв., с които да бъдат изпълнени всички екологични препоръки по трасето в района на Симитли.
Тунел "Железница" на АМ "Струма" е най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас, посочват от МС. Той е с две отделни тръби за движение в посока, като дължината на всяка е около 2 км, а широчината на пътното платно - 8,50 м, с по две активни ленти за движение и тротоари. Изграждането започна през октомври 2019 ., на обекта се работи без прекъсване и към момента повече от половината от строителните дейности на тунел "Железница" вече са изпълнени. Първичната облицовка на съоръжението е изпълнена - осъществена е така наречената "сбойка" на двете тръби и тунелът е прокопан. Започна полагането и на вторичната облицовка на съоръжението. Тунелът се изгражда по нов австрийски метод и ще бъде с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, аудио и радио оповестяване, електронна система за контрол на достъпа. Тунелът ще има пълен набор обслужващи съоръжения, включително подземно водохранилище с обем от 240 куб.м вода за противопожарни цели и площадка за хеликоптер на южния портал.
Проектът за строителството на тунел "Железница" на АМ "Струма" се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г.