След трагедията на "Струма" - започват спешни проверки за безопасността на пътищата. "За мен е необяснимо желанието на доста хора да се опитат да обяснят случката с проблеми в пътя. Той е проектиран, съгласно нормите, които сме работили тези години. Проектът е от 1998 година, няма такова нещо, че сме строили по съветски норми. 20 години работим с еврокодове, а преди това сме работили с правилници, които са базирани на немските правилници", каза бившият председател на УС на Българската браншова камара "Пътища" Румен Йовчев в студиото на "Денят ON AIR" по Bulgaria ON AIR.
Той подчерта, че пътят е проектиран като магистрала с тази скорост. "Той е скоростен път, защото не е приет с акт 16. А той не е приет, не защото не е качествен, а защото не е завършила отчуждителната процедура. А тези процедури винаги са били с проблеми. И с новите правила това нещо вече е решено, така че може да се съобщава строителство, без да са завършили отчуждителни процедури. Този участък е направен с доста добро качество от македонската фирма "Гранит" и контролът е бил от Луи Берже", допълни Йовчев в ефира на Bulgaria ON AIR".
По думите му всичко е изпълнено така, както трябва. "Има важна подробност - там няма коловози, както има масово по повечето пътища. Защото основата е много добра. Не може да обвиним само строителя на Лот 1, в Лот 2 започнаха същите проблеми. Лот 3, където гръцка фирма строи", подчерта експертът. Попитан дали ако мантинелата е отговаряла на европейските изисквания, хората са щели да останат живи, той отговори: "Не съм убеден, въпреки че не съм следовател. Представете си че върху тази шина на еластичната ограда се сложи още една шина. Височината щеше да стане с още 40,50 см. по-висока и автобусът щеше да се разреже на две. Този силен пламък не може да се получи от нафта. Безспорно пожарът е възникнал от искрите, след като е бил върху еластичната ограда".
Той припомни, че от догодина ще имаме 1,5 млрд. лв. за пътища. А това според него е сериозна сума. "През последните години в Русенско бяха ремонтирани около 140-150 км. при 500 км. пътна мрежа в тази област. Това означава около 15% на година - прекрасно. Има пари - пътищата се оправят. Ако продължим с този темп, след 3 години в Русенска област пътищата ще бъдат прекрасни, така че парите са много важни", категоричен е Румен Йовчев.
"Винаги сме работили с банкова гаранция, за да може да бъде спокоен инвеститорът, че има откъде да си прибере парите, ако се случи нещо неприятно. Всичко, което се прави, трябва да се прави с проект и да се контролира. Преди няколко години стана едно масово асфалтиране на АМ "Тракия". Само че това се извърши без проект. За да ремонтираш автомагистрала, трябва да става с проект. Но обяснението е, че е трябвало да стане много бързо", добави той. Той смята, че на доста места трябва да се провери дали няма излишни знаци.