С няколко минути овации на крака и възгласи „Браво!“ изпратиха зрителите в Народния театър премиерата на спектакъла „Хага“ на режисьора Галин Стоев по текста на украинската авторка Саша Денисова, пише Ирина Гигова в segabg.com.
На среща с публиката след представлението Денисова, която бе гост на премиерата, сподели: „Трагичният мащаб на спектакъла е впечатляващ. Порази ме с режисьорските си решения. Смятах, че познавам текста, а въпреки това плаках. Украинците също биха плакали на него“. Първата постановка на пиесата се ражда в началото на годината в Полша, а през лятото е реализирана и на сцената в Arlekin Players Theatre в Бостън, САЩ.
Авторката, която с началото на инвазията напуска Москва и се мести да живее и работи в Полша, разказа, че е разпитвала украински деца за войната и почти всяка реплика в текста ѝ звучи с гласа на конкретно дете. Така се е появила идеята ужасяващите събития, за които познаваемост в пиесата дават и документални цитати на руски политици – виновници за агресията, да бъдат „видени“ и осмислени през погледа на едно малко момиченце. В спектакъла на Галин Стоев в неговия образ блестящо се превъплъщава студентката от НАТФИЗ Кремена Деянова. В ролите са още неузнаваемата Радена Вълканова, на която режисьорът е отредил да бъде Путин, Юлиан Вергов (Пригожин), Васил Драганов (Рамзан Кадиров), София Бобчева (фикционната министър-председателка Валентина Матвеевна), Пламен Димов, Радина Кърджилова, Христо Петков, Дарин Ангелов, Димитър Николов и още десетина актьори в респектиращо екипно свещенодействие.
Галин Стоев призна, че не се е замислял как точно да прави политически театър и какъв ще е жанрът на спектакъла. „Имах изключително силна реакция на 24 февруари 2022 г., когато Путин нахлу в Украйна. И тя беше на такава непримиримост, че самият аз се изплаших от тази реакция и реших, че мога да полудея, ако продължа така. Оттогава, повече от година и половина, аз следя всевъзможни канали в Ютуб и Телеграм и всъщност започнах да изследвам как украинската и руската страна конструират наратива за случващото се“, обясни той. И каза, че е шокиран от това какъв съществен процент български граждани са про-путински настроени. Затова, след като е открил пиесата на Саша Денисова, се е върнал тук от Тулуза, където е директор на Националния театър, за да направи този спектакъл именно в България и да се опита да разбере защо е така.
„Хага“ е доказателство как чрез средствата на театъра може да се „алхимизира“ такова нещо като случващото се в момента в Украйна, той е вид екзорсизъм, екзорсизъм-позорище, каза още Стоев. За него Путин е „празнота, в която е проникнало някакво Шекспирово зло“, ето защо той смята за безсмислени предварителните гадания в българските медии кой актьор ще е в ролята на руския президент.
Той е като червея в ябълката, който може да стигне до сърцевината на дадена ситуация и да продължи да дълбае“, изтъкна Саша Денисова. И двамата творци бяха категорични, че изкуството не може да чака, за да се види как ще приключат дадени събития – то трябва да се ражда на момента, да ги предугажда и да има позиция. Саша Денисова обясни, че е променила в крачка някои реплики от пиесата във връзка с предполагаемата смърт на ръководителя на частната военна компания „Вагнер“ Евгений Пригожин, и че е готова да пренапише целия текст заради Путин…