Отидете към основна версия

7 688 21

Регистър ще обединява брокерите на недвижими имоти

  • нсни-
  • перфанова-
  • ганев-
  • регистър
Снимка: М. Богданова ©

Най-късно през есента на тази година ще заработи професионален регистър за посредниците на недвижими имоти. Всеки членуващ в него ще има професионална карта, с която ще се легитимира пред клиентите. Инициативата е на Национално сдружение „Недвижими имоти (НСНИ). Всеки клиент, който иска да ползва услугите на посредник било то при продажба, покупка, отдаване под наем или наемане на имот, ще може да провери каква квалификация и опит има брокерът, с който си е избрал да работи. Още за инициативата за читателите на ФАКТИ разказват бившият и новият председатели на НСНИ инж. Ирена Перфанова и Добромир Ганев.

Господин Ганев, наскоро заехте поста председател на Националното сдружение „Недвижими имоти” (НСНИ). В кои насоки ще работите за подобряване работата на посредническата дейност?

Ганев: Редица дългосрочни и стратегически неща, които са започнати в предходните мандати, ще бъдат продължени. Сред тях са професионалният регистър и професионалните карти, работата по създаването на MLS система.

Ще продължим работата си, която е доста успешна по организирането на обучение, както по ЦПО по програмата на Министерството на труда и социалната политика. Желанието на членовете по регионалните структури е да продължим с темите касаещи продажбите и качеството на обслужване на клиентите.

- Казахте „професионален регистър” и „професионални карти”. Бихте ли разказали малко повече за тях?

Ганев: Първото, което е важно да се знае за професионалния регистър, е, че той е доброволен. Няма да бъде затворен в рамките на НСНИ, неговите членове и служителите на фирмите членуващи в сдружението. Дефакто и брокери, които работят в посреднически компании, които не са членове на НСНИ, могат да влязат в този регистър?

Инж. Перфанова: Да, но трябва да приемат етичните правила, които ще бъдат обвързани с регистъра. Тези правила ще бъдат изработени от НСНИ – дали ще е етичния кодекс на НСНИ или ще са специално за регистъра правила, то желаещите да влязат в професионалния регистър ще трябва да ги спазват.

Логиката е, че когато е доброволен един регистър, означава, че една фирма излиза напълно доброволно пред обществото и казва: „Да, аз искам да работя по тези етични правила. Приемам ги като свои етични правила и го декларирам пред всички останали”. Това е много по-силно от това някой да те задължава да правиш нещо и на този етап е решение в един нерегулиран пазар.

Ганев: Желаещите да бъдат вписани в регистъра е необходимо да покрият определени изисквания, като едното от тях е да приемат тези правила.

Какви са предимствата за клиентите, които са решили да ползват услугите на брокер, решил да бъде вписан в професионалния регистър?

Ганев: Най-важното за потребителя е, че ще има достъп до информация, която в момента абсолютно никъде я няма, ако не я поискаш директно от компанията, т.е. профили на управителите, образование, ценз, завършени специализации, научни степени, семинари, обучения. Когато един купувач или продавач излезе на пазара ще може да получи информация, например за брокера, с който ще иска да работи.

Влизайки в регистъра, виждате, кои са компаниите, избирате контакт. Другият начин е клиентът да отиде при даден посредник и се интересува дали е включен в този регистър. Едно от най-важните изисквания на нашия пазар, за да печелим доверието на клиентите, е информираността и тази информираност за компетенциите и знанията на един брокер. Всичко това ще може да се види в регистъра.

Перфанова: Освен това някой като се появи на оглед клиентът има възможност да провери дали този брокер е истински, работили към дадена агенция или е „свободен електрон”. Брокерът може да работи само под някаква търговска марка, може да е по граждански договор и ако фирмата е решила, че може да го включи в регистъра, то там ще има информация за него.

Кога се предвижда да заработи регистъра?

Перфанова: Есента.

Имате ли сигнали за имотни измами и ако „да” от какво естество са?

Ганев: Това е друг въпрос, по който ще продължаваме да информираме потребителите за лошите практики. Но трябва да отбележа, че имотните измами рядко са свързани с участие на колеги брокери. Ако трябва да ги коментираме. Там нещата се случват много бързо в рамките на прехвърляне няколко пъти на един имот.

Обсъжда се въвеждане на прогресивен данък за трето и четвърто жилище. Как ще го коментирате?

Ганев: В България данъците са едни от най-ниските. Лично не съм запознат. Параметри не съм видяла. Принципно зависи дали размерът на ставката ще се увеличи. Дали ще се коригират някакви данъчни оценки. Това, което имаме като информация от много райони в страната, включително големи градове, е че много често все още данъчните оценки са по-високи от тези, на които се случват сделките. Освен това трябва да се направи разлика между жилищни и търговски имоти. В момента магазин на третостепенна или четиристепенна локация в град като София или Варна се осъществяват на едни цени, които са три четири пъти от тези на жилищата. А те няма как да бъдат постигнати дори, защото са заложени в общините едни високи стойности на търговски обекти по принцип.

Никоя политическа сила не си позволява да вдига данък „Сгради”, не защото е нямало нужда, а защото се счита, че това е много болезнена тема. Според мен е справедливо да бъде вдигнат данъка.

МРРБ обсъжда и програма празните жилища да се отдават на социално слаби семейства.

Перфанова: Най-вероятно с една подобна политика може да се контролира нивото на наемите, защото ако ти си държиш празен имота, не го дадеш под наем, може да плащаш по-високи данъци. Ако все пак намериш начин да си дадеш имота под наем, независимо дали на социално или не социално слабо лице, ти почваш да плащаш по-малко данък, т.е. това потенциално би стимулирало хората да не са толкова максималисти и да си държат празни имотите, а все пак при по-нормални условия да ги отдадат под наем. Разбира се никой не може да те накара на сила да си дадеш имота под наем - въпрос на избор при различни данъчни ставки. Обезпокояващ е фактът, че много имоти седят ненаселени, което пречи включително при поддръжката на общите части на сградите и събираемостта на таксите за управлението им.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини