Депутатите приеха на второ четене текстовете от проекта на Изборен кодекс, внесен от Мая Манолова и група народни представители. Народните представителите отхвърлиха предложението на ДПС за отпадане на принципа за уседналост.
Процедурата започна на 12 февруари и продължи осем дни.
Мая Манолова благодари за участието на депутатите в обсъждането и приемането, за отговорността и приемането. "Надявам се нашите усилия да бъдат оценени от гражданите, които да гласуват по честен начин", каза тя.
Изборите за народни представители се произвеждат по пропорционална изборна система с регистрирани в многомандатни изборни райони кандидатски листи на: партии и коалиции; инициативни комитети.
При гласуване за кандидатска листа на партия или коалиция избирателят може да отбележи едно предпочитание (преференция) за кандидат в кандидатската листа, като по този начин изрази своето предпочитание (преференция) относно реда на подреждане на кандидатите от кандидатската листа, за която гласува. Народните представители гласуваха преференцията при за отделните кандидати в изборите за Европейски парламент да е не по-малък от 5% от гласовете, подадени за кандидатската листа. Прагът за преференциалния вот при гласуване за общински съветници е 7%. Беше отхвърлен текстът, свързан с активната регистрация в изборните списъци.
Депутатите не приеха предложението на депутата от „Атака" Павел Шопов за представяне на декларация, в която кандидатите за президент и вицепрезидент да заявяват своята сексуална ориентация, както и декларират дали принадлежат към тайни общности или организации.
Изборите за кметове се произвеждат по мажоритарна изборна система с регистрирани в едномандатни изборни райони кандидатски листи на партии и коалиции или инициативни комитети, решиха депутатите.
Изборите за общински съветници ще се произвеждат по пропорционална изборна система с регистрирани в многомандатни изборни райони кандидатски листи на партии и коалиции или инициативни комитети.
При гласуване за кандидатска листа на партия или коалиция избирателят може да отбележи едно предпочитание (преференция) за кандидат в кандидатската листа за общински съветници, като по този начин изрази своето предпочитание (преференция) относно реда на подреждане на кандидатите от кандидатската листа, за която гласува.
В разпределението на мандатите участват партиите, коалициите и независимите кандидати, получили действителни гласове не по-малко от общинската избирателна квота.
От избирателните списъци се заличават имената на гражданите, които имат настоящ адрес през последните 6 месеца преди датата на произвеждане на изборите извън Република България.
Партиите, коалициите и инициативните комитети подреждат кандидатите в кандидатски листи по едномандатни и многомандатни изборни райони.
Кандидатите за общински съветници на партии и коалиции се вписват в регистъра на кандидатските листи и се регистрират с номера́, под които са подредени в кандидатската листа.
От 300 до 5000 лв. ще е глобата за неразрешена предизборна агитация, решиха още депутатите. При повторно нарушение глобата може да стигне до 15 000 лв.
Приетите текстове, свързани с нарушение на забраните за предизборна агитация, гласят: Чл. 480. (1) Който наруши забраните по чл. 182, ал. 1-3, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв. (2) Който извършва предизборна агитация в нарушение на чл. 182, ал. 4, се наказва с глоба от 2000 до 5000 лв. (3) Когато нарушението по ал. 1 е извършено повторно, глобата е в размер от 1000 до 3000 лв. (4) Когато нарушението по ал. 2 е извършено повторно, глобата е в размер от 5000 до 15 000 лв. |
Депутатите приеха и текст, според който кандидат за общински съветник може да бъде предложен за регистриране само от една партия, коалиция или инициативен комитет и само в един изборен район.
Кандидат за кмет може бъде предложен за регистриране само от една партия, коалиция или инициативен комитет и само в един изборен район.
Кандидат за кмет на община не може да бъде и кандидат за кмет на кметство или кмет на район.
Кандидат за кмет от инициативен комитет не може да бъде кандидат за общински съветник от партия или коалиция, а кандидат за общински съветник от инициативен комитет не може да бъде кандидат за кмет от партия или коалиция.
Кандидат за кмет от партия или коалиция може да бъде и кандидат за общински съветник само от същата партия или коалиция.
В случай че бъде избран за кмет, той отпада от кандидатската листа за общински съветници.
Когато кандидат за общински съветник или кмет бъде регистриран от повече от една партия, коалиция или инициативен комитет или в повече от един изборен район или в нарушение на изискванията, действителна е първата по време регистрация.
Нарушаването на изискванията води до недействителност на регистрацията, а когато то бъде открито след произвеждането на изборите - до недействителност на избора, ако кандидатът е избран.
От ГЕРБ направиха предложение: „кандидат за кмет може бъде предложен за регистриране само от една партия, коалиция или инициативен комитет и само в един изборен район. Кандидат за кмет на община не може да бъде и кандидат за кмет на кметство”.
Депутатът от ГЕРБ Данаил Кирилов заяви: „Поддържаме нашето предложение за отпадане на избора на кмет на район. Редно е да поискаме подновяване на дебата, да преоцените мнението и становището си. Големите градове с районно деление следва да се управляват единно политически”.
Около 15 часа вчера депутатите гласуваха текстове от проекта на Изборен кодекс, внесен от Мая Манолова и група народни представители. Народните представители разглеждаха членове от кодекса от 09.00 до почти 00.00 часа.
Не беше прието предложението на депутата от „Атака” Павел Шопов за декларация, в която кандидатите за президент и вицепрезидент да заявяват своята сексуална ориентация, както и декларират дали принадлежат към тайни общности или организации. Народните представителите отхвърлиха и предложението на ДПС от Изборния кодекс да отпадне текста „живели най-малко през последните 3 месеца в България или в друга държава-членка на Европейския съюз”.
Народните представители гласуваха преференцията при за отделните кандидати в изборите за Европейски парламент да е не по-малък от 5% от гласовете, подадени за кандидатската листа.
Депутатите приеха текстове в Изборния кодекс, свързани с пропорционалната изборна система. Изборите за народни представители се произвеждат по пропорционална изборна система с регистрирани в многомандатни изборни райони кандидатски листи на: партии и коалиции; инициативни комитети. При гласуване за кандидатска листа на партия или коалиция избирателят може да отбележи едно предпочитание (преференция) за кандидат в кандидатската листа, като по този начин изрази своето предпочитание (преференция) относно реда на подреждане на кандидатите от кандидатската листа, за която гласува.
За произвеждане на изборите територията на страната се разделя на 31 многомандатни изборни района, в това число три в област София-град и два в област Пловдив.
Останалите изборни райони съвпадат с границите на областите. Наименованията, границите и номерацията на изборните райони се определят от президента на републиката не по-късно от 56 дни преди изборния ден.