Отидете към основна версия

2 022 11

Експерт: Инцидентите с асансьори у нас не са престанали, но се прикриват

  • асансьори-
  • държавна агенция за метрологичен и технически контрол

В страната се използват 90 000 стари и опасни асансьори, произведени от несъществуващ вече държавен завод и монтирани в панелките, казва Николай Маринков

Наредба за безопасна експлоатация и технически надзор на асансьори предвижда от 2024 г. да бъде задължително в жилищните сгради с такива съоръжения под всеки праг на асансьорната кабина да има предпазен метален щит по цялата широчина на разположената пред нея шахтна врата. Целта е да удължи кабината и да предпази хората от пропадане в шахтата.

Наредбата задължава в случай, че такъв щит не е монтиран в срок, ползвателят и лицето, което поддържа асансьора, да спрат неговата експлоатация и да уведомят съответния регионален отдел на ГД "Инспекция за държавен технически надзор". Съоръжението може да бъде пуснато едва след монтирането на щита, което според експерти отнема между 2 и 3 часа. Ако щитът не е монтиран, санкция се предвижда както за етажната собственост, така и за фирмата, която го поддържа, ако не го е спряла. Глобите са от 500 до 10 хил. лв.

Целта на щита е по-голяма сигурност. Все още обаче не всички домоуправители са запознати с това изискване, показва проверка на кореспондента на БНР в Плевен. На много места все още се ползват и старите асансьори с решетки, за които се налагат чести ремонти. Смяната на такъв асансьор с по-нов и съвременен струва минимум 10-15 хил. лв. Сумата обаче е непосилна за част от домакинствата.

Пред БНР председателят на Българската асансьорна асоциация Николай Маринков съобщи, че в България има 90 хил. опасни асансьора:

"В България са произведени от вече несъществуващия държавен асансьорен завод 90 хил. асансьора без щит по една технология, която е по-стара дори от тази, която е на асансьорите с решетки. Решетката е устройство за безопасност, каквото липсва в огромна част от асансьорите - тези, които най-общо са в панелните сгради. Тези 90 хил. асансьора са като едни запорожци от най-първите, на които спирачният път не е 35 метра, а е 100 метра, няма ербег, няма безопасни колани, няма какво ли не, изгнили, в безумно състояние. Те категорично са опасни за ползвателите им. Ако те бъдат проверени както трябва, ще трябва да бъдат спрени веднага. Това е порочна практика, създадена от самото начало".

Според него Държавната агенция за метрологичен и технически надзор не си върши работата. Според него инцидентите с асансьори не са спрели, но се прикриват от Агенцията. "Това е симулиране на дейност", смята той.

По думите му един асансьор, който се произвежда в днешно време по европейска директива, е абсолютно безопасен. Става дума за асансьорите от последните 20-30 години.

"Имаме безпрецедентна ситуация - как хората ги е страх от асаньорите в България", каза Маринков и добави: "Това, което имаме в България, е безпрецедентно за цяла Европа".

В ЕС има един стандарт за старите асансьори. Той описва 80 риска, които съществуват при старите асансьори. Част от този риск е за този щит. Абсурно е, че се даде срок от 9 години за поставянето му в България, смята той и подчера, че този щит е можел да спаси стотици или хиляди хора в България. "Това е всеобща безотговорност", смята той.

"Трябва да се направи програма и да се даде разумен срок на хората от около 10-15 години, в които да отстранят рисковете при старите асансьори и да се модернизират асансьорите така, че да са напълно безопасни. В България сме доникъде. Това е въпрос на елементарна държавна политика", изказа мнение Николай Маринков.

В позиция Държавната агенция за метрологичен и технически надзор посочва кои са най-честите нарушения. От там посочват, че от началото на годината има 8 спрени от експлоатация асансьора.

Поставете оценка:
Оценка 1.6 от 8 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове