Портрет на гола жена, нарисуван с въглен, може би е първоначалната скица на „Мона Лиза”, разкри френски експерт по изобразително изкуство.
Рисунката е наречена Мона Вана и е част от колекцията на Замъка „Шантили”, намиращ се на около петдесет километра от Париж.
Произведението изключително много напомня на „Мона Лиза” предвид лицето и тялото на нарисуваната жена.
До този момент рисунката е приписвана на студиото на Леонардо Да Вични, а нови изследвания в Лувъра, където е изложена „Джокондата”, са показали, че самият той може би е работил и по двете картини.
„Това не е бледо копие. Това е нещо, по което е работено паралелно с Мона Лиза”, смята кураторът Матьо Делдик.
Експертите на Лувъра са на мнение, че голата скица със сигурност поне частично е на Леонардо.
Да Винчи, един от големите творци на италианския Ренесанс, рисува легендарния портрет на Лиза Джерардини, жена на флорентинския търгове Франческо Дел Джокондо, в края на живота си.
Картината е едно от най-разпознаваемите и високо оценявани произведения на изкуството в световен мащаб.
Същевременно скицата с въглен на гола жена „почти сигурно е предварителната работа” преди рисуването на масления портрет на Мона Лиза, изтъква Делдик.
Сред доказателствата са физическите прилики между нарисуваните жени, идентичната големина на двата портрета и малките дупчици по краищата на скицата, които може би показват, че е била закачена за платно, на което е прекопирана.
Бруно Мотен, консерватор в Лувъра, потвърди, че рисунката на гола жена датира от началото на 16-ти век и е с „много високо качество”.
Той обаче изтъква, че сенките около главата на Мона Вана са рисувани с дясна ръка, докато за Леонардо е известно, че е бил левичар.
„Трябва да сме търпеливи. Работата ще отнеме известно време. Рисунката е трудна за работа, защото е особено деликатна”, допълва консерваторът.