Покупко-продажбата на имот е дълъг процес. Той започва от момента на обявяване жилището за продажба и приключва с изповядването на сделката при нотариус. Несъмнено най-дългият етап е намирането на купувач. Съществува обаче и друг ключов моменти, който отнема време, а именно набирането на документите преди прехвърлянето на недвижимия имот.
Всяка сделка е специфична и освен стандартните документи, в почти всеки случай, се изискват и някои допълнителни. Обикновено със събирането им се нагърбва или брокерът, който е намерил клиент за даден имот, или адвокатът на някоя от страните. Често първите правят това за сметка на огледи, а вторите по-рядко се заемат с такива услуги, тъй като не разполагат с достатъчно асистенти, които да изпращат по институциите, за да вадят необходимите за прехвърляне на собствеността документи.
Част от големите агенции за недвижими имоти вече аутсорсват тази услуга. Така във времето, в което би трябвало да събират документи, те правят огледи с нови клиенти. Компанията, която се занимава с този процес е успяла да сведе до минимум времето за набиране на необходимите документи за изповядване на сделката. „Процедурата по събирането на документи отнема между 16 и малко над 20 часа”, казва за imot.bg Петър Благоев, управител на фирмата, предлагаща този вид услуга, от която могат да се възползват и частни лица.
Понякога този процес може да отнеме малко повече време, тъй като процедурата по вадене на документ е по-дълга. „Така например, при някои от старите имоти често се налага да се направи заснемане от геодезисти, тъй като в старите нотариални актове не се е налагало да се описва квадратура на мазета, тавани, което днес няма как да се случи без да се уточнят тези параметри”, допълва Благоев.
Какви документи са необходими за дадена сделка зависи и от това дали имотът ще бъде купен с банков заем или с налични средства. При новото строителство също е необходим друг набор от документи. „Най-вече се занимаваме с удостоверения за тежести за тези обекти, тъй като по-голямата част от документите, изискуеми за сделката, са налични от строителя. Важно е да отбележим, че ние носим отговорност дали документът е издаден правилно. Ако в последствие страната, пред която се представя било то нотариус или банков кредитен инспектор, установи грешка, то ние я коригираме за наша сметка”, допълва Благоев.
Услугата е особено полезна за чужденци, които са си купили имот у нас. При тях най-важният момент след придобиването на жилището е регистрирането му в комуналните дружества – „Топлофикация”, „Софийска вода”, ЧЕЗ. „В повечето случаи в тези институции служителите са само с български език и нямат възможност да съдействат на един чужденец при попълването на документите”, обяснява Благоев.
Що се отнася до цената на услугата, то за всеки документ има фиксирана цена, като за комплект от документи се ползват отстъпки. Цената зависи най-вече от това колко пъти е необходимо да се отиде до дадено учреждение, за да се издаде един документ. Обикновен се плаща от продавача. При по-луксозните имоти цената на услугата се поема от посредническата агенция.