Mercedes-Benz иска да продаде завода си за сглобяване на автомобили в Есипово край Москва. Най-вероятния купувач на дилъра на Avtodom. Mercedes обявява различни възможности за правене на бизнес в Русия. Експерти предупреждават, че купувачът едва ли ще може да го използва за сглобяване на автомобили Mercedes, уточнява „Комерсант“.
Заводът в Есипово е собственост на Mercedes-Benz Manufacturing Rus, където 20% са собственост на Daimler KamAZ Rus JV, останалите са собственост на компанията майка Mercedes-Benz AG. За завода претендира и дилърът Avtodom, а Корпорацията за развитие на Московска област участва в преговорите.
Източник от автомобилния пазар твърди, че това е сложна сделка, която включва правата на дистрибутор на Mercedes на руския пазар. Той също така нарича основния претендент "Motorhome". Руският офис на Mercedes-Benz заяви, че компанията "разглежда различни варианти за правене на бизнес в Русия". „Все още няма конкретни решения“, казаха те. Компанията не "коментира бъдещи планове и стратегически решения".
През юли „Комерсант“ съобщи, че Mercedes-Benz възнамерява да продаде имуществото, собственост на официалния дистрибутор на марката Mercedes-Benz Rus, както и евентуално правата на дистрибутора. Тогава източници посочиха Автодом, както и Авилон, Майор и Панавто сред възможните участници в сделката, а консултанти на пазара на недвижими имоти казаха, че Mercedes ще продаде сграда във Вешки край Москва, където се намират офис площите на компанията и сервиз се намират.
През юли Avtodom заяви, че се интересува от "разширяване на текущия бизнес или навлизане в нови сегменти". „При такива транзакции купувачът предлага известна отстъпка от редовната цена – премия за риска и желанието да се сключи сделка сега“, отбеляза тогава дилърът. В края на 2021 г. дилърът обмисля закупуването на производствени мощности, източниците на вестника предполагат, че могат да сглобяват китайски автомобили.
Според Сергей Удалов от Avtostat сделките за продажба на завода, офиса на Mercedes и прехвърлянето на дистрибуторски права може да не са свързани помежду си. Купувачът на завода няма да може да го използва за сглобяване на автомобили от немска марка, тъй като това изисква доставки от голям брой оторизирани производители на компоненти, което е невъзможно без подкрепата на централата, отбеляза експертът. Самият Mercedes „приема съответствието възможно най-сериозно и няма да поема рискове“, добави той.
Mercedes пусна завода през 2019 г. и не върна инвестицията. Според Удалов има смисъл концернът да запази възможността за обратно изкупуване на обекта, но в какви срокове не може да се предвиди. Докладът на Mercedes-Benz за второто тримесечие споменава рисковете от продажба на активи в Русия, а загубата на бизнес в страната в пътническия сегмент през януари-юни се оценява на 658 млн. EUR.
Друг източник в автомобилната индустрия смята, че заводът на Mercedes може да представлява интерес за китайски концерни, които са готови да локализират производството си в Русия с традиционно руски играчи. Заводът в Есипово е модерен и поради частично ръчните заваръчни операции предлага универсално производство. Министерството на инвестициите на Московска област съобщи, че правителството на региона е в тесен контакт с Mercedes, но подробностите за обсъждането на по-нататъшната съдба на завода не се разкриват.