След като през 2013 г. станахме свидетели на възстановяването на жилищния сектор в редица държави от Западна Европа и Америка, то през тази и следващата година ще наблюдаваме възхода в един друг сегмент – този на моловете. Само до края на 2014-а се очаква в света да бъде завършено строителството на 1134 мола с обща разгъната застроена площ от 38.3 млн. кв.м. От тях 22 млн. кв.м ще се намират в страни от Азиатско-Тихоокеанския регион. „Азиатско-тихоокеанският регион продължава да бъде ключов пазар за растежа на търговските вериги, тъй като предлага както развити пазари като Япония и Австралия, така и най-големите развиващи се пазари в света“, обяснява Джеймс Хоуки, директор „Търговски площи“ на консултантската компания Cushman & Wakefield за региона.
Играчите в Европа са по-предпазливи. Данните сочат, че до края на 2016 г. на Стария континент ще бъдат изградени 9.7 млн. кв.м., като Централна и Източна Европа ще бъде основната движеща сила на растежа с 69% от новото строителство. Русия има шанс да излезе на първо място по общи наличности от търговски площи в Европа, ако повечето от проектите бъдат завършени в планираните срокове. Очаква се за 2014 и 2015 г. да бъдат изградени 2.6 млн. кв.м. търговски площи.
„Динамичен пазар”. Такава е оценката на световните анализатори за пазара на молове в България. С19% се очаква да нарасне отдаваемата площ на подобни обекти през тази година. След като „Панорама мол“ отвори врати на 12 април, в София в строеж са още три нови търговски центъра по данни на Forton, като общата им отдаваема площ е 120 000 кв.м.
„През 2014 г. растежът на икономиката и потреблението ще се ускори според последните прогнози на правителството и на няколко международни финансови институции. Търговските вериги активно търсят площи, за да се възползват, и действат като фактор в подкрепа на строителството“, каза Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton.
Развитието на сегмента на търговските площи е пряко свързан с покупателната способност на населението. В годините на криза моловете се превърнаха по-скоро в място, на което да се скриеш от зимните студове и от летните горещини. Магазините играеха ролята предимно на галерии. На какво разчитат предприемачите – на развлекателните зони в търговските центрове и кафенетата, за които най-често има реални клиенти или на повишаване на икономиката, а от там и на заплатите, които хората да харчат в подобни сгради? Това е въпрос, на който предстои да разберем отговора...